Gräva ner Ecoflex 10

sm0fus

Active Member
Hej,

Är det någon som känner till om Ecoflex 10 kan förläggas i marken? Jag tänkte mig gräva ner kabeln någon decimeter på en tjugo meter lång sträcka. Gräsmatta med vanlig mylla.

Hur reagerar höljet efter en tid, är det gjort för att klara nedgrävning eller krävs det rördragning. Jag hittar ingen information om detta i specarna.

SM0FUS - Bertil
 
Last edited:
Jag vill inte påstå att jag är någon expert, men vi brukar ha en enkel regel och det är 80cm ner i backen. Ränna eller planka över kabeln spelar nog ingen större roll, men att gräva ner är helt klart bra.

Ha're gött
Kai/SM0RCL
 
Hej!

För att göra det enkelt och funktionellt så kan man gräva ned vanlig dräneringslang som finns i flertal dimensioner. Du behöver inte gräva mer än att du vänder upp ett spadtag djupt plus det som dräneringslangen bygger.

Sedan lägger du tillbaka torvan samt slår ned ojämnheten med något lämpligt.

Efter en sommar syns inte grävningen och koaxen ligger skyddat samt kan lätt dras igenom.

Jag rekomenderar att du drar igenom ett snöre eller något rensbandsliknande innan du gräver ned slangen. (det kan ibland vara svårt att skjuta igenom en så lång koax.)

Fördelen med den här metoden är att du lätt kan byta koax eller lägga till någon kabel bara du tagit till i dimension.


73 Håkan SM7WSJ
 
Ett annat alternativ är vanlig kabelslang som finns i gul, orange och grön färg med fördragen dragtråd. Även svart PEM slang som normalt används för vattenservis går utmärkt att använda som skydd för antennkabeln.
 
Tack för tipsen,

Ja det får bli någon slang som skydd, PEM slang verkar ha bra pris och finns överallt. Att vända upp ett spadtag känns lagom ansträngande för det finns väl ingen anledning att gå ner på frostfritt djup.

73 de Bertil FUS
 
Men är det ändå inte bättre med dräneringsslang, så att det inte samlas vatten i den?
 
Med dräneringsslang så får man konstant blöta då den är konsturerad för att släppa in vatten men bara släppa ut det i änden. De kabelskyddsslangar som används för el,tele, kabel-TV och fiber är täta så om vattensamlingar vore ett stort problem så hade de säkert varit konsturerade på annat sätt.
 
Tack för tipset om PEM slang,

Köpte 20 meter / 32mm. Grävde ner slangen genom att trycka ner spaden i myllan och skapa en skåra i gräsmattan som jag sen stängde igen och trampade till när slangen låg på plats. Djup ca. 10-20 cm. Tidsåtgång ca. 3-4 timmar.

Slangen levererades ihoprullad och för att få den rak fick jag värma den med varmluftspistol och böja den rätt mot knät. Tidsåtgång ca. 1 timme.

Tryckte sen i en Ecoflex-10 genom hela slangen utan några problem. PEM slangen har en väldigt glatt yta så friktionen mot kabeln blev inget hinder.

Kan med andra ord varmt rekommendera PEM slang!

73 de Bertil - FUS
 
PEM slangen är otroligt stark så den behöver inte förläggas på frostfritt djup.

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Kan tillägga att jag vulkade ihop kabel och slangöppningar i båda ändar. Dessutom en HF spärr med ferrit runt kabeln i antennänden innan den går ner under jord.

Hoppas på detta sätt slippa både fukt och insekter i slangen.

73 de Bertil FUS
 
Kan tillägga att jag vulkade ihop kabel och slangöppningar i båda ändar. Dessutom en HF spärr med ferrit runt kabeln i antennänden innan den går ner under jord.

Hoppas på detta sätt slippa både fukt och insekter i slangen.

73 de Bertil FUS

Det är också ett utmärkt sätt att behålla fukt/kondens inne i slangen ;)
 
SM0FUS

Låt vulkningen vara kvar. Då det är tätt i båda ändar så är det endast fukten i den innestängda luften som ev. kan kondensera. Då den innestängda luftvolymen är mycket liten så kan det inte bildas nämvärt med fukt.

Till vanliga kabelskyddsrör/slang används speciella ändtätningar med kabelgenomgång.
 
Javisst är det bättre med vulkade ändar Gunnar,

Den lilla fukt som fanns kvar i slangen får gärna kondensera. Det är av mindre betydelse. Nu är det gastätt och förblir så i åratal. De få insekterna som redan kommit igång fick aldrig chansen att krypa in i röret :)

73 de FUS
 
Det är ju också en anledning att göra kabeljobb när det är kallt, att slippa stänga in fukt. Absoluta fuktigheten är väldigt temperaturberoende, se Luftfuktighet - Wikipedia
Stänger man in kall luft blir det helt enkelt mindre mängd vatten instängd även om relativa fuktigheten är hög.
/Jan
 
Om man är så orolig för lite fukt i slangen kan man ju alltid ersätta den med tex. kvävgas.
 
Back
Top