Gratis? Antivirusprogram

SM6VVG

Well-Known Member
Noterar att fortfarande florerar tipsen om olika gratisprogram bl.a på SSA's hemsida.

Meningen "gratis" får absolut inte tolkas så att man får en förstklassisk produkt. Det finns ingen som arbetar gratis, inkluderar radioamatörer, så varför ska en antivirusskapare arbeta så med tanke på alla dessa virus som produceras?

Vill man ha sin dator fri från virus så förutom råden (som nästan aldrig följs) att inte klicka på okända anslutna filer i mailen, så KÖP EN KÄND antivirusprodukt, och gå inte på råden att installera något som är gratis! Dåliga råd blir kostsamma i längden!
 
Man kan inte vara mer säker på att ett känt antivirus program är bättre en en "gratis" variant. Alla antivirus program kan tyvärr inte allt, kör själv med Symantec Antivirus och för att vara riktigt säker så kollar jag även med ett annat fabrikats antivirus program.

Har testkört Grisofts antivirus program, gratis versionen, och tycker att det funkar mycket bra och har diverse stöd för olika mailklienter. www.grisoft.com

Sen håller jag med att INTE öppna suspekta filer man får via sin mail MEN ibland så kan filerna tolkas som "goda". Svårt det där med virus och vad man skall öppna eller inte öppna. Förr använde jag motsvarigheten till Thunderbird, en gratis mailklient, och då kunde inte dom klassiska maskarna och trojanerna INTE påverka t.ex. min adressbok. Det är just detta som många virus idag gör, börjar tokskicka massa mail. Virusmakarna har låst sitt sikte just på Microsoft och tyvärr dom som använder Outlook Express/Outlook drabbas oftast hårdare än andra. T.ex. dom som använder Notes/Mail drabbas till 99% aldrig av virus pga att Notes är så komplext.

/Robban
 
sm7vvg said:
Meningen "gratis" får absolut inte tolkas så att man får en förstklassisk produkt.
Skulle du kunna utveckla detta påstående lite mer. På vilket sätt skulle fri programvara vara sämre än annan programvara?

Tyvärr florerar påståenden om detta titt som tätt. SSA valde t.ex. att inte låta det nya registret skrivas som ett examensarbete, eller av intresserade medlemmar, istället verkar man välja ett komersiellt alternativ för 150000:- (ja, etthundrafemtiotusen kronor!) En horibel summa för något så banalt som ett register för drygt 12000 radioamatörer. Ett av argumenten för att inte välja de mindre kostsamma alternativen var att det skulle bli svårt att över åren få kontinuitet i arbetet.

Jag har konsekvent försökt använda fri programvara under alla de år jag pysslat med datorer, och jag kan inte finna att de program jag använt varit av sämre kvalité än de köpeprogram jag samtidigt kommit i kontakt med. Kör numer Linux både hemma och på jobbet utan problem. Undantagsvis startar jag om datorn i Windows-läge, men då enbart för att köra specialprogram som inte existerar under Linux (än).

sm7vvg said:
Det finns ingen som arbetar gratis, inkluderar radioamatörer, så varför ska en antivirusskapare arbeta så med tanke på alla dessa virus som produceras?
Det finns, som tur är, en hel drös med personer i vårt samhälle som fortfarande ser det som naturligt att då och då arbeta ideellt. Man vill helt enkelt att det arbete man själv lägger ned ska kunna användas av andra. En mycket sympatisk tanke som nog fler borde fundera över.

73 de Lars, sm6rpz
 
Glömde en sak...

Kör själv en egen mailserver som även anropar clamav, clamantivirus (som omnämns på SSA:s hemsida), för att plocka bort de virusmail som inte min mailserver stoppar (tror inte att mailservern missat ett enda virusmail, så clamav har inte haft mycket att göra.) Inte för att det finns virus under Linux, detta enbart för att slippa allt skräp i form av virusmail i min "inkorg".

Så för er som har bredband med fast IP-nummer. Fundera på att sätta upp en egen mailserver, så kan ni på ett enkelt sätt kraftfullt styra mailflödet och stoppa alla dessa virusmail på ett tidigt stadium.

