Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

SM0AOM:
"Som följd av detta fick jag i retur ett mycket oförskämt e-mail från web-redaktören där mitt sinnestillstånd ifrågasattes."

Jo. tack, web-redaktörens irrationella u..kast? känner man till sen tidigare!
 
Last edited:
Det är kanske inte alla som behärskar tyska, så jag tar mig friheten att komma med ett eget exempel på svenska om hur jag uppfattar en typfråga. ;-)

Typfråga:
Hur påverkas resonansfrekvensen av induktans- och kapacitansvärden?

En provfråga skulle då kunna vara:
Vad blir resonansfrekvensen med C=100pF och L=100uH?
En annan provfråga kan vara:
Vad blir resonansfrekvensen med C=68pF och L=30uH?
osv

---

SM7CBS sammanfattar det mycket bra. Det är just oro för SSA - och amatörradion i stort - som gör att människor engagerar sig i den här frågan. Jag instämmer fullständigt. Är förtroendet litet blir oron stor - och tvärtom.

Jag ska spinna vidare lite på de österrikiska typfrågorna, vilka är bra som illustration av hur man kan resonera.

77 Welche Kenngrößen von Antennen kennen Sie und wie können sie gemessen werden ?

Alltså:

Vilka är de utmärkande egenskaperna hos antenner, och på vilka sätt kan de bestämmas?

Ur detta kan man då t.ex. formulera frågorna:

En "tunn" helvågs dipolantenn långt från marken matas i mitten.
Vilken impedans har den ungefär på arbetsfrekvensen?

[1] 70 ohm
[2] 2000 ohm
[3] 377 ohm
[4] 50 ohm


En halvvågs dipolantenn långt från marken matas med 1 W.
Vilken effekt inmatad till en isotrop antenn (punktkälla) motsvarar den utstrålade effekten, ERP,i maximalriktningen?

[1] 1 W
[2] 1,64 W
[3] 16 W
[4] 2,16 W


En riktantenn av Yagi-typ har en antennvinst på 10 dB över en dipolantenn.
Hur stora är öppningsvinklarna ungefär i maximalriktningen?

[1] 60 grader
[2] 90 grader
[3] 10 grader
[4] 360 grader

En kort vertikalantenn jämfört med våglängden monterad över ett mycket bra jordplan används som sändarantenn
och matas med 1000 W på frekvensen 3,5 MHz

Vilken elektrisk fältstyrka kan man räkna med på avståndet 100 m?

[1] 0,2 V/m
[2] 22 V/m
[3] 0,2 V/m
[4] 7 V/m

Samma antenn ska anpassas till en sändare vilken har utgångsimpedansen 50 ohm
Hur ser anpassningsnätet ut för att erhålla maximal effektöverföring samt lägsta förluster?

[1] Först parallellinduktans till jord, sedan seriekapacitans till antennen
[2] Först parallellkapacitans till jord, sedan serieinduktans till antennen
[3] En baluntransformator
[4] En serieresonanskrets

Ur en annan fråga:

62 Antennenzuleitungen -Aufbau, Kenngrößen :

Alltså:
Matarledningar till antenner, uppbyggnad och egenskaper
kan denna provfråga härledas:

En dipolantenn som är 1/2 våglängd lång matas i mitten med en öppen matarledning (stege) som är 1/4 våglängd lång.
Vad kan sägas om belopp och fasvinkel hos impedansen i sändaränden?

