Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

ZBB:

"Per, du har fått en sak om bakfoten, vi kräver att SSA ska sluta föra vår talan."

Precis som ESR endast kan föra sina medlemmars talan, så kan SSA endast föra sina medlemmars talan.

/Leif
 
ZBB:

"Per, du har fått en sak om bakfoten, vi kräver att SSA ska sluta föra vår talan."

Precis som ESR endast kan föra sina medlemmars talan, så kan SSA endast föra sina medlemmars talan.

/Leif

Helt rätt Leif... Med det viktiga förtydligandet: Den krympande medlemsskarans talan"...

När SSA inser hur många som lämnat och kommer lämna skutan kanske ändringen i attityd mot medlemmarna också kommer ske...

73 de LRR, Mats
 
Under sin tid som hobbymyndighet agerade SSA i frågor som berör alla radioamatörer i Sverige, främst kravsänkningarna och avskaffandet av telegrafikravet, utan att ha frågat varken medlemmar eller icke-medlemmar om deras syn på saken.

Dagens SSA representerar en minoritet av de svenska radioamatörerna, uppskattningsvis knappt 40%, men utger sig för att tala för samtliga.
Genom att köra relationen med PTS i botten, och dessutom skaffa ett årsmötesbeslut på att man ska motarbeta IARU-policy har SSA ytterligare medverkat till amatörradions marginalisering.

Jag betackar mig för att ha sådana representanter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
YES skrev; "Så har det varit i långa tider och jag undrar vad man inte fattar? Antingen blir man medlem eller håller käft."

Nej Per. Alla har rätt att ha en åsikt och torgföra denna oavsett om man är medlem eller ej. Det är ju en hel del icke-medlemmar som har åsikter om ESR:s ståndpunkter och faktum är att vi lyssnar väl på dem också men någon rösträtt har de inte. Tycker mig kunna se samma sak i övriga samhället där du och jag tycker en massa och diskuterar för och emot utan att vara med i partiet?

Jag skulle inte gå så långt som du att jag skriver att icke ESR-medlemmar skall hålla käft. Vad vinner vi på det?

Som läget är just nu så har tre organisationer fått delegation av PTS att examinera, utfärda amatörradiocertifikat samt tilldela anropssignaler på lika villkor. Det har dock gjorts några praktiska överenskommelser där ESR sagt sig vara positiv till PTS önskan om att SSA som redan har ett signalregister fortsätter att hantera detta av den anledningen att det underlättar PTS tillsyn. ESR tycker det är en utmärkt idé då registerföringen i sig medför ett merarbete som vi gärna vill slippa att lägga resurser på.

De tre organisationerna driver något olika "linjer" och har tagit fram sina respektive ståndpunkter för de frågor som medlemmarna anser skall drivas framöver. SSA har antagit AND:s motion 1 på årsmötet och nu lagt fast sin linje än mer tydligt än vi kunnat se tidigare. Detta är vad SSA:s medlemmar beslutat. ESR har fastställt sina ståndpunkter som gällt allt sedan föreningen bildades 2003 men som nu förtydligats och satts på pränt. Detta skedde på vårt årsmöte den 12 april. FRO har inte uttalat några ståndpunkter alls i certifieringsverksamheten mer än man avvaktar vad PTS kommer fram till.

PTS har för c:a ett år sedan klargjort att man efter att SSA havererade samarbetet i Samverkansgruppen själva tagit över ansvaret och nu arbetar internt inom myndigheten med att färdigställa det arbete som SSA, FRO och ESR skulle ha gjort tillsammans om arbetsplanen följts.

Där har du hela bilden i starkt koncentrat Per. Du har som enskild fria händer att sälla dig till den eller de organisationer som du anser bäst tar tillvara dina egna intressen. Eller så kan du välja att stå helt utanför alla och bara följa PTS undantagsbestämmelser så att du håller dig inom tilldelade frekvensband och inte överstiger max tillåten uteffekt.

