Grannens TV hänger sig

Precis min tanke också Lasse, det gäller att få ner fältstyrkan vid antennen.
Att sänka den samt montera den som du säger, med baksidan mot NOR.

Jag skulle nog även trots allt försöka byta till färsk koax, sätta ferriter på den.
Först därefter gå på elsystemet och filtrera RF läckage som kommer den vägen,
om inte antennbytet fixade problemet direkt.
 
Last edited:
Jag skulle bli mycket förvånad om det är problem med antennen eller nedledningens kvalitet som orsakar att TVn låser sig. Skärmen på antennkabeln fungerar som en LW för kortvåg och för in HF i TVn. Andra LWs är exempelvis högtalarsladdar, som leder in HF till LF-slutsteget och sedan via motkopplingsslingan till förstärkarnas lågnivåsteg. Den allra största HF-antennen är dock elnätet i huset. Här får man både common mode- och differentiella HF-signaler av avsevärd styrka på det avståndet från sändarantennen. Det är ju lätt att kolla genom att ta bort alla kablar utom nätanslutningen. Olika apparater även av samma fabrikat beter sig dock helt olika. Min egen TV är helt immun mot HF medan andra liknande ganska långt bort nästan inte tål någon HF alls. Det verkar också ha blivit sämre HF-immunitet med åren i olika sorters hemelektronik. Man verkar skita i CE-kraven. Min egen TV är dock bara ett år gammal, så man kan ha tur :).

/Roland
 
Det är beroende av om den koax som sitter där överhuvud taget har kvar dessa
goda egenskaper - det verkar som den inte har bytts sedan hedenhös, mitten av
sjuttiotalet eller så. Dessutom som det nämnts så ar avståndet endast 6m mellan
beam och TV-antenn.

Visst ska man sedan, som jag skrev, ägna sig att blockera HF från nätet - men
så extremt nära som antennerna sitter och att amatören kör QRO så bör man
nog ägna tid åt antenninstallationen först.
 
En annan sak att tänka på är att störningarna troligen är frekvensberoende. På något amatörband kanske det funkar med ferrittoroider på TV-koaxen medan det på andra även krävs nätfilter.
Som någon tidigare sa så behövs det inte mycket till TV-antenn nu när det är digital överföring. Det funkar nog med en trådstump eller en loop av 70 cm tråd med koaxanslutning att hänga upp på väggen bakom TVn. Det blir en dålig kortvågsantenn :).

/Roland
 
Last edited:
Har någon ett hum om vilka fältstyrkor 5-700W producerar vid TV:n med det korta avståndet? Alltså oavsett elledningar och antennledningar - är det så att gränsen för vilken tålighet konsumentelektronik ska uppfylla för hem/kontorsmiljö överskrids eller ej?
Det kan vara ett fall av direktinstrålning i apparaten och om fältstyrkorna är för stora - då kanske inga avstörningsförsök hjälper överhuvudtaget.
Såklart beror detta på den lokala situationen där sådant som vart TV-apparat och påverkande antenn befinner sig i förhållande till varandra liksom kanske takbeklädnad och liknande spelar in men därom har vi ingen aning.
 
En liten undran. Vad är sändarantennen för typ ? Om man skulle få för sig att simulera med NEC och titta på närfälten..
 
Last edited:
För just TV-utrustning finns det en striplinetestmetod som används och som täcker 150kHz-150MHZ, 3V/m RMS 1 kHz AM 80%.

För de flesta andra typer av prudkter finns det inga krav på apparater under 80 MHz vid immunitetsprovning. Från 80 MHz-1000MHz är kravet på E-fältet 3V/m RMS med 1 kHz AM och 80 % modulation.
Däremot injicerar man common mode spänningar på bla nätkablage från 150kHz-80MHz. Dessa nivåer motsvarar på ett ungefär nivåerna på E-fältsprovningen ovan.
Nivåerna gäller för utrustning för bostäder mm.
Detta gäller EU och CE-märkning. I USA har man inga krav alls på immunitet.

3V / m är precis som det låter, fältet av 3V mätt på 3 meters avstånd!
I praktiken blir det besvärligare då vi har lustiga antennlober och närfältseffekter etc...
Så lite överslagsräkning kan du göra och du hamnar någonstans i närheten... +-10dB kanske...
 
Däremot injicerar man common mode spänningar på bla nätkablage från 150kHz-80MHz. Dessa nivåer motsvarar på ett ungefär nivåerna på E-fältsprovningen ovan
Min erfarenhet är att CM-spänningen är ett mindre problem i nätanslutningen (däremot inte för övriga anslutna kablar). Det är den differentiella spänningen som ställer till det. Kan det vara för att det inte finns något krav där? Är det måntro samma tankevurpa som "Home plug"-tillverkarna har gjort?

/Roland
 
Asch, Jag ser att jag skrev lite fel ovan, på 1 meters avstånd skall det ju vara, men det förstod nog alla.

Det beror nog på lite vad det är du stör ut.
Vill du störa ut nätdelen brukar diffade störsignaler vara problem, men anta att du har en ljudingång.
En fullt diffad störsignal på nätspänningen som inte tar sig vidare internt, kommer då inte att orsaka någon CM spänning på ljudingången. Medan en CM störningar oftast kryper över till chassie och stör andra interface än de som man lägger på störsignalen på. Det sitter ju ofta Y-kondensatorer mot chassie i produkter.
 
@SA5AKL Intressant. Har du några källor/länkar till "striplinetestmetoden" samt EMC kraven
för "3 V/m" som du nämner enligt EU / CE märkningen. Försöker leta själv men det verkar vara en tjock djungel , där ute.
 
Skall du börja testa TV grejor? :)

Det är en 150 ohms stripline.
Det är några år sedan jag konstruerade sådana.
Jag har för mig att det är denna, definierad i CISPR20 / EN55020.
http://www.anbotek.com.cn/standard/BS EN 55020-2007.pdf

De strålar och läcker rätt kraftigt, delvis för att bottendelen är för liten i förhållande till den övre ledaren och dess avstånd mot bottendelen.
De går att bygga själv om man vill, men man behöver ett skärmat och dämpat rum för att köra dem.
 
Skall du börja testa TV grejor? :)
Mina grannars TV apparater är under kontinuerliga tester här :D
Nej då,, Kör låg effekt, kortvåg , pga mitt QTH. Men intressant är det.

De gånger jag har utmanat ödet och kört mer än QRP så har jag inte märkt några direkta störningar på min egen "Video monitor" eller stereo anläggning.
Men det verkar ju vara skillnad på RFI tålighet från märke till märke. Däremot slutar datorns mus ibland att fungera om jag kör på 10 meters bandet ( SDR radio )
Tack för länkarna, GLD & AKL. Nu finns att läsa o fundera. Söndagsstädningen kan flyttas fram ;)
 
Last edited:
Nu är vi naturligtvis väldigt nyfikna, hur gick det i helgen, klarade du av att avstöra grannarnas TV, Uffe?
 
Back
Top