Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

>Ju spretigare vi uppträder, desto mindre skäl finns det att lyssna till oss.

Amatörradion ÄR spretig. Det finns ju alla inriktningar mellan 80m-ringar med snack om väder och vind via extremradiosportstationer till teknikentusiaster som ägnar mer tid åt att bygga än åt att utbyta signalrapporter. Jag tror inte att det i sig är ett problem. Tvärtom, om PTS serveras ett genomsnitt av svensk amatörradioverksamhet blir resultatet troligtvis en urvattnad mellanmjölk utan tydlig inriktning.

Jag skulle snarare säga att desto mer _kompetens och professionalism_ amatörradiorepresentanterna uppvisar gentemot myndigheten, desto större möjlighet finns det att få behålla de privilegier amatörradion fortfarande har. Detta oavsett inriktning hos utövarna. Amatörradion vilar på tekniskt kunnande och radiotekniska experiment. Om detta utövas via satellittrafik, DX, radiosport, vågutbredningsförsök på nya band eller annat är i sig mindre viktigt bara basen finns.

Kompetensen måste finnas inom teknik, trafikteknik och systemkännedom. För att ta ett exempel på en (någorlunda, i alla fall) yngre amatör som framgångsrikt kör radiosport och dessutom bygger en imponerande anläggning med mycket egna konstruktioner, se SM2WMVs station i Burträsk.

A och O i myndighetskontakter är att ha väl underbyggda och sakliga argument och att man följer myndighetens anvisningar. Där har de olika föreningarna mycket tydligt visat vad de klarar av.
 
... Jag skulle snarare säga att desto mer _kompetens och professionalism_ amatörradiorepresentanterna uppvisar gentemot myndigheten, desto större möjlighet finns det att få behålla de privilegier amatörradion fortfarande har...

A och O i myndighetskontakter är att ha väl underbyggda och sakliga argument och att man följer myndighetens anvisningar. Där har de olika föreningarna mycket tydligt visat vad de klarar av.
Du uttrycker exakt vad jag menar, fast på ett tydligare och bättre sätt.

Det gäller "bara" att vaska fram bra representanter och att vi sedan inte per omgående skjuter deras förtroende i sank med missnöjda påhopp.

/ Göstha
 
Göstha, vad avser du med spretigt uppträdande? Oklar innebörd för mig i sammanhanget.

/Janne
 
Göstha!
Nää, jag tror inte jag missuppfattade Dig. Det är inte självklart att PTS bryr sig om vi radioamatörer sätter samman en grupp eller inte.
Som sagt...vi radioamatörer är inte i förhandlingsposition i relation till PTS. PTS är vår tillsynsmyndighet och den bryr sig inte om vi är spretiga eller inte. Det troliga är att PTS vänder sig till den eller de som PTS anser har den bästa kompetensen om ett behov skulle uppstå.
PTS kan mycket väl själv välja vem de vill att snacka med oavsett vad vi som kollektiv tycker. Vi kan också som enskilda personer, eller förening, ha direktkontakt med PTS.

Hur det blir med IARU vet jag inte. Hur viktigt är IARU? Någon kan kanske förklara.
Men om det nu är så att närvaro krävs ska det ju dat vara den eller de som har den bästa kompetensen i aktuell sakfråga, som ska representera oss radioamatörer. Det betyder att de kan vara olika personer för olika frågeställningar.
Jag är inte säker på att SSA är mest lämpad att alltid representera oss radioamatörer utan jag tror mer på fria alternativa lösningar där vi tillsammans kan prata om lösningar här på forumet. Det tror jag är bästa garantin för att få fram den mest lämpade personen/personerna i sådana situationer. Vi har ju vid det här laget gott om dåliga erfarenheter på person och organisation som varit klart olämpliga!
Ha en bra dag!
Tore/SM7CBS
 
Last edited:
Göstha, vad avser du med spretigt uppträdande? Oklar innebörd för mig i sammanhanget.
Att var och en ensidigt hävdar sitt egenintresse så till den grad att man ställer det emot andras intresseområden, även om dessa väl ryms inom hobbyns mångfald. - Ett försök att verbalt förklara min känsla.

/ Göstha
 
Hur det blir med IARU vet jag inte. Hur viktigt är IARU? Någon kan kanske förklara.

Det är en särskild fråga med IARU.

Organisationen hade ett visst berättigande under de kritiska åren för amatörradion under 1950 och 1960-talen.
Man koordinerade uppträdandet på WRC-konferenserna genom att ha kvalificerade medarbetare vilka ingick i de nationella delegationerna.