Men som sagt jag tycker att du har all rätt att ha synpunkter på allt och alla även om du inte är medlem. Varför skulle du inte ha det. Inte hade du väl accepterat att någon sagt åt dig att hålla käften i en fråga du anser viktig för dig själv och vill diskutera eller argumentera för eller emot.
 
Ja, vill man inte förstå poängen i det jag skriver så är det inget jag kan göra, men snart är Televerkets tid tillbaks och då är denna lilla grupp, som har sin egen lilla storm i ett vattenglas, nöjda?
 
Last edited:
Jag vet inte vad din poäng är Per mer än att icke-medlemmar naturligtvis inte kan göra anspråk på att t ex delta i de delar av verksamheten som är förbehållna enbart medlemmarna. T ex SSA-forum och ESR:s Klubbstuga där endast medlemmar kan logga in. Men yttra sig kan vem som helst göra, t ex här på HAM.SE.

När det gäller en ev återgång till Televerkets tid så ser jag inte att något sådant är på gång. Det som sker är att PTS bestämt sig för att se över hela certifieringsverksamheten så att den kan anses uppfylla de kompetenskrav som ställs i nu gällande föreskrifter. Man vill också se över rutinerna så att den delegerade verksamheten fungerar så smidigt som möjligt och kan kvalitetssäkras vilket PTS fått på sitt bord i och med myndigheten fått utpekat ansvar för amatörradio den 1 juli 2011 då LEK reviderades.

SSA, FRO och ESR bjöds in att ge synpunkter och att tillsammans med PTS göra jobbet. Det var väl en god tanke och om allt fungerat som tänkt så kunde i bästa fall något gott komma ut ur det. Men nu tog saken en annan vändning och det blir PTS som helt på egen hand sätter ribban som alla vi andra får rätta oss efter.

Något att förhandla om finns inte Per men alla, SSA, FRO, ESR och faktiskt även du själv har rätt att yttra dig på t ex PTS remisser eller sända skrivelser till PTS med dina förslag.

Kan du förtydliga mer vad du menar vore det nog bra - utan att använda ord som anarkister och rättshaverister - för några sådana finns väl inte här?
 
Last edited:
Per/SM7YES skriver bl.a.

Ja, vill man inte förstå poängen i det jag skriver så är det inget jag kan göra, men ...

Jodå, det finns något du kan göra, nämligen klargöra vad din poäng faktiskt är. Jag vill gärna begripa vart du vill komma.


Och tidigare;

Så har det varit i långa tider och jag undrar vad man inte fattar?

Antingen blir man medlem eller håller käft.

Plumpt och oförskämt att uttrycka sig på det viset. Du har även tidigare använt liknande uppmaning till oss som har synpunkter på SSA's sätt att agera, och du skulle tjäna på att "tagga ner" lite i ditt argumentationssätt, och då kanske vinna trovärdighet. Att uppmana en stor grupp av oss att hålla käft inger inget förtroende samt medför att det blir svårt att ta dina synpunkter på allvar.

Jag, liksom du, undrar vad det är vi inte fattar. Möjligen kan det vara att vi försöker förstå våfför di gör på detta viset.

Ger mig inte in på att bemöta din kritik av ESR här. Det finns andra som redan gör det bra.

/Janne
 
Last edited:
Ja, vill man inte förstå poängen i det jag skriver så är det inget jag kan göra, men snart är Televerkets tid tillbaks och då är denna lilla grupp, som har sin egen lilla storm i ett vattenglas, nöjda?

Om vi nu är en sådan försvinnande liten grupp - varför stör du dig då på oss?


Så här skrev du tidigare:
"Exakt, men det är just det som vi konstaterar: SSA-ickemedlemmar kräver att SSA skall föra deras talan, kräver samma insyn som de betalande medlemmarna och klagar på att man inte får läsa i SSA-forum etc.

Så har det varit i långa tider och jag undrar vad man inte fattar?

Antingen blir man medlem eller håller käft."


Som svar har du fått:
Nej vi kräver inte att SSA ska föra vår talan.