Naturligtvis använder jag enbart Linux och fri programvara i min mailserver, helt utan problem... :)

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag använder sedan flera år ett gratis antivirusprogram som heter Avast Home. Programmet har över 30 miljoner registrerade användare. Tanka hem programmet gratis HÄR
 
Antivirus är bara EN del i att skydda sin PC.

Här är "hela listan" som en känd kvällstidning skulle uttryckt sig.

1) Håll operativet uppdaterat, lägg på alla patchar.
2) Håll ALLA andra applikationer uppdaterade, lägg på alla patchar.
3) Surfa inte till suspekta sidor, klicka inte ens "no" i pop-uper.
4) Öppna inte suspekt e-post, inte ens av nyfikenhet.
5) Ladda inte ner piratkopior, kör fri programvara istället.
6) Använd brandvägg och virusskydd.

Om man utför 1-5 noga så kommer man klara sig mycket långt utan virusskydd.

Från tid till annan kommer s k zero-day sårbarheter. D v s sårbarheter som det inte finns patchar till. I de lägena är man oskyddad även om man gjort 1-2.
Om man då litar på att virusskyddet "tar allt" så misstar man sig grovt. Det behövs ett antal timmar från att viruset kommer ut till att skyddet skrivs och datorn uppdateras.

För att klara sig så bra som möjligt i så ska man läsa 3-5 igen.

Slutsats:
Jobba hårdast med 1-5, lägg sedan den tid som blir över på 6 (punkt 6 alltså :)

För övrigt finns det inget samband mellan en programvaras pris och kvalitet.

Skilj också på fri programvara och gratis programvara.
Fri programvara är fri i alla bemärkelser, men inte nödvändigtvis gratis.
Gratis programvara är fri från inköpskostnad, men oftast får man ingen källkod med.

73 SM0RVV
 
Antivirus okej men mer behovs...

Har ni tankt pa att ni behover inte bara anti-virus program men aven en firewall??

Jag har markt att jag behover inte ett anti-virus program sa mycket som jag behover en firewall for jag ar en safe computer user men jag har haft manga attempts av external sources att penetrera min dator och forstora sa vad ni an gor sa glom inte firewall forst och sedan allting annat.

Forresten web addressen for gratis AVG Anti-Virus och Anti-Spyware program ar: AVG Free Advisor - Free antivirus and anti-spyware downloads

Kanner inte till nagon gratis firewall at the top of my head right now.

Lycka till och ha det sa bra.

Johan VA2TLC/VE2SWE
 
Har ni tankt pa att ni behover inte bara anti-virus program men aven en firewall?? ...
Kanner inte till nagon gratis firewall at the top of my head right now ...
Till Windows 98SE använde jag alltid det mest välkända gratis brandväggsprogrammet av alla - ZoneAlarm. Det finns nu endast för Windows 2000, Windows XP och Vista. Den som fortfarande vill hållas med Windows 98, och dessutom surfar mycket på nätet, råder jag på det bestämdaste att tänka om. Om datorn inte har kapacitet nog, byt dator! Själv gick jag gick över till Windows XP så snart SP1 fanns att tillgå. Nu knackar Vista på dörren - väntar bara på SP1 här också!

Se ZoneAlarm - Proactive Firewall protection with multiple layers of security that stop inbound, outbound, and program attacks

73 / Göstha
 
Finns ett virus program som är gratis och som heter Antivir.Funkar jättebra...hehe..när ett virus "dyker upp" rensar den inte bara bort viruset,utan allt vad du har i burken!Väääldigt effektivt!
 
Att kvaliteten på fri programvara skulle vara lägre än på kommersiell dito är bara rent bull*hit.

Eller vad sägs om Emacs, Gcc eller för den delen Linux med alla program. Firefox med flera program
finns att köra under Windows.

Det som brukar skilja är att du får snyggare grafisk layout då kommersiella program ska tilltala så snabbt som möjligt - ibland t.o.m på bekostnad av funktionalitet. Flera kommersiella antivirus program har även nackdelen
att de är så stora att de sänker datorns kapacitet betydligt.


Här kommer mina tips om du håller din Windows dator ren.

När det gäller fria antivirus program så brukar Avast och Avira utmärka sig i tester och ligga nära de kommersiella programmen i kvalitet. Det som är trist med de kommersiella antivirusprogrammen är att du måste förnya prenumerationen - glömmer du det så får du snabbt ett program som är betydligt sämre än de sämsta fria varianterna.

