Jag är nog i så fall en av de minst riktiga radioamatörerna genom tiderna... låt mig förklara.
Jag var bara 16 år när jag tog min licens 1993 med vad som då kallades N-licens, dvs jag behövde bara skriva den enklare teorin för C-licensen men utan CW.
Det fanns egentligen två typer av prov för N-licens, den enklare teori-delen från C-licensen och den svårare från T-licensen. Att skriva prov för N-licens med teorin för T var dock bara relevant för de som var riktigt unga. De kunde då bli uppgraderade till T-licens efter två år genom att styrka aktivitet med loggar, även om man inte hade fyllt 14 år vilket var minimiåldern för T-licens.
Jag skrev dock det enklare provet med teorin från C-licensen. Detta N-certifikat var då tidsbegränsat, så antingen kunde jag inom 2 år komplettera med CW och få en riktigt C-licens eller så kunde jag inom 6 år skriva provet för T-licens. Hade jag inte gjort något inom 6 år skulle licensen förfalla.
Dock ändrades reglerna under 1994-95 så att det inte längre gick ta N-licens och med detta försvann också tidsbegränsningen. Några år senare försvann också alla licensklasser och kvar sitter jag med en signal som jag enligt kraven när jag fick den skulle ha blivit ogiltig 1999.
Jag ser mig dock inte som en oriktigare amatör än någon annan. Jag är främst aktiv på banden vid olika contest, speciellt månadstesterna på 2 meter och 70 cm, antingen som SM0VEC eller SB2HB ifrån radiostugan uppe på berget i Lappland. Ibland är jag också aktiv på 10 m, 6 m-testerna eller till och med någon kortvågstest. Jag har nog max kört ett par 100 QSO'n på kortvåg, men lyckats hinna med både Japan och USA med QRP och balkongpinne.
Det som jag finner mer intressant är att kombinera radiokörandet med att kånka ut lite batterier till en kulle i skogen, och det vore kul om fler riktiga radioamatörer också gjorde detta på testerna. Då räknar jag inte tillrättalagda fielddays när fruarna slavar med mat och annan service, utan när man själv åker ut i skogen och kör radio från någon höjd.
I Stockholmsområdet har jag under senare tre åren varit aktiv ett antal tillfällen på både 2 meter och 70 cm från den ovanliga rutan JO98. Jag har då släpat upp bilbatteri, antenn, radio mm några 100 meter upp genom skogen och suttit och kört månadstest till solnedgången, för att sedan slå på pannlampan och släpa ner allt igen vid 23-tiden. Jag har också kört radio från en annan bergstopp, näst högsta punkten i Stockholm. Eftersom detta egentligen är en plats där vissa privata företagsintressen inte tycker att man normalt skall va så fick jag efter en halvtimme besök av två mörkklädda män på MC som frågade vad jag gjorde. Men till min förvåning hade de inga problem med mitt svar, att jag körde månadstest på 2 meter... då var det ok
Jag har också byggt en radiokur i Lappland där jag kan köra radio från ett ännu mer ovanligt QTH, och dessutom helt utan störningar. På sommaren brukar jag gå upp på berget, men nu är det lite jobbigt, så idag körde jag upp två stycken fulladdade 100 Ah batterier med snöskotern så att mina remote-grejer håller sig vakna under den mörka årstiden när solcellerna inte riktigt räcker till.
Så detta är mitt sätt att tillämpa vår hobby amatörradio, och trots att det knappast ha gått tagit licensen på ett mer slött sätt än jag har gjort så känner jag mig ändå mer riktig än många 'riktiga' amatörer som nöjer sig med att slå på strömswitchen och sitta och köra lite rundtugg på någon kortvågsring eller på någon FM-repeater. Dessa kanske inte skall kallas för radioamatörer, utan snackproffs?