Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

I alla föreningar jag är med i så brukar man i kallelsen/inbjudan kalla det för vad ni vill bjuda in just "medlemmar" i den föreningen. Det är väl inget konstigt med det? Om det är någon icke medlem så tror jag säkert denna blir inbjuden om man dyker upp i dörren och kan bli adjungerad till mötet. Ett exempel på det är när Karl-Arne SM0AOM blev adjungerad till SSAs senaste årsmöte i Eskilstuna av sittande församling trots att han var icke medlem.

Du får väl åka dit VVG och se om du får vara med på mötet!

73 de Teemu SM0W


DL7 och ordföranden i Ölands Radioamatörer har gjort det enkelt för sig och SSA att i inbjudan till Distrikt 7 mötet på Öland ENDAST inbjuda MEDLEMMAR i SSA till detta. Varför?

Kan det ha att göra med att ORDFÖRANDEN i SSA ska närvara och man vill GARDERA sig MOT OBEKVÄMA frågor! ?

Normala gången, i alla fall tidigare, har ju varit att alla amatörer i distriktet har varit välkomna på mötet, visserligen utan rösträtt om någon form av röstning varit aktull.

Medlemskontroll KOMMER att vidtagas vid ingång!!

http://www.sk7rn.se/pdf/D7_mote_Oland.jpg
 
Du får väl åka dit VVG och se om du får vara med på mötet!

73 de Teemu SM0W

Jan - VVG,

Du ser, det kanske finns någon som har tumme med ordförande som kan övertyga honom att du är ofarlig besökare på mötet... Ta med dig kepsen och bocka djupt då du vördnadsfullt ber att få möjligheten till att tyst närvara, utan att störa showen. Då kanske de är generösa och släpper in dig till sektmötet... förlåt distriksmötet.

LRR
 
Toppstyrningen av SSA framstår allt tydligare. Jag skrev på SSA:s forum i början av juli att har inte SM0DZB avgått som ordförande innan månaden är slut så lämnar jag SSA. Jag satt med det årliga inbetalningskortet framför mig och i år fick jag svårt att motivera avgiften. Tore har inte funnit någon anledning att avgå så jag höll ord och lämnade forumet den sista juli.

Några dagar in i augusti fick jag påminnelse om obetald medlemsavgift enligt rutin. Insåg att jag administrativt fortfarande var medlem. En kontroll i SSA:s callbook visade dock att jag var struken, testade att logga in på forumet. Ingen åtkomst. Nå det var ju vad jag själv skrivit på forumet, att om inte Tore avgår räknar jag mig inte som medlem i SSA längre.

Direkt insåg jag att somliga ber styrelsen om svar på frågor, kopior på dokument eller vanlig medlemsservice utan att få någon respons alls. Andra mailar kansliet gång på gång utan att få svar. Jag själv har haft ärenden där det tagit mer än sex månader att få respons trots upprepade kontaktförsök.

Denna gång blev jag bönhörd direkt. Såpass att någon fått kansliet handlägga ett medlemsärende på rekordfart. T.o.m. INNAN påminnelsen om årsavgiften anlände.

Samtidigt läser man gång på gång här om radioamatörer som försökt bli medlemmar i SSA men inte lyckats. Slutsatsen blir att det är lättare att gå ur SSA än att gå med. I synnerhet om man har en åsikt som avviker mot ledaren för SA.
 
I alla föreningar jag är med i så brukar man i kallelsen/inbjudan kalla det för vad ni vill bjuda in just "medlemmar" i den föreningen. Det är väl inget konstigt med det? Om det är någon icke medlem så tror jag säkert denna blir inbjuden om man dyker upp i dörren och kan bli adjungerad till mötet. Ett exempel på det är när Karl-Arne SM0AOM blev adjungerad till SSAs senaste årsmöte i Eskilstuna av sittande församling trots att han var icke medlem.

Du får väl åka dit VVG och se om du får vara med på mötet!

73 de Teemu SM0W

Förstår att amatörer djupt involverade i SSA's inre kärna känner marken brännas under fötterna. Aldrig roligt med en "revolution" från de breda lagren. Ingen självransakan varför det gått så långt och ta konsekvenserna av det? Strutsen med huvudet i sanden?

Förstår att du känner dig orolig!
 
Jan - VVG,

Du ser, det kanske finns någon som har tumme med ordförande som kan övertyga honom att du är ofarlig besökare på mötet... Ta med dig kepsen och bocka djupt då du vördnadsfullt ber att få möjligheten till att tyst närvara, utan att störa showen. Då kanske de är generösa och släpper in dig till sektmötet... förlåt distriksmötet.


LRR

Kanske man ska söka demonstrationstillstånd, och får man inte det så kan man väl köra med huvtröjor och halsduk för ansiktet. Utrustade med megafoner och lite naturlig kost bestående av ägg och tomater. Tanken lockar och det är ju inne i dessa tidevarv.
 
