GP-antenn som är vattentålig

mikael.andersson

Well-Known Member
Jag försöker bygga en antenn som är vattentålig, och kan vara utomhus utan att jag får problem med fukt och annat. En prototyp jag har byggt är troligen lätt att täta mot vatteninträngning och lätt att tillverka. Avloppsröret skyddar anslutningarna ovanifrån, och det saknas skruvgenomföringar där. Jag tror att man kan fylla hålet med Epoxi om man skulle vilja.

Men hur blir egentligen resonansen i en GP-antenn med 90 graders vinkel mot jordplanet?

1647015755183.png1647015795100.png
1647015844272.png 1647015879973.png
 
En allmän regel för hermetiskt slutna och "vattentåliga" kapslingar är att de helst ska ha ett "avrinningshål i botten". Innesluten fukt och i värsta fall fruset vatten kan annars ställa till problem.

Eftersom det saknas uppgift om hur långt det matade elementet är jämfört med radialerna,
blir det vanskligt att säga något om både resonansfrekvens och matningsimpedans. En GP med
vinkelräta radialer mot det matade elementet anses annars ha runt 37 ohm matningsimpedans, om elementen är "rimligt" tjocka.

Viker man ner radialerna så stiger matningsimpedansens realdel, och vid c:a 45 grader brukar man säga att det blir 50 ohm.
 
Som sagt, det vertikala elementet ser aningen längre ut än de fyra "radialerna". I så fall påverkas matningsimpedans och strålningsresistans.
 
Jag har inte bestämt längden på vertikalen, testade lite med EZnec men vinkeln behöver vara mindre än 90 grader för att få användbara SWR(<2:1) om mina experiment i programmet stämmer. Det skapar lite utmaningar med hur man skriver ut och bygger antennen, jag får gå tillbaka till ritbordet.

1647033244087.png
 
jag har inte bestämt längden på vertikalen, testade lite med EZnec men vinkeln behöver vara mindre än 90 grader för att få användbara SWR
Det ser ut som en 1/4 wl antenn för 145MHz. Dessutom verkar du simulera "free space" vilket inte är rimligt med tanke på placeringen ganska nära vår kära jord.
 
Det gjorde stor skillnad att vinkla ner jordplanet till 30 grader, då är det inte något problem att få ett användbart SWR. Infästningen är lite lurigare på den här antennen, blir lite funderande för att lösa det snyggt.

1647104866750.png 1647105466268.png
 
Alla antenner som monteras utomhus är utsatta för väder och vind. Det som för mig är viktigt är att vatten inte tränger in i koax-kabeln och att använda vulktejp över kontakt och kabel. Skapar man ett fäste där det blir ett utrymme för vatten/fukt så är det bra att stället dräneras så att det kan torka på egen hand. Eventuella lödanslutningar brukar jag fuktsäkra med kontaktlim/våtrumslim.

/Sven.
 
Back
Top