Göra "ren" 5-volt från 12 voltssupply med noice/rippel.

sm6nzb

Well-Known Member
Jag använder en 12Volt/320 Watts MeanWell supply som har noise spec: 150 mV p-p.
( mätt med 12" twisted pair terminerad with 0.1 uF + 47 uF. )
Noise är en dubbel puls var 9 mikrosekund som ger spurioser var 111 kHz.

Jag använder en del "upverter" och DVB-donglar och skulle vilja ha tillgång till "ren USB 5-volt"
provbyggde en låda med 12Volt in med ovanstående rippel och en gammal LM309K 5-Voltregulator och tänkte att det är väl bara
att hänga på kondingar innan och efter. Provade även liten toroid med 20 varv samt större ferritkärnor och ovanstående 0.1 uF + 47 uF
men kommer inte ner mer än till 70mV topp-till-topp.
’Krävs det någon slags separering i olika kammare med genomföringskondensatorer ?
’Någon som har idéer om hur jag skall göra ?
Jag har en hel del i junkboxen och bra mätgrejer..

Jag har ju många volt att offra på vägen..

/ Tommy
 
Jag gillar inte 3-terminalsregulatorer. Den inre referensen kan inte kopplas av.
Om man är hänvisad till en sådan är det antingen kombinationer av ferritkärnor
och kondingar. Men 70mV kan ibland vara bruset hos ett oscilloscope och/eller
inducerad skit i schacket. (Ett gammalt fint Tektronix hel-analogscope eller
Philips dubbelisolerat bör alltid finnas!).

Annars har Du några idéer här:


(I liknande applikationer offrar jag alltid någon volt eller så på vägen ner till 7805'an exvis genom
ett trådlindat motstånd + litet HF-avkopplande kondensatorer.)

Notera också att en del 3-terminalregulatorer har problem med låg-ESR-kondensatorer
om man filtrerar på in/ut...
 
Någon som har idéer om hur jag skall göra ?
Här är två filterexempel med olika bestyckning beroende på hur mycket man måste dämpa.

LC filter.jpg
I denna koppling använder jag både L och C.
Kondingen på utgången är en SMD-konding på ca 1-4,7µF.
Observera att man på detta sätt får en konding utan induktans i benen och kabeldragningen går direkt via kondingen.
Skulle man använda en "vanlig" elektrolyt med långa ben så förlorar man mycket av dämpningen.

När man mäter på utgången så brukar jag löda fast en koaxkabel direkt över kondingen.
Koaxen går sedan till oscilloskopet med 50 ohm terminering. (kan behövas en seriekonding för att inte bränna termineringen)

Vill man mäta små nivåer noga så är detta en bra metod.

CM_LC filter.jpg
I denna koppling har jag lagt till en CM-spole för att öka på dämpningen av CM-störningar på dom högre frekvenserna.
 
Wenzel-kopplingen är användbar.
Varför är sidan "svart" så man nästan inte ser schemat?
 
Jag ser inte schemat alls. Enkel lösning: tryck Ctrl-A för att markera allt på sidan. Då inverteras färgerna och allt syns bra.
Sen var valet av typsnitt inte det bästa heller.

Här är sidan som en sparad PDF (med svart text på vit bakgrund):
 

Attachments

  • Finesse Voltage Regulator Noise.pdf
    64,7 KB · Views: 31
I ESRs tidning "Resonans" nr 3 från 2010 har "en snitsig gubbe" (dvs SM6ESG) en byggbeskrivning på en
probe som kan användas för att lyssna på brus från strömförsörjningar. Består av en del i en Treoburk och
en förstärkare med högtalare.
I en redogörelse från ett ESR-årsmöte finns ett referat om den proben och Wenzelkopplingens förträfflighet
som tydligen är känd i audiofilkretsar.

Ur artikeln: "Bruset från en standardstabilisator är så högt, att man tydligt kan se en reduktion av sidbandsbruset
på en oscillator, om man filtrerar spänningen ytterligare efter den. Spänningsstabilisatorer typ 78L08, 78M08
brusar mycket. LM317 är bättre och spänningsreferenser typ ref 01, ref 02 är bäst. (också detta enl. HYG)"
 
...Nu blir det ju litet "OT" av tråden...

Det bästa är nog ändå "RFB", dvs Rätt Från Början. Vill man ha en lågbrusig lösning skall man inte använda en 3-terminalsregulator utan söka en konstruktion där referensen kan kopplas av ordentligt innan dess brus blir del av reglerslingan. Brusande Referenser/Zenerddioder kan tom. vara ett problem i LNA'er. Jag minns en konstruktion som "borde" haft en NF i klass med den transistor som valts (+ tillskott från de passiva elementen etc) men som visade sig ganska usel. Orsaken var att den Zenerdiod som satt i biasnätet inte var tillräckligt avkopplad. Dess brus letade sig in till RF-trissan. Efter åtgärd vart det tyst...
 
Last edited:
Har ett par sådanna här PCB med LM 317 P som jag har köpt på Ebay till ett Audio projekt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 10
Som GXV skriver är det bättre med "RFB" :)

Skall du mata en konstant last som en LNA finns det heller inget behov av nervöst snabba reglerloopar, jag satt med just detta problem för några år sedan, eftersom tillgången på LM317 är god och med rätt tillbehör kan den faktiskt prestera bra.

Min medicin för att lugna ner regulatorn och få en fin spänning ut är att öka tidskonstanten i reglerloopen och samtidigt få ett lågpassfilter som har en reciprok funktion i och med att dels filtrera skräp ut från zener-referensen men samtidigt skydda regulatorn från inkommande skräp från lasten.
 

Attachments

  • lm317LP-Ltk.PNG
    lm317LP-Ltk.PNG
    35,8 KB · Views: 40
Hej nån som har testat Linear Technologies variant av Lm317 LT317
heter den visst
Jag har.
Jag var FAE för LT under 10 år så jag hann prova många kretsar.
Inget speciellt med LT317 utom kanske lite snävare toleranser på referensspänningen.
 
Jag fick några LT1083CP samples av en LT FAE för flera år sedan (-GLD?) innan LT lade ner den varianten. - 1083CP var en "flytande" sak i TO3P-kåpa som klarade ganska duktigt med ström om inte spänningsfallet över den blev för mastigt. LT har ännu några varianter, 1084 och 1085 som dock är "klenare" och inte billiga men om det är trångt är dom helt klart användbara...
 
kollade på Bhiabs hemsida och dom har flera varianter av Lm317 bla en K i TO3 kåpa som klarar
av 1.5 A som Max data.

mvh sm0ydo
 
Back
Top