Förutom antivirus program behöver man även en så kallad brandvägg. Zonealarm och Sunbelts Kerio är två av de bästa fria.

Ett program som söker trojaner, spyware m.m som Adaware eller Spybot är oxå ett måste för den som vill vara på den säkra sidan.

Som någon sade är det viktigt att updatera sitt OS. Om du sedan använder ditt förnuft under mail och surfning så klarar dig bra.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Vad är det för struntsnack!

Noterar att fortfarande florerar tipsen om olika gratisprogram bl.a på SSA's hemsida.

Meningen "gratis" får absolut inte tolkas så att man får en förstklassisk produkt. Det finns ingen som arbetar gratis, inkluderar radioamatörer, så varför ska en antivirusskapare arbeta så med tanke på alla dessa virus som produceras?

Vill man ha sin dator fri från virus så förutom råden (som nästan aldrig följs) att inte klicka på okända anslutna filer i mailen, så KÖP EN KÄND antivirusprodukt, och gå inte på råden att installera något som är gratis! Dåliga råd blir kostsamma i längden!

Har du helt missat hela Open Source konceptet!? Det är klart det finns folk som arbetar gratis - och med jäkligt bra produkter dessutom. Ham Radio Deluxe, ett av de bästa datorprogrammen för oss radioamatörer är helt gratis! Det är bara ett av tusentals exempel.

-Men jag håller med om att gratisprodukter inom antivirusområdet ofta är dåliga eller rent av rena försök till att sprida fler virus. Det finns dock en utmärkt lösning: installera Linux och kasta ut Windows! Det finns nästan inga fungerande virus för Linux. Tips! Kolla in sourceforge.net. Där hittar man tusentals Open Source program - både till Unix/Linux/BSD, Mac och till Windows.
 
Själv kör jag linux sedan flera år tillbaka, windows är bara ett nödvändigt ont som komplement.
 
Linux

Själv kör jag linux sedan flera år tillbaka, windows är bara ett nödvändigt ont som komplement.

Vilken distribution är att föredra av de olika som finns ute, och vilket "skrivbord", KDE,
eller vad rekommenderas?

/Sture
 
Linux distar

Som gammal Linux användare och lite av en minimalist så uppskattar jag Xubuntu.

mvh
Bengt
 
Vilken distribution är att föredra av de olika som finns ute, och vilket "skrivbord", KDE,
eller vad rekommenderas?
Generellt svar, välj det som dina kompisar kör, då kan de hjälpa dig :)

De distributioner jag tittat på är RedHat, Fedora, Centos, Suse, Debian, Ubuntu, samt FreeBSD. Av dessa så skulle jag rekommendera Ubuntu eller Fedora (det är de som jag jobbat mest med :))

Själv har jag framförallt fastnat för RedHat/Fedora. I början använde jag Kde som skrivbordmiljö, men sedan några år använder jag Gnome, tycker att den verkar "renare" för ögonen. I en del fall använder jag Xfce.

73 de Lars, sm6rpz
 
Själv kör jag KDE för hela slanten. Kommer inte överens med Gnome för fem öre. Sen så är ju KDE 4 släppt nu, och ja jäklar vilket lyft!
 
Generellt svar, välj det som dina kompisar kör, då kan de hjälpa dig :)

De distributioner jag tittat på är RedHat, Fedora, Centos, Suse, Debian, Ubuntu, samt FreeBSD. Av dessa så skulle jag rekommendera Ubuntu eller Fedora (det är de som jag jobbat mest med :))

Själv har jag framförallt fastnat för RedHat/Fedora. I början använde jag Kde som skrivbordmiljö, men sedan några år använder jag Gnome, tycker att den verkar "renare" för ögonen. I en del fall använder jag Xfce.

73 de Lars, sm6rpz

Har provat använda en del effekter med "Compiz", beryl dvs glassiga menyer m.m. som i Vista gör vilken dator som helst väldigt slö och seg .. Även om den är snabb och har mycket arbetsminne. Här i min linux-maskin med "bara" 512 Mb blir inte prestandan ett dugg sämre. :) Men jag har lekt färdigt och valt att inte använda detta. se gärna här: YouTube - Compiz-Quinn(now Beryl-Project)for linux. The future is now!
 
Last edited:
Back
Top