Grannens TV hänger sig

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Har fått tillbaka TVI hos grannen sedan de köpte en ny TV. Först blev det störningar i deras satellithögtalare, men det var lätt åtgärdat med ferriter. Nästa problem går jag dock bet på. TV:n hänger sig reagera inte på fjärrkontrollen. Det hela kan bara lösgöras genom att starta om TV:n.
Var tror ni signalen kommer in? Avstånden här i Tallkrogen är korta, så mellan min beam och deras TV är det knappas mer än 8-10 meter.
Jag kör 500-700 watt. Mindre problem vid 100 watt. Mina antenner och reglerkablar är rejält chokade.

Vad tror ni?

/Uffe SMoNOR
 
Du får beta av alla anslutningar till TVn. Finns det t ex någon HDMI-kabel. Det är nog också höga HF-nivåer in i TVn från elinstallationen. Det finns fina dyra uttagslister med nätfilter. Man får dock se upp med att skyddsjorden går rakt igenom, så dom hjälper kanske bara om TVn och alla kringapparater har smala ojordade nätproppar. Man kan också tillverka ett filter. Det kan åtminstone användas för att se om det hjälper. Bifogar ett schema på ett filter jag har provat och som har fungerat bra. Common modedrosseln före filtret är en stor ferrittoroid med #33-material (går nog bra med 43 eller 77 också), som jag lindat upp nätsladden på.

/Roland
 

Attachments

  • Nätfilter1.jpeg
    Nätfilter1.jpeg
    155,9 KB · Views: 69
  • DSC00953.JPG
    DSC00953.JPG
    750,2 KB · Views: 65
  • DSC00956.JPG
    DSC00956.JPG
    515,1 KB · Views: 55
Last edited:
Nya tv-apparater har ett otal anslutningar och extraboxar som alla kan suga upp och förmedla störningar. Men att hitta den felande signalvägen är sällan varken lätt eller självklart. Har du otur kan någon apparat vara så känslig att den trots avstörningsförsök inte kan fås att klara av så här pass höga HF-nivåer.
 
Bra, tack!
Jag skall fnula ihop det där nätfiltret och sätta hos dem. Jag har något liknande i en box till alla grejerna i schaket. Men den ser bra ut. Och så får jag kolla UHF-kontakterna och kanske bya deras TV-antenn? De har en sån där standard-stack från 60- eller 70-talet med VHF och UHF antenn på. Kanske blir bättre med en boxerantenn och nya kontakter.
 
Bra, tack!
Jag skall fnula ihop det där nätfiltret och sätta hos dem. Jag har något liknande i en box till alla grejerna i schaket. Men den ser bra ut. Och så får jag kolla UHF-kontakterna och kanske byta deras TV-antenn? De har en sån där standard-stack från 60- eller 70-talet med VHF och UHF antenn på. Kanske blir bättre med en boxerantenn och nya kontakter.
 
Bra, tack!
Jag skall fnula ihop det där nätfiltret och sätta hos dem. Jag har något liknande i en box till alla grejerna i schaket. Men den ser bra ut. Och så får jag kolla UHF-kontakterna och kanske byta deras TV-antenn? De har en sån där standard-stack från 60- eller 70-talet med VHF och UHF antenn på. Kanske blir bättre med en boxerantenn och nya kontakter.
 
Med 6km till Nackamasten https://www.teracom.se/sandarinformation/hitta_ratt_tv_mast/ borde det räcka med en bords-/innomhusantenn eller en mindre antenn på gaveln som inte sitter i höjd med din antennlob. En antenninstallation från 70-talet får nog anses ha tjänat ut. Den är definitivt inte byggd för att vara immun mot 700W HF på 10m avstånd.
Eftersom du inte nämner problem med Boxermottagaren(vissa fryser bilden vid minsta lilla störning), antar jag att det nu är en TV med inbyggd Boxer-mottagare?
 
Ja. Det är en inbyggs boxermottagare. Och såvitt jag vet så har bilden inte störts ut. Bara ljudet i satellithögtalarna (fixat med ferriter) och det att TV hänger sig och blir oemottaglig för knapptryckningar.
Jag tror attackplanen blir att lösa detta uppifrån och ned. Ny antenn (eventuellt inomhusantenn) och sedan arbeta sig nedåt för att till sist avsluta med nätfilter.

Vad tror ni om aktiva inomhusantenner från Clas Ohlson? T ex denna?
 