DL7 och ordföranden i Ölands Radioamatörer har gjort det enkelt för sig och SSA att i inbjudan till Distrikt 7 mötet på Öland ENDAST inbjuda MEDLEMMAR i SSA till detta. Varför?
...
Medlemskontroll KOMMER att vidtagas vid ingång!!

http://www.sk7rn.se/pdf/D7_mote_Oland.jpg
Varifrån kommer uppgiften om medlemskontroll?
Kan inte se det i den kallelsen som finns publicerad.

Däremot ser jag att man tydligt ändrat sig till att bara bjuda in medlemmar i SJUNDE distriktet. Så stod det inte då kallelsen först opublicerades på ssa.se vad jag kan minnas.
Fast dom kanske hörde att jag (SM3:a) tänkte hälsa på eftersom jag råkar var på Öland denna helg för privat besök.

Undrar om SM7 välkomnar och släpper in besökare från andra distrikt eller inte?
Någon som vet varför man så tydligt ändrat till bara medlemmar och bara från distrikt 7?
 
Det gagnar verkligen den seriösa debatten med inlägg som detta! Keep them coming! :D

73 e
Teemu

Jan - VVG,

Du ser, det kanske finns någon som har tumme med ordförande som kan övertyga honom att du är ofarlig besökare på mötet... Ta med dig kepsen och bocka djupt då du vördnadsfullt ber att få möjligheten till att tyst närvara, utan att störa showen. Då kanske de är generösa och släpper in dig till sektmötet... förlåt distriksmötet.

LRR
 
VVG, vad har jag att vara orolig över? Berätta gärna!

73 de Teemu SM0W

Förstår att amatörer djupt involverade i SSA's inre kärna känner marken brännas under fötterna. Aldrig roligt med en "revolution" från de breda lagren. Ingen självransakan varför det gått så långt och ta konsekvenserna av det? Strutsen med huvudet i sanden?

Förstår att du känner dig orolig!
 
Man kan oxå med förvåning se att personer som aldrig eller på många år inte varit med i SSA är så engagerade i saken
Varför bry sig om en förening som man inte är med i?
Antingen är man med och kan kritisera och påverka , annars skall man stå utanför och vara TYST, det finns inget mitt i mellan, om man inte bara är ett forum troll.
Klart slut.
 
Såå, du vill alltså "förbjuda" diskussioner i ett öppet forum???

Du har nog missat en del väsentliga delar av yttrandefriheten!
 
Man kan oxå med förvåning se att personer som aldrig eller på många år inte varit med i SSA är så engagerade i saken
Varför bry sig om en förening som man inte är med i?
Antingen är man med och kan kritisera och påverka , annars skall man stå utanför och vara TYST, det finns inget mitt i mellan, om man inte bara är ett forum troll.
Klart slut.

Iom att SSA sagt sig representera även svenska amatörer till PTS. Hur ska SSA kunna ta till sig icke medlemars synpunkter när dom inte vill lyssna på dessa? Eller är dom släkt med Houndini?
 
och vad skall dina diskussioner leda till? Ett bättre SSA eller vad? hur skall du kunna ändra på nåt om du inte är medlem?
Bara bortkastad energi på något som du aldrig kan genomföra så länge du inte är med i SSA.
 
Man kan oxå med förvåning se att personer som aldrig eller på många år inte varit med i SSA är så engagerade i saken
Varför bry sig om en förening som man inte är med i?
Antingen är man med och kan kritisera och påverka , annars skall man stå utanför och vara TYST, det finns inget mitt i mellan, om man inte bara är ett forum troll.
Klart slut.

Det som kan anses besvärande just i frågorna som denna sak gäller, är att SSA:s vägval faktiskt påverkar och berör alla radioamatörer, vare sig man är medlem eller inte! Helt riktigt så kan man som ickemedlem omöjligen direkt påverka SSA, men det hindrar väl inte att man har en åsikt. Och uttrycker den! Om man då kan påverka någon i medlemskåren, har man indirekt påverkat SSA.

/Lasse
 
Last edited:
Det nedanstående skrev jag in på medlemsforumet alldeles nyss, mest som förstärkning av SM3BDZ;s röda skrift.

I dagens Östra Småland (fredag 6 september 2013) finns en artikel/debattinlägg med rubriken "Alla kort på bordet och be om ursäkt" skriven av 3 PR-konsulter Sara Arborén, Frida Blom och Biger Östberg. Artikeln handlar om hur Ryanairs VD Míchael O`Leary och Lundsbergsrektorn Staffan Hörnberg gör bort sig och står för för två av de senaste exemplen på urusel kommunikation med media och allmänhet.

En kriskommunikation måste präglas av öppenhet och ansvarstagande. Det innebär bland annat att man är tillgänglig för medias och andra intressenters frågor, talar sanning, lägger alla kort på bordet, ber om ursäkt och redovisar konkreta åtgärder för att komma till rätta med bristerna.