Avregleringarna har gjort att ITU-arbetet har blivit mindre och mindre viktigt därför att en allt större del av besluten numera fattas inom regionala och andra specialiserade organ där IARU saknar representation. IARU har status som sektormedlem i ITU, vilket är samma som för alla andra "lobbyister".

Det enda verkliga inflytande IARU kan ha är ifall man kan värva ordinarie medlemmar i nationernas delegationer till dessa organ för sin sak. Detta var betydligt lättare förr när det fortfarande var en merit att vara radioamatör.
En sak som IARU Region 1 lyckades uppnå är det harmoniserade amatörcertifikatet HAREC som kommit till stånd genom ett långsiktigt och tålmodigt arbete av bl.a. Thormod Böe LA7OF (SK) som var "höjdare" i det norska Teledirektoratet samt på senare tid direktör för CEPT:s radioutskott ERO.

Dagens IARU har väl passerat sitt bäst före datum med viss råge.
Organisationen är idag primärt en "ryggkliarorganisation" för inbördes beundran som samlas vart 3:dje år i någon trevlig badort på medlemmarnas bekostnad för att ta fram välformulerade, mångordiga men till intet förpliktande resolutioner och rekommendationer.

IARU har även mellan konferenserna arbetat med att försöka "sälja" amatörradion till utvecklingsländerna.
Dock utan några märkbara resultat, och ingen kan redogöra för vart pengarna tagit vägen.
Om detta finns att läsa i 2011 års konferensprotokoll från Sun City (ingen badort men säkert trevligt ändå).

IARU har samma problem med åldersprofilen som de nationella föreningarna, så det är rimligt att anta att inom 10 - 15 år så har problemen löst sig av sig själva.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
CBS skrev; "PTS kan mycket väl själv välja vem de vill snacka med oavsett vad vi som kollektiv tycker. Vi kan också som enskilda personer, eller förening, ha direktkontakt med PTS."

Precis så är det Tore. Dock anser jag att PTS initiativ att skapa en Samverkansgrupp var ett mycket bra drag. Syftet var ju att samla ett antal intressenter med skilda inriktningar inom amatörradion och tillsammans och under PTS ledning bli överens om en gemensam syn på kompetenskraven och regelverket i övrigt. Baktanken från PTS sida torde vara att få hjälp av ideella krafter att få till en ordning och samsyn som alla kunde acceptera och detta med minimala resurser dessutom. Vi vet ju att amatörradio är lågprioriterad verksamhet inom PTS och att man saknar resurser.

Det är faktiskt inte många andra länder vars telemyndigheter är så tillmötesgående och därför var det en stor förlust att SSA ställde sig på tvären och att PTS därefter valde att lägga Samverkansgruppen i malpåse. Just nu finns inga signaler på att PTS kommer att inbjuda till sådan samverkan utan i stället kommer PTS att ta hjälp av egna eller externa experter.
 
Mycket klarläggande inlägg Karl-Arne och Bengt!
Då behöver vi ju inte ägna IARU särskilt mycket tankemöda. Jag håller helt med Dig Bengt om PTS initiativ. Det kunde ha blivit riktigt bra även i den fortsatta förankringsprocessen i hela "amatörsverige".

SSA ställde sig inte bara på tvären utan uppvisade också en enastående dålig insikt/kunskap och känsla i umgänget med PTS och andra intressenter. Till och med i kärnverksamheten, dvs qsl-förmedlingen, finns uppenbarligen oskäligt agerande.
Detta är sannolikt det mest katastrofala året i hela SSA:s historia.

Vi måste bort från denna dåliga anda som sitter i SSA-väggarna. Det känns som styrelsen inte förstår att den är vald för att tjäna/betjäna medlemmarna.
Hur går vi tillväga?
Än en gång: Gytt Nytt År!
Tore/CBS
 
Det må vara ett fint nyårstal med en vision om ett 2014 och 2015 som blir något utomordentligt bra som vi inte har skådat inom föreningen på länge verkar det som. Jag ser att dessa år framför mig med en förening utan nuvarande ordförande som inte kan axla det ansvaret att ta hand om föreningen i medlemmarnas namn och inte bara sitt eget call och vanitycall.

Jovars, fina ord om framtiden men INGA ord om det "förgångna" och vad som har gjorts och framkommit under 2013! Är det totalt i förnekelsestadiet nu eller vad?
Är det helt och hållet belagt med munkavle från styrelsens sida vad ordförande har ställt till med under 2013 och framförallt gällande relationerna med PTS och andra föreningar samt medlemmarna ???