[1] Den är kapacitiv
[2] Den är lägre än matarledningens och resistiv
[3] Den är högre än matarledningens och resistiv
[4] Den är negativ

Några förslag i hastigt mod.
Liknande frågor finns i de brittiska och tyska frågebankerna för både Novis- och HAREC-nivåerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hejsan Mats RM2D!
Nej nej! Du har inte passerat någon gräns för påhopp. Jag har full förståelse för din kritik och ilska!
Så här tänkte jag:
Av Tores uttalanden får jag en känsla av han inte riktigt förstår vad som händer.
Min tanke var att testa om Tore DZB skulle kunna tänka sig prova en annan strategi och ta folks oro på allvar.
Jag har fått ett privat e-brev från honom fast jag hade ju hoppats han skulle skriva här! Hur som helst....han visar han att det är inte aktuellt med ändrad strategi. Han berättar och motiverar med kända saker som skrivits om tidigare på våra fora. Inget nytt alltså!.
Tore SM7CBS
 
?????????????? Hej då SSA
jag fattar inget med det inlägget eftersom VVG inte varit medlem i SSA på några år eller kanske aldrig.
Du får förtydliga dig.
 
Man skall absolut vara kritisk mot SSA s styrelse och har fel begåtts så skall man naturligtvis åtgärda dessa på det sätt som krävs. Ursäkter med mera.
Jag vill dock påpeka att det vid ett tillfälle så skrevs det på ett forum att freq 2,4Ghz och uppåt var inte så viktiga för de högre frekvenserna var det ingen som använde, dessa påståenden kom just från någon ur ESR, Jag vill påstå att detta var ju oxå ett mycket smart uttalande.
Undertecknad har tillsammans med SSA ordf verkligen fått kämpa för att få special tillstånd att köra på dessa band, Så tack till er som inte tycker att banden används.Om ni körde mer radio än tillbringar tid på forumen så kanske vi kan få behålla någon freq.
Lasse SM4IVE
 
Lasse/IVE
Min enkla tolkning av VVG's föredömligt korta inlägg är: Nu barkar det åt xxx med den föreningen.

<ot> För övrigt är veckan slut snart nog. Skulle det inte skruvas jätteparabol? Hör av dig! <ot />

/Janne
 
Last edited:
?????????????? Hej då SSA
jag fattar inget med det inlägget eftersom VVG inte varit medlem i SSA på några år eller kanske aldrig.
Du får förtydliga dig.

Förvånad över mitt icke medlemskap? Det har att göra med ett årsmöte som vägrade acceptera 15 fullmakter jag hade med mig, med den meningen att fullmakterna skulle skickas in minst 1 månad innan och dom hade INTE MÖJLIGHET ATT KONTROLLERA ATT SIGNALERNA DET GÄLLDE INTE VAR MEDLEM i SSA!!. Denna bestämmelse att fullmakterna skulle skickas in fanns inte på pappret innan årsmötet men av någon lustig anledning så fanns dom när mötet skulle vara. Märkligt, inte sant?

Inget SSA sen dess!
 
Jag vill dock påpeka att det vid ett tillfälle så skrevs det på ett forum att freq 2,4Ghz och uppåt var inte så viktiga för de högre frekvenserna var det ingen som använde, dessa påståenden kom just från någon ur ESR, Jag vill påstå att detta var ju oxå ett mycket smart uttalande.

Du tänker nog på detta citat ur PTS konsekvensutredning.

"3 kap. 117 § [PTSFS 2010:8]

PTS föreslår att ta bort undantaget för radiosändare för amatörradiotrafik i frekvensbandet 2300-2450 MHz (2,3 GHz-bandet). Bestämmelsen undantar amatörradioanvändning upp till 100 mW.

Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.

PTS avser att tilldela 2300-2400 MHz-bandet som blocktillstånd under 2012.

Eftersom mobil kommunikation omsätter flera tiotals miljarder kronor per år i Sverige, efterfrågan på mobilt bredband växer snabbt och kapaciteten i tilldelade frekvensband är begränsad, bland annat för att bibehålla en god konkurrens till konsumenternas fromma, överstiger samhällsnyttan av ytterligare spektrum för publika mobila nät i detta band kraftigt nyttan av undantaget för dagens begränsade amatörradioanvändning. D.v.s. samhällsnytta uppstår i form av tjänster som konsumenter värdesätter och kan använda som annars inte hade kunnat tillhandahållas, som blivit dyrare att tillhandahålla eller som fått högre priser pga. bristfällig konkurrens.