Vi är egentligen inte intresserade vad som skrivs på SSAs starkt censurerade forum.

Men så länge som SSA anser sig tala för hela amatörkåren så bör ju naturligtvis
dess forum vara publikt. Om ni väljer att sluta kräva den rätten så är väl ingen
utanför er krets intresserad av forumet.



Det vi kräver är att SSA endast ska tala för sina egna medlemmar.
Att vissa medlemmar i SSA slutar att försöka tysta oss andra som inte delar
föreningens mål.


Helt enkelt att SSA eller rättare, de som talar i SSAs namn, börjar uppträda på
det sätt som det anstår en förening i ett demokratiskt land.
 
Last edited:
"Jag blir så trött på alla anarkister och rättshaverister"

Om du YES håller dej till trådens ämne så vore det bra. Ska du spy galla så sätt dej först in i vad tråden gäller. Ta sen ställnng för eller emot och stå för det!
Tala om vad du tycker i sakfrågan eller håll dej ur tråden.
 
LRR skrev; "När SSA inser hur många som lämnat och kommer lämna skutan kanske ändringen i attityd mot medlemmarna också kommer ske..."

Det är inte alls säkert Mats. Snarare tror jag att tydliggörandet av SSA:s linje kanske kommer att resultera i ett visst medlemsskifte där en del lämnar föreningen men andra som idag inte är medlemmar tillkommer. Lyssnar man lite på det allmänna kaffesnacket ute i klubbarna så finns det ju ett ganska tydligt stöd för att det skall vara lätt att få cert och för den kategorin som vill ha det mesta serverat utan motprestationer så tror jag att SSA:s syn på amatörradion är alldeles utmärkt. Så medlemsantalet kommer nog inte att sjunka p g a dessa affärerna. Så allt beror på vad målen är. Vad vill SSA?
 
Bengt/KBW skrev bl.a.

Vi är egentligen inte intresserade vad som skrivs på SSAs starkt censurerade forum.

Jag känner mig tveklöst som en i gruppen "Vi". Är trots det intresserad av hur visorna går på SSA's forum. Där måste rimligtvis finnas intressanta saker att ta del av. Exempelvis torde det finnas nyheter som man snabbt vill ha ut och då som en komplettering till SSA-web. Kanske man t.o.m. använder forumet för att höra sig för vad medlemmarna har för synpunkter och snabbt få svar från dem. Eller är jag lite blåögd där?

När jag för en tid sedan besökte en kompis som fortfarande är medlem i SSA, så bad jag honom logga in för att jag skulle få en inblick. Vi kom aldrig dit, ty jag ångrade mig i tid av en specifik orsak, nämligen att polarn kanske skulle bli betraktad som femtekolonnare och få på huden för att han släppte in en sån där icke önskvärd typ. (Har jag skrivit det förut? Minnet...)

Visst är det knepigt att man över huvud taget tänker i de banorna, men med så mycket andra underligheter så blir man lite försiktig.

Jag får nöja mig med att tjyvläsa QTC. Tidigare var vår lilla lokalklubb ansluten och då kunde jag läsa dess exemplar, men vi valde att släppa det medlemskapet vid senaste årsskiftet. Beslutet var dock av ekonomiska hänsyn, inte av någon annan orsak.

Så förnämligt att ham.se finns, där i alla fall en del "internt" kommer ut i offentligheten. Kudos till Björnströmmarna och er andra i gänget som förser oss med den möjligheten, och naturligtvis till er som "förmedlar" info.

/Janne
 
Janne, argumenterade strax under att det förursätter att SSA börjar
bete sig vettigt och slutar hävda att de talar för alla amatörer.

Så länge det villkoret inte är uppfyllt så vill jag naturligtvis veta vad
de skriver på sitt forum!
 
Dä ä lugnt, Bengt.

De kan omöjligt föra min/vår talan, eftersom mycket i deras agenda så grundläggande skiljer sig från min/vår.