Visserligen har Ordförande en del poänger i en del positiva saker som har hänt under 2013 och jag måste själv säga att det är en grymt snygg bild från SK0UX med antennerna. Det är en av de bilderna som ska visas på framsidan på SSA.se och jag tror att många håller med mig om det.

Viktigast under 2014, glöm inte vad ordförande och styrelse har ställt till med med avseende på medlemsfrågor och samverkansgruppen! Detta skall inte glömmas under 2014!
 
Budskapet från SSA när det gäller medlemsinflytande och föreningsdemokrati är oförändrat från tidigare år;
"Betala medlemsavgiften och håll käften". Detta kan endast ändras genom en 180 graders kursändring när det gäller synen på medlemmarna i stort, från endast inkomstkälla och röstboskap till att vara betydelsefulla resurser värda att lyssna till och ta på allvar.

På samma sätt som för IARU kommer åldersfördelningen inom SSA att ganska snabbt lösa de interna problemen av sig själva. Medelåldern inom ledarskiktet ligger runt de dryga 60 (för styrelsen 62,2 år), och det står knappast några yngre kvalificerade förmågor på kö som är villiga att riskera sitt namn och rykte.

När det gäller arbetet inom t.ex. ITU eller regionala fora är det viktigt att amatörradions påståenden är seriösa, underbyggda och sanningsenliga.
Det duger inte med att komma med "tyckanden" eller inflaterade aktivitetsuppgifter när det gäller hotade frekvensband, eller när det gäller att försöka få nya. Sådant genomskådas direkt av myndigheterna, och kan direkt användas som argument av amatörradions mäktiga fiender.

73 och HNY/
Karl-Arne
SM0AOM
 
CBS skrev; "Vi måste bort från denna dåliga anda som sitter i SSA-väggarna. Det känns som styrelsen inte förstår att den är vald för att tjäna/betjäna medlemmarna. Hur går vi tillväga?"
-----

Det är nog en sån där, typ tiotusenkronorsfråga typ, du ställer Tore. Kikar man tillbaka i SSAs historia (jag har läst samtliga QTC från nr 1 1927) och kan väl bara konstatera att det stormat rejält inom SSA i alla år. Dock tycks stormen ha tilltagit i styrka de senaste kanske 20 åren och tidvis nått klass 3 varning. Kanske är det dags för en General Reset och bygga ett nytt SSA med nya friska krafter eller så nöjer vi oss med den verklighet som snart existerat i hundra år där hobbyn av idag ibland känns lika mossig som SSA. Tyvärr har jag inga bra svar att ge dig Tore. Jag rafsade ner QTC nr 1 årgång nr 1 för att kolla hur föreningen resonerade 1927 och om det gick att skönja en inriktning och policy då. Kanske man kan få något tips därifrån.

Det allra första numret av QTC inleds med rubriken REGENERATION understuket och i versaler. Jag tar mig friheten att återge denna första text författad av QTC-redaktörerna SMVH och SMST.

Ur QTC nr 1 årgång nr 1 1927: "OM:s. Då vi nu utsända första numret av Sveriges Sändareamatörernas eget organ QTC är det i den fasta förhoppningen att härigenom giva en ny stat åt intresset för sändareamatörväsendet här i Sverige. Hittintills har den enda förenade länken mellan medlemmarna i SSA varit radioförbindelsen, och huru mycket man hinner att meddela varandra under en genomsnitts-QSO, det känner vi allt för väl till.

De flesta av oss läsa väl QST och få sålunda veta vad av intresse för sändareamatörer, som händer ute i stora världen. Men vad som händer hemma i Sverige och huru de svenska amatörerna ha sina stationer ordnade, därom veta vi mycket litet. QTC kommer att i varje nummer införa en beskrivning, eventuellt med fotografi av de amatörstationer, som äro anslutna till SSA. Även andra meddelanden från SM-stationerna i landet runt som kunna vara av gemensamt intresse, att publicera i QTC. För att detta skall vara möjligt är det emellertid nödvändigt att medlemmarna bidraga med stationsbeskrivningar, meddelanden om sändningstider från den egna stationen, resultatet från sändningsförsök, schedules, calls heard m m.

