Göra dipoler / skumma fenomen

SM4WWG

Well-Known Member
Halloj!

Hade tänkt klippa till en dipol för 12 meter och det gjorde jag.
Beräknade till längderna, inkl våghastigeten i vajern och byggde ihop elegant med
en 1:1 balun (köpt sådan)
Sedan var det dags att kolla SWR när den väl hängde några meter ovanför backen.
Oj, den låg på 2 i SWR. Slog över till tuningläge och försökte stämma av...
Det visade sig vara rent omöjligt få ner SWR till en rimlig nivå. Provade med lite
andra frekvenser. Det verkade som om jag lyckats bygga en antenn som har 2 i SWR
konstant.. Något måste vara galet.. Misstänkte balunen...
Så jag klippte till trådar för 17 meter och voila! Den går som ett spjut med 1.3 i SWR utan
tuning, och med blir SWR obefintlig...
Vad kan ha orsakat detta fenomen med 12 meters varianten?
Tips?
Jag menar en dipol rätt klippt ska väl helt enkelt funka?

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Kan vara flera orsaker.

Glapp i koaxen?

Närliggande metalliska föremål som påverkade din antenn på 12m men inte 17m??

Prova sätta den någonannastans.

73 Magnus
 
SM4WWG said:
Halloj!

Hade tänkt klippa till en dipol för 12 meter och det gjorde jag.
Beräknade till längderna, inkl våghastigeten i vajern och byggde ihop elegant med
en 1:1 balun (köpt sådan)
Sedan var det dags att kolla SWR när den väl hängde några meter ovanför backen.
Oj, den låg på 2 i SWR. Slog över till tuningläge och försökte stämma av...
Det visade sig vara rent omöjligt få ner SWR till en rimlig nivå. Provade med lite
andra frekvenser. Det verkade som om jag lyckats bygga en antenn som har 2 i SWR
konstant.. Något måste vara galet.. Misstänkte balunen...
Så jag klippte till trådar för 17 meter och voila! Den går som ett spjut med 1.3 i SWR utan
tuning, och med blir SWR obefintlig...
Vad kan ha orsakat detta fenomen med 12 meters varianten?
Tips?
Jag menar en dipol rätt klippt ska väl helt enkelt funka?

73 de SM4WWG // Jörgen

Du har väl inte fel längd på tåtarna (koax & /eller elementen) ???

Koax uppfattas ibland som "lösningen på allt", men den har egenskaper man bör tänka på.
Behöver du kompensera för wirelängden?
Se vad jag menar på: http://home.earthlink.net/~dwilsonsprint11/wirencoax.html

/NCL
 
Har jag förstått det rätt att det inte går att reducera ett SWR i kabeländen
från 2:1 med en inbyggd antennanpassare?

I så fall skulle det nog vara ide att börja att undersöka hur tunern arbetar just på
24 MHz.

Annars är sådant här ett ganska klassiskt problem, att man inte vet åt vilket håll
man ska gå med dipollängden när antennresonansen råkat hamna vid sidan av amatörbandet.

Så länge man undersöker om det är resonans med sändaren, och denna bara
går att sända med inom det procentuellt sett mycket smala amatörbandet
är sådant besvärligt.

Skulle därför rekommendera att du använder något mera bredbandigt att finna resonansfrekvensen med, t.ex. en noise-bridge.

Det kan också vara något problem med att det kopplar mellan antennen och matarledningen, eller att balunen har något resonansfenomen just på 12 m-bandet.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag misstänker också resonansfenomen i BALUNen vid 24 MHz. Eller kan det helt enkelt vara så att BALUNen blir sämre och sämre ju högre upp i frekvens du går? SWR 1,3 på 17 m och 2 på 12m! Blir det ännu sämre om du gör en dipol för 10 meter?

Kanske ska du strunta i den där balunen och koppla koaxen direkt mot antenntrådarna. Då kan du istället linda upp några varv av koaxen till en spole(vad säger man - RF choke - HF broms?) i närheten av matningspunkten för att hindra HF på koaxens utsida.

Jag vill också kommentera den där länken till någon amerikansk ham som menar att man ska undvika vissa längder på koaxen. Bry dig inte så mycket i den delen! Är kabeln anpassad till antennen spelar det ingen roll vilken längd koaxen har!

73 de SM5DXV Sture
 
Läste en gång till och ser att du skriver om att stämma av .... du har alltså en tuner/avstämningsenhet av något slag ... vilken?
 
Hej alla!
Tack för alla tips!
SM5DXV frågade vilken avstämmningsenhet jag provat med. Det är en MFJ Versa Tuner II
Oki.. Ska prova med att koppla coaxen med en RF-choke och se om det är balunen som spökar....
Sen är det väl inte fel att testa med en noise-bridge, men det har jag ingen. :)

73 de Jörgen
 
koaxländen

sm5dxv said:
Jag vill också kommentera den där länken till någon amerikansk ham som menar att man ska undvika vissa längder på koaxen. Bry dig inte så mycket i den delen! Är kabeln anpassad till antennen spelar det ingen roll vilken längd koaxen har!

73 de SM5DXV Sture

Hur ska resonemanget se ut ang. koaxlängderna- med och utan bra anpassning?.

t.ex om 1:1 balunen inte lirar på 24MHz, då blir anpassningen mellan koax och antenn dålig, nu spelar koaxen roll(?) genom att uppvisa olika SWRvärden beroende var på koaxens fulla längd man mäter. Hittar man en "nod" där SWR är lågt borde det gå att ansluta sändaren där?.
En "vanlig" ATU kan i princip göra jobbet istället och anpassning av koaxlängden är onödigt jobb i vilket fall som helst?.
Så det enda tillfällena man kan klippa på sin koax efter låg SWR är om man har en uselt anpassad antenn och glömt sin ATU hemma/ ATU'n klarar inte anpassa helt ?.

Jag såg att MFJ's manual beskriver 1/2wl koaxlängdsproblemet under "antenna matching problems".
se, http://www.hy-gain.com/man/mfjpdf/MFJ-941E.pdf

fast - I detta fallet är det kanske enklare att lokalisera felet först ;)
resonemanget ovan är inte så hjälpfullt i den frågan.....

/NCL
 
Last edited:
SWR ändrar sig inte utmed olika ställen på koaxen. Det tjänar inget till att klippa av denna anledning. Däremot ändrar sig impedansens realdel och imaginärdel. Har man SWR 2:1 kan impedansen vara rent resistiv 100 ohm eller 25 ohm eller en massa andra kombinationer med olika realdelar+imaginärdelar. En bra SWR-meter visar samma SWR vid alla dessa olika kombinationer. En sämre SWR-meter kan visa lite olika trots att det är samma SWR beroende på att fasläget ändras.

Visst kan man anända en 1/4 lambda koax för att transformera. Men ska man transformera något till 50 ohm på transceivern måste man använda koax med annan karaktäristisk impedans än just 50 ohm. (undantag om man parallellkopplar två eller flera kvartsvågs 50 ohms koaxer).

Kanske kan det iofs vara så att tunern klarar 25 ohm bättre än 100 ohm. Men jag tycker inte man ska angripa problemet genom att börja klippa koax. Nej, kolla upp balunen eller ta bort den, kan vara bättre ...
 
Back
Top