Grannens TV hänger sig

Skulle inte göra något annat än antenn/antennkabel/kontaktering mot TV'n och ferritter runt kablage..

- Hemska tanke om el-olyckan skulle uppstå!

/Sven.
 
Är det inte olämpligt att bygga nätansluten utrustning och lämna den hos andra?
Jo det bör ju ersättas av ett CE-märkt filter när man konstaterat att det hjälper.
Ett stort problem är att det inte är lätt att hitta ett filter som uppfyller kraven. Oftast sitter det kondensatorer mellan skyddsjord och fas och nolla. Då är ju en stor del av skyddseffekten borta när det gäller radiofrekvenser inducerade i elinstallationen. Man måste vad det verkar alltid göra någon modifiering för att filtret ska få avsedd effekt. Något kanske har skyddsjorden dragen rätt igenom och då får man hoppas att ansluten utrustning har "ojordade" anslutningsdon.
Jag och andra har letat ihärdigt efter lämpligt CE-märkt filter utan att ännu ha lyckats. Tips mottages tacksamt.

/Roland
 
Skulle inte göra något annat än antenn/antennkabel/kontaktering mot TV'n och ferritter runt kablage..
Tyvärr visar erfarenheten att det sällan räcker. Elinstallationen i huset fungerar som en stor OCF dipol med utrustningens nätanslutningssladd som feeder. Dagens "moderna" apparater verkar villigt suga i sig HF-signalen mellan fas o nolla och sprida ut den i apparatens olika delar. Då hjälper det inte med commonmode-filter.

/Roland
 
Last edited:
Det finns nätfilter som också har en drossel i PE-anslutningen, dom gör ofta bra nytta på våra frekvenser.
 
Det finns nätfilter som också har en drossel i PE-anslutningen, dom gör ofta bra nytta på våra frekvenser.
Var hittar jag ett sådant komplett med anslutningssladd och nätuttag alternativt uttagslist?

/Roland
 
Schaffner FN 343 t.ex
schaffner FN343.jpg
Denna typ av filter finns även som "single stage" inhyst i en vanlig nätbrunn t.ex FN 9222E
 
Jo nätfilter finns det gott om. Fristående och i kabelbrunnar. Problemet är att hitta en komplett CE-märkt enhet med sladd, stickkontakt och uttag, som uppfyller kraven. Annars måste man bygga en anordning och då är det "home brew" igen.

/Roland
 
Annars måste man bygga en anordning och då är det "home brew" igen.
Men väldigt stor skillnad på att ta ett färdigt filter och stoppa in det i en plastlåda jämfört med att själv bygga hela filtret med komponenter från "junk boxen"

Tyvärr har jag aldrig sett en sådan färdig produkt som du talar om.
 
Det finns uttagslister med filter som "nästan" uppfyller kraven. Tex ett på ELFA för 1557,50 kronor plus moms. Tyvärr har man satt dit kondensatorer mellan fas, nolla och jord på utgången. Man skulle möjligen få filtret tillräckligt bra genom att linda upp anslutningkabeln på en stor ferrittoroid, men osäkert. Då måste man troligen klippa kontakten och ersätta med en annan. Det kan kanske vara OK.
https://www.elfa.se/Web/Downloads/r-/it/gt19-9140_de-fr-it.pdf?mime=application/pdf
Alternativet är att klippa kondingarna till jord, om utrustningen är ojordad. Men då har man ju gjort ingrepp i uttagslisten.

/Roland
 
Last edited:
Jag blir ju lite nyfiken på vilket märke det är på TV:n? Andersson, Skantic, Philips?

Innan du plöjer ner allt för mycket tid, energi och pengar på ferriter och filter så fundera på om det inte är enklare och billigare att köpa en ny TV åt grannen.
 
Jag blir ju lite nyfiken på vilket märke det är på TV:n? Andersson, Skantic, Philips?

Innan du plöjer ner allt för mycket tid, energi och pengar på ferriter och filter så fundera på om det inte är enklare och billigare att köpa en ny TV åt grannen.

Det stod ju i början att TV:n är ny! ;)
 
Det stod ju i början att TV:n är ny! ;)
Jo det läste jag :) och det är väl där, i den nya TV:n, som problemet sitter.
Jag menade att grannen skulle behöva en annan TV som klarar lite RF utan att hänga sig, en TV där processorn har en fungerande watchdog alltså.
 
Strålskyddsmyndigheten och deras upphandling syftade ju till att se vilka fältstyrkor som vi människor kan utsättas för. Det har inget med elsäkerhet i hemmet att göra.
Installera hemmagjorda nätfilter eller annan utrustning i någon annans hem tror jag att man ska vara försiktig med.

- SM2OWW hade ett bra tips att testa med och se vad som händer..

/Sven.
 
Tror XUN syftade på grundorsaken till störningen. Inte på konsekvensen av att åtgärda symptomen som uppkommer att avstörningsresonemanget landar i elsäkfråga medan störningen i sig faktiskt har en grundorsak i form av fältstyrkor med en nivå som aktuell TV inte klarar.

tror jag.
 
Sådärja, jag har hållit mig i skinnet och väntat på just den tanken. Är det kanske inte läge att fundera över om 8m till grannens tv från beamen som matas med 600W inte är i minsta laget? Jag förstår i och för sig det tekniskt intressanta med att försöka blockera RF hos den störda enheten, men ändå - går det inte att flytta antennen en bit? Dubbla avståndet och därmed skulle problemet bli mer hanterbart förutsatt att grannen alltid befinner sig i backriktningen :)
 
Back
Top