Även smånotiser av mera personligt innehåll, radiohumor o dyl mottages med tacksamhet. Divisional Reports och Traffic Briefs i QST och insänd liknande smånotiser om svenska stationer. Skall QTC göra skäl för sitt namn kräver detta ett livligt medarbetarskap av amatörerna landet runt, ty just dessa meddelanden ha ofta det största intresset för den aktiva sändareamatören. Redaktionen å sin sida lovar att inte ligga på latsidan. En av våra fnv viktigaste uppgifter är att söka intresserade radiolyssnare för kortvåg. Telegrafverkets listor över licensierade svenska amatörstationer visa ett antal av cirka 230 st. Men huru många av alla dessa äro aktiva? Lyssna i 40-metersbandet någon kväll då många stationer äro igång och lägg märke till huru sällan SM höres. Det finnes säkerligen mången rundradiolyssnare eller experimenterande radioamatör, som med glädje skulle sälla sig till sändareamatörernas skara, om de blott visste huru enkelt det egentligen är att bygga en kortvågsstation. Många sky kostnaden. Upplys dem då att de begå sitt livs stora misstag. En hel kortvågsstation sändare o mottagare, med vilken man utan minsta svårighet korresponderar med andra amatörsändare över allt i Europa och under goda omständigheter även med transoceana länder, kostar icke så mycket som en fyararörsmottagare.

I QTCs tekniska avdelning, komma efter hand att inflyta tekniska artiklar, där både teoretiska och praktiska synpunkter framläggas på ett klart och tydligt sätt så att teknisk utbildning ej är nödvändig för att läsaren skall kunna helt tillgodogöra sig innehållet. För denna avdelning svarar tekniska sekreteraren. Dock uppmanas de amatörsändare, som gjort intressanta tekniska rön vid försök med eller annan koppling att insända bidrag till denna avdelning. Allmänna saker, som ej direkt kunna sammanställas under en rubrik kunna exempelvis insändas i form av brev till redaktionen. Innehållet kan sedan av red. utportioneras under tekn avd som Strays.

Den nya styrelsens förhoppning är att genom intimt samarbete med Sveriges Sändareamatörer kunna göra QTC till detsamma för Sverige som QST är för den anglosaxiska amatörvärlden."
Slut citat.
---

Ja, man ser ju tydligt att influenserna från QST och ARRL i USA var starka 1927 och om man skrivit om ovanstående text med modernt språkbruk så hade den väl stått sig ganska väl än idag. Inget särskilt tycks ha hänt mer än att nya påfund som Internet tillkommit där vi kan ta del av precis allt som händer i hela världen och dessutom i realtid, i text, med ljud och rörliga bilder. Så en mer relevant fråga i detta nu första dagen på 2014 borde vara -Behövs SSA och i så fall till vad? Frågan kan naturligtvis även appliceras på ESR och alla andra föreningar och klubbar. Räcker det inte med att vi alla har tillgång till all information i hela världen på Internet och att vi alla kan diskutera och tillkännage våra klagomål eller åsikter och funderingar som jag gör här och nu. Helt utan censur från stora ledare och utan en hel månads pressläggning i en papperstidning som dessutom käkar träd och tär på miljön.

Finns det något ljus i tunneln?
 
Svar JA. Det behövs att enskilda individer har en formerad gemensam länk där man kan bli sedd, hörd och få tillfälle att utveckla sig själv, andra och med stolthet föra den gemensamma verksamheten framåt. Och det behövs att deltagarna har en identitet. En anonym verksamhet som t.ex. ett internetforum med anonyma användare blir inget mer än en samling människor som tillfälligt råkar befinna sig på samma buss.

Jag trodde SSA var den sammanhållande länken. Under åren har jag fått tänka om. Ändå höll jag mig envist kvar för att ha en möjlighet att påverka inifrån. Det jag försökt framföra har fått gehör hos andra medlemmar, men eftersom inte medlemmarnas åsikter tycks tas på allvar så finns inte ens tron om att kunna påverka kvar.

SSA:s mål och riktlinjer har alltid kommit uppifrån, från ledningen av föreningen. På ESR:s hemsida kan man läsa att man önskar att medlemmarna medverkar till att definiera den gemensamma policyn för föreningen. Man vill alltså bygga från grunden och uppåt. Inte begå samma misstag som SSA som börjar från taket och försöker få grunden att anpassa sig.

Dessa två metoder för att formera en verksamhet är exakt vad som skiljer ett företag och en förening. Och vem vill vara betalande medlem i ett företag?
 
Last edited:
Ja, visst var det klantigt av våra folkvalda lagstiftare att missa att någon måste ges ansvar för anropssignaler. Och kanske av PTS att inte i tid påtala att det glömts bort. Vad hade alternativet varit? Att inga anropssignaler alls delats ut under ett antal år?


