Gps och radio

jockefors

Member
Hej ..
jag är INTE radioamatör till å börja med så min kunskap innom det här området e kraftigt begränsad hoppas ni har överseende med det..

har liten fin fråga går det eller är det möjligt att skicka gps kordinater med radio vågor ??

garmin som tillverkar handhållna gps motagare mm
har en modellserie som heter Rino det e en gps + en komradio på 466 mhz .. då man pratar med varandra så ska man kunna se vart den andra radion befinner sig på sin gps.

funkar det + är det möjligt att få det å funka här i sverge på tex 147 mhz eller 433 mhz banden

varför jag undrar e för att det vore perre få montera en sån sändare på tex sin jakthund
och ha radiokontakt/gps angivelser vart hunden befinner sig..
det e ju bara å bygga sändaren så att den sänder sin singnal varje minut så har man ju en bra fungerande hundpejl...

hoppas ni fattar vad jag menar

mvh
Joakim
 
APRS och byonics.com

Se också http://www.byonics.com

De är ett företag som tillverkar små modem för APRS.
De tillverkar också en kombinerad radiosändare och radiomodem,
som heter PocketTracker.

Med en PocketTracker och en GPS-mottagare (och att du klarar
provet för att bli radioamatör) kan du följa på kartan var sändaren
säger att den befinner sig.

Mvh Robert Lind

jockefors said:
har liten fin fråga går det eller är det möjligt att skicka gps kordinater med radio vågor ??
 
Hej..
jäkligt intressant faktiskt.. hmm har ni testat det ??
e uppdateringen snabb då man förflyttar sig,ha kollat på ett annat forum å dom dömmer ut hela iden
pga att det e för segt dom på står att det inte kommer å funka för attdet ska ta för lång tid att sända possitions angivelserna till den hand hållna enheten som jag kopplar in min gps i...
+ går det att bygga en egen fm sändare på ca 3-5 vatt som e liten och smidig + att den inte drar groft med ström..tanken min va ju att sändaren pulsar ut possitions angivelserna ca varje eller varannan minut ...den behöver ju inte sända konstant
 
Ja, det fungerar utmärkt.

Men jag förstår inte en del av dina frågor. APRS fungerar så att GPS-mottagaren,
modemet, och radiosändaren finns på samma plats, till exempel en bil, eller en hund.
(GPS-mottagare + PocketTracker går också bra, eftersom PocketTracker är
både radiomodem och radiosändare.)

GPS-mottagaren talar en gång per sekund om för radiomodemet sin position,
klockslag, sin hastighet och sin färdriktning.
Radiomodemet sänder ut ett datapaket som innehåller GPS-mottagarens
uppgifter och namnet på sändaren, antingen med

- en periodtid man har talat om för modemet i förväg (t.ex varje två minuter)
- oftare ju högre hastighet man rör sig med
- varje gång man ändrar kurs tillräckligt mycket.

På en annan plats ser man på en karta på en PC var sändaren finns. Data till PCn om
var sändaren säger sig finnas, tar man antingen från en egen radiomottagare och ett
radiomodem, eller man tar data från Internet (någon annan mottagare har tagit emot
datapaketen från sändaren och lagt ut dess information på Internet).

jockefors said:
e uppdateringen snabb då man förflyttar sig,ha kollat på ett annat forum å dom dömmer ut hela iden
 
Hej..
på hunden ska jag ha gps motagare,modem + radio sändare ...joo det ha jag fattat ..
men jag vill bygga en egen radio sändare som sitter på hunden och inte använda en vanlig radio pga att det e i mitt tycke över kill + att det måste gå göra en enkel radiosändare mindre än tex en komradio..
sändarna som sitter i vanliga pejlar är ju vanliga fm sändare å dom funkar ju tycker inte det ska va så svärt att docka in en gps anten och modemet i eller till en sån sändare
om jag inte missminner mig så ligger dom sändarna på ca 146 mhz så dom går ju bra å ta in med en amatör radio
för å se vart hubden befinner sig så tänkte jag använda en radio för å få in datan + en gps motagare dvs en vanlig gps ..det bör ju synas på den vart hunden är eller hur ..
 
Last edited:
Det är inte jättesvårt att bygga en FM-sändare, men:

- om du bygger en, måste du ha amatörradiolicens för att få använda den
- om du köper en, avsedd för amatörradiofrekvens, måste du ha
amatörradiolicens för att få använda den
- om du köper en licensfri sändare, avsedd för en frekvens som inte har
med amatörradio att göra, är det meningen att det företag som säljer sändaren
ska intyga att den uppfyller alla bestämmelser som krävs

PocketTracker innehåller en mycket liten radiosändare som sänder på
en amatörradiofrekvens (144,8 MHz).

jockefors said:
men jag vill bygga en egen radio sändare som sitter på hunden och inte använda en vanlig radio pga att det e i mitt tycke över kill + att det måste gå göra en enkel radiosändare mindre än tex en komradio..
 
En hundpejl, dvs en radiosändare som inte sänder ut sin position, utan bara en
bärvåg, för att hundägaren ska kunna pejla in riktningen till hunden, går ju att
köpa i en affär för jägare.

Och den använder ett frekvensband som är avsett för detta.

Är det någon som ver om det är förbjudet att på detta frekvensband istället
sända en modulerad bärvåg (dvs en kort puls med GPS-data) ?

