Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

Kan enbart säga – oj vilket förakt för en förening och dess ordförande men även förakt för andra personer som inte har samma uppfattning – Fy attan och tack för mig på detta forum.

Inte 73
 
SA0AND,
Dina åsikter är anmärkningsvärda då du presenterat dig som officer och som vad jag förstår innehaft kvalificerat säkerhetsklassat arbete för Sveriges försvarsmakt.

Tidigare har du motionerat till SSA:s årsmöte samt argumenterat för en begränsning av yttrandefriheten. Nu läser jag med förvåning att du argumenterar för inskränkningar av föreningsfriheten. Jag förmodar att du är pensionerad som officer eftersom du öppet vill begränsa dessa grundlagsskyddade rättigheter. På aktiv stat skulle sådana påståenden nämligen tilldra sig den militära säkerhetstjänstens intresse.

Om man läser din motion noga så säger den att du ignorerar Sveriges Grundlag, du vill strunta i de fundamentala rättigheterna som är grundläggande för varje stat som anses vara demokratisk. Din argumentation går dessutom emot Europakommisionen och FN:s konvention för civila och politiska rättigheter.

Varför? Jo din enda grumliga oigenomtänkta avsikt är att SSA:s styrelse till varje pris ska skyddas från avvikande synpunkter under verksamhetsåret samt att det likt i forna Sovjetunionen ska den demokratiska rätten att välja bara omfatta ett parti, eller i detta fall en förening.

Till dig som officer och medborgare i Sverige finns bara följande att säga: Skäms!


Regeringsformen, 2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter. Opinionsfriheter.

1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad

1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,

2. informationsfrihet: frihet att inhämta och ta emot upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden,

3. mötesfrihet: frihet att anordna och delta i sammankomster för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk,

4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats,

5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften, och

6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion.
 
Last edited:
Kan enbart säga – oj vilket förakt för en förening och dess ordförande men även förakt för andra personer som inte har samma uppfattning – Fy attan och tack för mig på detta forum.

Inte 73

Inte det mista förakt för personer med avvikande åsikt - enbart en uppmaning att titta utanför kokongen och inse att sanningen inte alltid finns där den serveras på publika silverfat och i föreningars propagandabasuner.

Jag säger 73 till alla - även mina värsta meningsmotståndare. Valet är ditt att inte hälsa på hövligt sätt.

73 de LRR, Mats
 
Hej
.
.
Du skriver ” Alla anser de sig ha "rätt" till en åsikt och detta är ett fritt forum som inte är kopplat till någon "riksorganisation" så ordet är fritt” vilket är bra - Men som gammal förenings människa blir jag ytterst förvånad över debatten – man kritisera SSA och styrelsen trots att samma personer uttalat att de inte är med i förgreningen – Många kritisera styrelsen och ropa på SSA revisorer

Det är så vitt jag vet SSA medlemmar som här på ham.se begärt revision och gjort upprop om extra stämma.

73 de Bengt - SM0KBW
Medlem i RSGB och ESR, om jag nu betalt avgiften. Ska kolla det.

icke medlem i SSA
 
AND skrev; "ESR har gentemot PTS framfört andra synpynkter än SSA , tex genom det PM som skickades till PTS, om vilka kravnivåer och grundkunskaper som skall krävas för att erhålla radioamatörcertifikat. Det normala hade varit att man utnyttjat den i Sverige största organisationen för radioamatörer SSA att sköta myndighetskontakten i denna fråga."
----

Det stämmer att ESR har skickat ett PM med föreningens ståndpunkter avseende reviderade föreskrifter för amatörradio till PTS den 12/8 2011. Det innehåller en bakgrundsbeskrivning, internationella jämförelser, förslag till regler för nya certifikat, förslag till övergångsregler för befintliga certifikat, om examinationer för amatörradio-certifikat samt ett stycke om spårbarhet och kvalitetssäkring

Ditt synsätt som framgår tydligt av dina inlägg signalerar att du anser att SSA skall ha ensamrätt och tolkningsföreträde i alla frågor som berör amatörradio i Sverige baserat på att SSA är den största organisationen numerärt. Monopol på amatörradio.

>>>>Det normala hade varit att man utnyttjat den i Sverige största organisationen för radioamatörer SSA att sköta myndighetskontakten i denna fråga.