(Ur PTS konsekvensutredning gällande ändrade undantagsföreskrifter för tillståndsplikt)
http://www.pts.se/upload/Remisser/2...utredning-undantagsforeskrifter-120125pdf.pdf sidan 24

Från en tråd från 2012 http://www.ham.se/allmant-om-amatorradio/22469-vad-kan-amatorradion-leverera-2.html#post54746

Vem som lämnat sådana uppgifter till PTS kan jag dessvärre inte upplysa om.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag ska spinna vidare lite på de österrikiska typfrågorna, vilka är bra som illustration av hur man kan resonera.

77 Welche Kenngrößen von Antennen kennen Sie und wie können sie gemessen werden ?

Alltså:

Vilka är de utmärkande egenskaperna hos antenner, och på vilka sätt kan de bestämmas?

Ur detta kan man då t.ex. formulera frågorna:

En "tunn" helvågs dipolantenn långt från marken matas i mitten.
Vilken impedans har den ungefär på arbetsfrekvensen?

[1] 70 ohm
[2] 2000 ohm
[3] 377 ohm
[4] 50 ohm


En halvvågs dipolantenn långt från marken matas med 1 W.
Vilken effekt inmatad till en isotrop antenn (punktkälla) motsvarar den utstrålade effekten, ERP,i maximalriktningen?

[1] 1 W
[2] 1,64 W
[3] 16 W
[4] 2,16 W


En riktantenn av Yagi-typ har en antennvinst på 10 dB över en dipolantenn.
Hur stora är öppningsvinklarna ungefär i maximalriktningen?

[1] 60 grader
[2] 90 grader
[3] 10 grader
[4] 360 grader

En kort vertikalantenn jämfört med våglängden monterad över ett mycket bra jordplan används som sändarantenn
och matas med 1000 W på frekvensen 3,5 MHz

Vilken elektrisk fältstyrka kan man räkna med på avståndet 100 m?

[1] 0,2 V/m
[2] 22 V/m
[3] 0,2 V/m
[4] 7 V/m

Samma antenn ska anpassas till en sändare vilken har utgångsimpedansen 50 ohm
Hur ser anpassningsnätet ut för att erhålla maximal effektöverföring samt lägsta förluster?

[1] Först parallellinduktans till jord, sedan seriekapacitans till antennen
[2] Först parallellkapacitans till jord, sedan serieinduktans till antennen
[3] En baluntransformator
[4] En serieresonanskrets

Ur en annan fråga:

62 Antennenzuleitungen -Aufbau, Kenngrößen :

Alltså:
Matarledningar till antenner, uppbyggnad och egenskaper
kan denna provfråga härledas:

En dipolantenn som är 1/2 våglängd lång matas i mitten med en öppen matarledning (stege) som är 1/4 våglängd lång.
Vad kan sägas om belopp och fasvinkel hos impedansen i sändaränden?

[1] Den är kapacitiv
[2] Den är lägre än matarledningens och resistiv
[3] Den är högre än matarledningens och resistiv
[4] Den är negativ

Några förslag i hastigt mod.
Liknande frågor finns i de brittiska och tyska frågebankerna för både Novis- och HAREC-nivåerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


Ein typo Vorschlag von eines Radioingenieur nicht in der Jahrhundert 2000 passend ist. Puuh!

Stackars blivande radioamatörer (icke radioingenjörer) om det ens blir några sådana om detta blir verklighet.

Ett praktexempel på onödigt detaljerade kunskapskrav på den som vill bli radioamatör. En kunskap som i dagens tidevarv lätt inhämtas utan bokinnötning om behov och intresse finns hos den färske eller icke så färske radioamatören.

73 de Kjell, SM0FOB
 
Hejsan Kjell,
Kul att se dig här.

"... om det ens blir några sådana om detta blir verklighet."