Även om det är osannolikt av flera orsaker; tänk om det bleve kanske tio gånger så många närvarande på ett SSA årsmöte som det var i år. Då skulle mötet bättre spegla kollektivets tyck och tänk. Med den lilla grupp som nu medverkar så är risken stor att besluten inte är representativa för flertalet. Ett drygt hundratal av de femtusen medlemmarna närvarande. Eller var det dryga hundratalet röstande, fullmakter inräknade?

Sen var det det där med att en hel del av dem som deltar i besluten förmodligen inte är tillräckligt väl insatta i de ärenden som behandlas. De har ju under en tid försetts med info som inte alltid stämmer med verkligheten, men det är en annan femma.

Vårsolen skiner och sommarklädseln plockas fram med den stigande utetemperaturen; låt oss i alla fall försöka vara positiva,

/Janne
 
Last edited:
Ja, vill man inte förstå poängen i det jag skriver så är det inget jag kan göra, men snart är Televerkets tid tillbaks och då är denna lilla grupp, som har sin egen lilla storm i ett vattenglas, nöjda?

Jag blir så trött på alla anarkister och rättshaverister

Vadan denna rädsla, gränsande till skräck, för Televerket och, får man förmoda, de förhållanden som rådde under deras tid?
Vadan dessa oproportionerliga kraftuttryck? Vad är Din definition av dessa?

Inte kan det väl finnas någon koppling till privatradioförflutet??

/Lasse
 
Last edited:
Kan ni inom ESR aldrig acceptera samhällsförändringar? Ska vi tillbaka till kalla kriget
också?

Ibland får jag det intrycket att ni inom ESR inte är något annat än en grupp bittra reaktionärer.
 
"ni inom ESR"? Jag är fortfarande enkel medlem i både SSA och ESR, utan funktionärs- eller ledningsuppdrag! Om samhällsförändring är lika med fördummande, slappare och allmänt mer kravlöst, då kan jag inte acceptera den. Nej.

Vad är din bild av samhällsförändringen inom vårt skrå?

/Lasse
 
Last edited:
ESR strävar efter kvalitet, ett fult ord i vissa kretsar.

Ifall det är så jobbigt och smärtsamt som det verkar hos flera debattörer att leva upp till även ganska modesta kunskapskrav,
så har ju myndigheterna i sin vishet (?) avsatt ett alldeles eget frekvensband runt 27 MHz för denna kategori.

När det gäller Televerket är jag visserligen part i målet som tidigare anställd under dryga 12 år i dess Radiodivision,
men det är få arbetsplatser som jag har mer positiva minnen från.
Televerket stod för kompetens och helhetssyn, och var en aktör inte minst internationellt som man lyssnade till.
Nu ligger hela detta i spillror efter klåfingriga politikers framfart.

Avregleringarna inom amatörradion har vad jag kan se inte medfört några som helst positiva effekter.
Detaljerade föreskrifter liknande som de som fanns i TFS B:90 är vad som behövs som vägledning i en tid när
kunskaperna är svaga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ASX skrev; "Kan ni inom ESR aldrig acceptera samhällsförändringar? Ska vi tillbaka till kalla kriget också?


Det är intressanta frågor du ställer ASX som du gärna får utveckla vidare. Det hörs ofta röster som ospecifikt i en eller två meningar hänvisar till anpassa sig och hänga med i utvecklingen men som med få undantag klarat av att föra diskussionen vidare för att beskriva vad dessa förändringar består i och vad de medför för positivt för amatörradiohobbyn som sådan och hur hobbyn på ett bättre sätt kan utövas av individen. Vad är det för samhällsförändringar du menar att ESR inte kan acceptera?

ESR som förening värnar om och verkar för att bevara amatörradio som en teknisk hobby för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte. I den definitionen ryms naturligtvis också utveckling när det gäller nya teknikområden och användning av modern teknik m m.

Går beskrivningen ovan stick i stäv med din syn på samhällsförändringarna ASX, eller vad menar du mer specifikt?
 
Back
Top