Att i högre grad gilla läget är något som många debattörer i detta forum borde överväga, oavsett vilken sida de står på.


Detta anser jag öppnar för godtycke. Det är för övrigt bara i särskilda fall som skäl för beslut inte behöver anges. Ingen har hittills kunnat besvara frågan om varför vissa prefix har en särställning i PTS delegationsbeslut.


Just nu har jag inget behov av fler anropssignaler än de två SM-signaler som jag redan disponerar. Men om behovet uppstår i framtiden får jag väl utnyttja de möjligheter som rättsstaten ställer till medborgarnas förfogande. (Eller som SM7EQL uttryckte saken på SSA forum i går: “Gå till Domstol för en anropssignal??? Menar du allvar?”)


Vore det OK att man kunde byta till en annan anropssignal om man bara har en i taget, enligt amerikansk förebild?


Jag vet inte om en återreglering är vägen framåt. I så fall vill jag se mer av transparens och mindre av godtycke från PTS.

Och dessutom är det kanske bara att gilla läget:


73,
Jonas/SM5PHU

Som amatörradioanvändare är sedan avregleringen dina juridiska rättigheter gentemot PTS noga räknat inga, noll eller "nadazero".
Genom undantagsföreskriften har en amatörradioanvändare en icke exklusiv rätt att använda ett antal specificerade frekvensband på nåder fram tills dess att myndigheten finner en mer räntabel användning, utan någon form av motprestation i form av betalning av någon licens- eller tillståndsavgift.

Du förväntas hålla dig inom bandgränserna och inom effektgränserna, precis som jaktradion och hundspårningssändarna. Till skillnad från dessa ska du däremot ha ett amatörradiocertifikat och använda en anropssignal. Det finns däremot inget skrivet i undantagsföreskriften hur denna ska se ut.

Därför finns det inga som helst möjligheter att driva en rättslig process mot PTS om hur en anropssignal ska se ut, eller ifall man inte får en anropssignal av ett visst utseende, eftersom myndigheten för 2 år sedan formellt har delegerat utdelandet av signaler till SSA enligt villkor i delegationsbeslutet. Om SSA skulle dela ut signaler i strid med delegationsbeslutet riskerar man på sikt hela delegationen.

Men om någon är missnöjd med när SSA återstår möjligheten att stämma föreningen i Tingsrätten, dock oklart på vilka grunder. Att SSA följer villkoren i ett delegationsbeslut som man dessutom tidigare godkänt kan svårligen vara något som utgör en skada för en tredje part. I varje fall torde inte förvaltningsdomstolarna ta i saken, eftersom PTS inte längre utgör någon part i saken.

Frågan har varit upp ett antal gånger i läns- och kammarrätterna under "den oreglerade tiden" och i samtliga fall dömde man i PTS fördel, eftersom myndigheten vid den tiden inte ansågs ha något utpekat ansvar. Ett prejudikat kan därför anses finnas. Nu har PTS ett utpekat ansvar vilket har delegerats i laga ordning.

Jag tror personligen att SSA:s ledarskikt levde i tron att man skulle kunna fortsätta att skjuta PTS framför sig på samma sätt som under den "oreglerade tiden" och fortsätta som den hobbymyndighet som man de facto var.
PTS handläggare och jurister bestämde sig dock för att följa lagen, och hobbymyndighetens saga blev därför all den 1/7 2011.

Detta talade dock SSA inte om för sina medlemmar, och inte heller att man, med en biblisk liknelse, bytte bort de svenska radioamatörernas rättigheter "för en grynvälling" när SSA drev frågan om att amatörradion skulle avregleras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det skrevs tidigare att SSA har tagit på sig uppgiften att hålla ett register över anropssignalerna och att man inte tar ut någon avgift för detta, förutom för specialsignaler.
Men hur ser detta register ut?
Om jag söker på min egen signal i deras callbook så får jag bara fram mitt namn och en gammal, inaktuell, adress.
Är detta den enda information som finns så kan det ju knappast kallas ett register.
 
Det finns nu ett formulär för icke-medlemmar att uppdatera sina uppgifter i detta dyra register som SSA sköter om.
Det finns under SSA / Adressändra
 
Hehe ja det verkar vara SSA rakt igenom.. Ungefär samma sak med korrekta uttalanden från styrelsen efter AOM's inlägg här då responsen saknas helt från ordförande och styrelse. Kanske för mycket fakta att sväva runt med fina ord för ordförande?
 
Länken fungerar faktiskt här VVG så det var nog bara tillfälligt fel hos dig.
 
Back
Top