Hur tänker du då? Om detta _är_ verkligheten i Storbritannien, Österike och Tyskland och det tillkommer nya hams där, varför skulle det inte funka här? Jag menar, vi Vikingar är väl inte sämre än de nämnda, eller?

Dessutom, när vi nu är på gång att anpassa oss till HAREC så lär vi inte komma undan.

Ha det gott,
Janne
 
Last edited:
Vi har sedan ganska länge provat med att sänka kraven. Det fungerade inte. Inte ens om examinationen skulle inskränkas till att kunna skriva sitt namn läsligt skulle det bli märkbart fler nya radioamatörer, och detta beror på hur omvärlden ser ut, amatörradio är inte längre något som lockar yngre människor.

Det är dock av mer än principiell betydelse att det finns en rimlig koppling mellan kunskapsnivå och privilegier, vilket den absoluta majoriteten av vår omvärld förstått.

Harmoniseringen inom CEPT är en konsekvens av detta, och det är därför viktigt att man även i bananmonarkin Sverige tar sitt ansvar och anpassar upplägget till det som har blivit realiserat genom ett mödosamt arbete inom IARU R1 och CEPT. Att öppet underminera grundvalen för de jämförbara eller harmoniserade certifikatssystemen ser mycket illa ut.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är nog snarare så att lite högre krav skulle locka fler. Med "fler" menar jag då personer med tekniskt intresse, som kan förväntas stanna kvar inom hobbyn.
Amatörradion skulle bli en mötesplats för likasinnade som kan dela erfarenheter och lära av varandra. Till skillnad mot dagens situation där verksamheten är mer urvattnad och mest är ett slags tidsfördriv för sysslolösa stunder.
Hmm.... bättre förr?
 
Det vore bra om moderatorn tog och rensade tråden från sådant som rör diskussion om provfrågornas nivå och liknande. Förslagsvis flyttas detta ut till en egen tråd.
Denna tråd handlar om krav på granskning av SSA:s styrelse.
 
Tyvärr verkar det som alla trådar här på Ham.se förr eller senare utmynnar i "Det var bättre förr"
 
Lasse IVE, bra att du och SSA:s ordförande lyckades få specialtillstånd för olika mikrovågsband. Jag kan tänka mig att du har haft mycket glädje av banden.

Frågan som diskuteras i tråden är: Hur är relationen nu mellan SSA och PTS? Vilken syn har du på SSA:s agerande i samverkansgruppen?
 
Tyvärr verkar det som alla trådar här på Ham.se förr eller senare utmynnar i "Det var bättre förr"

Det var inte bättre förr. Det är däremot sämre nu.

"Televerket kom tillbaka! Allt är förlåtet!"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Och motargumentsinläggen karaktärises vanligtvis i precis samma urvattnade påståenden som nedan.

Tyvärr verkar det som alla trådar här på Ham.se förr eller senare utmynnar i "Det var bättre förr"
 
Ett alternativ skulle kunna vara att hålla sig inom rubriken på tråden. Vill man ta upp något annat bör man väl starta en ny tråd?
 
Nja, "bättre förr" kanske inte är helt ointressant här. Det handlar ju om ett arbete med att ta fram nya provfrågor. Det skulle förmodligen leda till att svårighetsnivån skruvas upp ett par snäpp, vilket ju är ett steg mot hur "det var förr".

För att återgå till tråden så ligger väl alla fakta klara vid det här laget. Enligt ordförande och styrelse så håller SSA fast vid sin linje. Vad göra?
Att tillsätta en ny styrelse är nog nästan omöjligt.
Hur många av SSA:s medlemmar är tillräckligt engagerade för att ta ställning? Hur många av SSA:s medlemmar är aktiva överhuvudtaget?
Hur stor är uppslutningen på årsmötena?
Att "kuppa in" en ny styrelse på ett ordinarie årsmöte hade nog varit genomförbart.
 
Back
Top