Ett sådant agerande leder till sundare kulturer och starkare värderingar för företag och organisationer. Att, som i vårt fall, göra ESR, PTS och ifrågasättande medlemmar till syndabockar flyttar bara fokus från från det egna ansvaret och bygger murar mot omvärlden.

Tyvärr missade vår ordförande Tore Andersson SM0DZB möjligheten till till utveckling både för SSA:s och egen skull.

Alla kort på bordet och be om ursäkt / Insändare&Debatt / Läsarnas sida / ÖSTRAN / Östra Småland AB - Lokaltidningen med nyheter och information från Kalmar län och Öland.

Tore SM7CBS
 
SM4IVE, skillnaden idag mellan att vara medlem i SSA eller inte är exakt 440 kronor. Möjligheten att påverka styrelsen är däremot lika stor, dvs. noll. Sker inget radikalt kommer antalet medlemmar också att närma sig den siffran.

De senaste månadernas turbulens är ett symptom på att SSA är sjukt och både medlemmar och icke-medlemmar reagerar med frustration över att patienten själv saknar sjukdomsinsikt. Vi vet var åkomman sitter, men den är oåtkomlig med vanligtvis självklara medel, åtminstone fram till nästa årsmöte. Det är för sorgligt för många av oss ser ju att sjukdomsbilden förvärras vecka för vecka.
 
Det som förefaller konstigt är att oavsett vilka som sitter i SSAs styrelse så verkar det finnas de som tycker att styrelsen är maktfullkomliga och att SSA är "sjukt". Denna styrelse tycks enligt vissa vara det, den förra var också det, den dessförinnan... och så fortsätter det långt tillbaka i tiden....

73 de Teemu SM0W


SM4IVE, skillnaden idag mellan att vara medlem i SSA eller inte är exakt 440 kronor. Möjligheten att påverka styrelsen är däremot lika stor, dvs. noll. Sker inget radikalt kommer antalet medlemmar också att närma sig den siffran.

De senaste månadernas turbulens är ett symptom på att SSA är sjukt och både medlemmar och icke-medlemmar reagerar med frustration över att patienten själv saknar sjukdomsinsikt. Vi vet var åkomman sitter, men den är oåtkomlig med vanligtvis självklara medel, åtminstone fram till nästa årsmöte. Det är för sorgligt för många av oss ser ju att sjukdomsbilden förvärras vecka för vecka.
 
Det som förefaller konstigt är att oavsett vilka som sitter i SSAs styrelse så verkar det finnas de som tycker att styrelsen är maktfullkomliga och att SSA är "sjukt". Denna styrelse tycks enligt vissa vara det, den förra var också det, den dessförinnan... och så fortsätter det långt tillbaka i tiden....

73 de Teemu SM0W

Blir det mer okej då eller tycker du det är så det skall vara Teemu? Bara för att det var så tidigare så är det så det skall vara och helt naturligt att den nuvarande styrelsen med Tore -DZB fortsätter på den inslagna vägen ? Intressant vinkling du har på problemet SSA ;)

Johan / SA3BYC
 
Last edited:
Man kan oxå med förvåning se att personer som aldrig eller på många år inte varit med i SSA är så engagerade i saken
Varför bry sig om en förening som man inte är med i?
Antingen är man med och kan kritisera och påverka , annars skall man stå utanför och vara TYST, det finns inget mitt i mellan, om man inte bara är ett forum troll.
Klart slut.

Därför att SSA:s kraschade relationer med PTS angår alla Sveriges radioamatörer.
 
Det som förefaller konstigt är att oavsett vilka som sitter i SSAs styrelse så verkar det finnas de som tycker att styrelsen är maktfullkomliga och att SSA är "sjukt". Denna styrelse tycks enligt vissa vara det, den förra var också det, den dessförinnan... och så fortsätter det långt tillbaka i tiden....

73 de Teemu SM0W

Ja du Teemu, ser du inte att "SSA är sjukt" så är det väl en jädrans tur att du inte jobbar som läkare :)
Inser man inte vad styrelsen ställt till med då får man vara bra godtrogen och naiv......

73 de SM7NKK
 
Det gagnar verkligen den seriösa debatten med inlägg som detta! Keep them coming! :D

73 e
Teemu

Teemu,

Då man befinner sig i sektens centrum är det svårt att inse att så är fallet.

SSA under DZB:s ledning har utvecklats till en sekt och är inte en förening för alla - utan för de som lojalt följer i ordförandens ledband. Vilka som svassar runt och klappar katten på huvudet vet nog alla väl vid detta tillfälle :D

Jag har sagt det många gånger och har inte för avsikt att ändra uppfattning tills dess sakernas tillstånd har radikalt förändrats.

LRR, Mats
 
Back
Top