Det framgår inte av din text vem "man" är. Du kanske kan förtydliga den biten.

Men att ESR skulle vända sig till SSA och be SSA att sköta myndighetskontakten åt ESR i denna fråga låter inte realistiskt i mina öron. Som jag ser på saken så kan SSA inte representera andra än sina egna medlemmar. Om dina motioner går igenom så begränsas SSA-medlemmarnas frihet att kritisera, diskutera och driva opinion m m.

Så som läget är just nu finns möjligheten för var och en att fritt välja andra vägar och andra föreningar. De som inte känner att SSA tar tillvara deras intressen kan antingen nöja sig med det eller lämna SSA. De som anser att ESRs hållning i frågan är bättre kan gå med i ESR och på så sätt bli representerade gentemot PTS.

De som varken håller med SSA eller ESR kan om de vill och organiserar sig bilda en egen förening och den vägen påverka myndigheten eller vad som nu känns angeläget att arbeta med. Eller så kan de stå helt fria från alla föreningarna och enbart ha PTS och de Föreskrifter som gäller för amatörradio som sitt rättesnöre.

Det normala hade varit att SSA, som är den största organisationen för radioamatörer i Sverige, klarat av att sköta myndighetskontakterna i denna fråga på ett professionellt sätt så att SSA inte hamnat i den situation man nu faktiskt gjort. Det normala hade också varit att SSA klarat av att samarbeta med de andra parterna i Samverkansgruppen och dessutom klarat av att informera sina medlemmar på ett sakligt och sanningsenligt sätt. Resultatet har dock blivit att SSA hamnat på total kollisionskurs med PTS och det är detta denna tråd handlar om. Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen.
 
Last edited:
SM7EQL
Jag är säker på att situationen aldrig hade uppstått om ESR inte från början frontat mot SSA
i kontakterna med PTS. Problemet är att ESR vill vara en parallell organisation till SSA i frågan om
kravnivåer och certifikatklasser för amatörradion istället för att ägna Er åt experimentell radioteknik.

/Roger Sjölin SA0AND

Ja allt är ESR:s fel. Dumma de!

Och naturligtvis: En ledare, en förening!

Hi!
 
Last edited:
SA6BZH skrev igår:

"Men ingen fundera på varför föreningen valde in styrelsen vid senaste årsmötet utan denna debatt - Möjligen är det som så att medlemmarna anser sig ha en bra styrelse i SSA som agera för medlemmarnas bästa."


Kenneth, visst kan det vara så att flertalet medlemmar i SSA är nöjda. Förmodligen är det många av dem som inte ens har hörs talas om hur deras styrelse har hanterat sin medverkan i provfrågegruppen, och ej heller känner till denna forumtråd. Eller för den delen tagit del av liknande info på SSA's forum.

Dessutom är det alldeles säkert många som inte är särdeles intresserade utan kör radio och har trevligt utan att bry sig om föreningsverksamheten.

Det bästa sättet att informera medlemmarna om situationen bör vara med en välgjord insändare i QTC. Men dels skulle en sådan bli mycket omfattande och dels är det osannolikt att den skulle bli publicerad där.

Om det stora flertalet SSA-medlemmar vore insatta, så skulle det bubbla mycket värre i grytan.

/Janne
 
Det bästa sättet att informera medlemmarna om situationen bör vara med en välgjord insändare i QTC. Men dels skulle en sådan bli mycket omfattande och dels är det osannolikt att den skulle bli publicerad där.
/Janne

Det är 100% sannolikt.

Ett försök är genomfört. Den insändare som jag och SA0BJL fått publicerad i senaste QTC är på strax under 500 ord.
Vår ursprungliga, mer välgjorda artikel, låg på 1650 ord men den omfattningen refuserades av redaktören.
 
Det är 100% sannolikt.

Ett försök är genomfört. Den insändare som jag och SA0BJL fått publicerad i senaste QTC är på strax under 500 ord.
Vår ursprungliga, mer välgjorda artikel, låg på 1650 ord men den omfattningen refuserades av redaktören.

Man kan ju undra om det ligger något annat bakom än utrymmesbrist. Ofta klagar redaktören på att få skriver artiklar till QTC så att det är svårt att fylla ut sidorna. Så plats borde ju finnas. Lite misstänksam blir jag.
 
Back
Top