(Se frågorna nedan för bakgrund.)
 
hej.. hör inte hit liksom men ändå ..
säg att jag lyckas pilla i hop en tracker som går på amatörradio frekvenser ...
hur lätt blir min singnal repeterad av slavsändare..
har en släkting som håller på å han på står att det sitter sändare lite varstans som e slavsändare
han på stod att bara jag klarade att öppna en sån så va det lungt sen så länkades min radio vidare till nästa mast eller sändare ochså vidare och vidare ... om det funkar så så vore det ju grym täckning på hund gpsen
tappar jag bort hunden i skogen med min radio så vore det ju bara å köra hem å kolla på nätetom gps sändaren lämnar data till sateliterna och dom hamnar på nätet
fast om då min radio ochså slår igång samma slavsändare så ska väl den
ochså va odödlig ?? eller alltid funka
 
Last edited:
Om du sänder APRS-paket, så finns det ganska många slavsändare
som med radio återutsänder paketet (ca 10 i Stockholms län, färre i de
flesta andra län).
Vissa mottagare sänder dessutom informationen till en APRS-server,
från vilken du sedan kan läsa fram vad paketet innehöll, via Internet.

Dvs om du själv har en radiomottagare, så kan du få information från
hunden, även om sändaren inte på egen hand når fram till din mottagare,
om signalen från hunden når fram till en slavsändare.

Du bestämmer själv, när du talar om för en APRS-sändare hur den ska
arbeta, om sändningen får repeteras av en slavsändare, eller ej.

jockefors said:
säg att jag lyckas pilla i hop en tracker som går på amatörradio frekvenser ...
hur lätt blir min singnal repeterad av slavsändare..
 
hej ...
det låter för bra för å va sant =) faktiskt

om jag är radioamatör får jag då sätta upp en slavsändare eller en aprs-server i området jag jagar i eller måste man ha special tillstånd för det ?? skulle ju gå ha en bilradio som slavsändare/länk
55 watt räcker ju en bra bit
 
Om du har radioamatörcertifikat får du gärna sätta upp en slavsändare
för APRS.
Den räknas som vilken annan radiosändare som helst.

En slavsändare för datapaket kallas ofta digipeater, och till en
sådan behövs antingen en komradio + ett modem, eller en
komradio + en PC (det finns program som gör om ljudkortet
i en PC till ett modem, till exempel programmet AGWPE,
som är gratis).

Det vanligaste PC-programmet för APRS heter UI-View32 och kostar
ca 150 kronor att köpa (betalas genom ett bidrag till Cancerfonden,
eftersom skaparen av programmet avled i cancer i höstas).
UI-View32 gör följande:
- visar på kartan var de olika sändarna finns
- fungerar som digipeater för APRS-paket (om man vill)
- fungerar som en sändare av din egen position, om
du ansluter en GPS-mottagare till PCn

UI-View32 vill ha en PC med Windows 95, eller senare OS.

jockefors said:
om jag är radioamatör får jag då sätta upp en slavsändare eller en aprs-server i området jag jagar i eller måste man ha special tillstånd för det ?? skulle ju gå ha en bilradio som slavsändare/länk
 
Intressant ide du har kommit med Jockefors.
Jag är själv jägare och kör med en traditionell hundpejl för 433MHz. Antar du har kollat in de komersiella GPS-pejlarna som finns på marknaden och vill ha något billigare hemmabyggd variant.
Enlig ttest i Jakttidningar så ska ju GPS-pejlar fungera bra OM det är hyfsat öppen terräng och inte hunden går ner sig i ett vattendrag.
Som mättekniker har jag provat gps-utrustning för geodetisk mätning och även haft med mig en vanlig hand-GPS. När mätning ska ske i skog eller bland hus så lämnar vi GPS-utrustningen i bilen och använder totalstationer, likaså är det inte alltid som min hand-GPS får signal i skogen.
Men det är ju värt att försöka...
73 Peder
 
hej..
sm7usy tjaa varför jag vill göra en egen e för att jag inte gillar radiopejlarna tycker det e som ett rappel + att det finnas alla tekniska grejer för å få det till å funka antenner till gpsen tnc grejen mm mm enda som fattas e ju en vettig fm sändare..
och sånna har ni visst hafft förr tror dom kallades för poket sändare å användes till å singnal orientera ..tror ja dom gick iofs på 12 volt
men jag tycker att det måste gå göra en sån för 5-9 volt som funkar ..tycker det måste va det minsta problemet i sammanhanget ta tex en nyare radio som lafajets micro 3a den e inte stor

egentligen så skulle faktiskt en gps/gsm pejl va bra fast då kostar det att skicka sms till den + att i min lands ända så e det knappt det funkar gsm täckningen e helt värdelös
så jag tvivlar starkt på att den funkar här...

fördelen med en gps pejl e ju att den e mycket mer nogran + att kan man sen repetera singnalen så
ska det ju täcka i princip flera mil + att det gå ta fram på nätet ochså..

+att det skulle va roligt å testa =)
fast det lutar åt ett vanligt pejlhalsband ..i tex 148 mhz eller vad det va dom ligger i
btw hur svårt e det å göra en pejlantenn
det här å nog bli ett senare huvudbry
 
Last edited:
Back
Top