När de installerade min nya TV med Canal Digital satellitantenn fick de använda sig av dubbelskärmad koax mellan burken och antenn, då blev det tyst på 80 mb. Jag hade det omvända störförhållandet alltså. Jag riktade min tvåmeters antenn rätt mot baksidan på parabolen med 200 W, samt körde lite SSB och CW utan störningar och jag provade tillika att sända på 80 mb med 100 W, inga störningar. Men nu har jag fått lite störningar från något av spänningsaggregaten vilket jag kan leva med och NR aktiverad.
Lycka till i ditt arbete, jag följer med stor nyfikenhet hur du löser problemen.
 
Aktiva antenner är nog lite som att bjuda in ännu mer problem. Överstyrning
och ytterligare en spänningskälla att avstöra.

Ni borde nära nog se nackamasterna så en passiv antenn bör räcka.
Du bör montera den så lågt som möjligt så att du ökar avståndet till din beam.
 
Du har nog rätt, KBW. Aktiv antenn är att bjuda in mer problem... ja, jag ser Nackamasten när jag står på hustaket :).
Inomhusantenn blir nog svårt att övertyga dem om. Det är ju ganska fult - om man inte älskar antenner :). Men en passiv antenn utomhus med så låg förstärkning som möjligt är nog en bra början. Förmodligen kan jag sätta backen riktad mot mig. Vad jag kommer ihåg från min egen uppsättning var att jag hade fullgod mottagning åt alla håll :)

Borde inte den här gitter-antenenn vara en bra idé?

Den har låg förstärkning och inte så mycket aluminium... om man skall tänka låg signalstyrka...

http://www.kjell.com/se/sortiment/l...tenner/macab-mini-gitterantenn-for-uhf-p30616
 
Last edited:
Den antennen bör absolut räcka, har den dubbla versionen på landet och vi tar Skövde sändaren
utan problem med den och det är nära 7 mil fågelvägen.

Som den konstruerad så bör den ha god dämpning i backriktningen, om du lyckas montera den
med baksidan mot dig så har du nog dämpat instrålningen från dina antenner rejält.
 
Kanske har den gamla antennen en lika gammal antennförstärkare gömd någonstans.
i så fall bör den tas bort om signalstyrkan ändå räcker till.
 
Att det är en gammal rutten koax råder det ingen tvekan om. Dock är det gamla människor som är oroade över det mesta så jag är tveksam om jag får riva upp väggar och tak och byta kabel. Men jag har förberett dem på antennbyte. Men jag behöver inte sätta den nya antennen på samma höjd, så jag kan klippa bort 1 meter av koaxen och kanske hitta torrare marker :)
 
Du kanske kan montera antennen på en vägg och då blir du ju "tvungen" att dra en ny kabel :)

Man har ju hört hårresande historier om gamla koaxer som t.o.m börjar fungera som blandare där
oxiden i skärmen ger olinjäriteterna, men det är kanske bara är vandringsägner?
 
Last edited:
Förslag:
1. Skaffa en skarvsladd med kontakter för antennkabel. Linda den så många varv det går genom en ferrittoroid av modellen FT-240 av material 33, 43, 77 eller liknande. Anslut den i serie med antennkabeln.
2. Bygg ett nätfilter enligt tidigare beskrivning och koppla i serie med TVn och eventuella kringburkar.

/Roland
 
Tack för alla förslag. Jag har nu en tillräckligt klar handlingsplan. Jag pratade med grannen igår och bestämde en tid framåt om några veckor. Det är ett par i 80-årsålderna utan teknisk bakgrund, så jag måste låta de bestämma takten.
Jag återkommer med en rapport här när jag varit där och jobbat!
73
SM0NOR
 
Tillägg till mitt förslag.
Om TVn och eventuella kringburkar bara ansluts med smala nätproppar utan jord, vilket är det vanliga nu för tiden, kan du skippa commonmode-drosseln och lämpligen använda en uttagslist med endast smala brunnar utan jordanslutning.
Värdet på kondensatorerna är inte kritiskt. Det kan lämpligen vara mellan 1000 och 10000 pF. Det viktiga är spänningshållfastheten och att dom inte brinner.
Det kan också vara lämpligt att sätta ett överspänningsskydd i vägguttaget för att skydda kondensatorerna mot åskspikar.

/Roland
 
Back
Top