Green Bills eller IRC

SM6WET

Well-Known Member
Många QSL managers och många DX tar inte kort via Byrå utan vill ha SASE med Dollar eller IRC.
Läste någonstans att man inte ska skicka dollar till vissa länder men var kan man hitta en lista på vilka länder det är som man helst inte skall skicka dollar till?

73 Magnus
 
Finns ingen lista vad jag vet. Men länder med fattigdom som lockar en fattig posttjänsteman att öppna kuveret ska man nog skicka IRC till i första hand. Tänker då på östeuropa och tredje världen i första hand. IRC kan man ju bara lösa ut i porto och ingenting annat.

Många stationer i tredje världen har ju också QSL-manager.

73!!
 
Ja, det är sant och håller helt med vad du menar men jag uttryckte nog inte min fråga korrekt.
Jag har hört att till en del länder kan det uppfattas som ohövligt att just skicka pengar och då speciellt dollar utan mn bör skicka IRC istället. Kan det vara Arabländer? Eller kommunistländer??

På tal om IRC. Det börjar tryta för mig. Någon som vet var man köper IRC nuförtiden, panelhönorna på Svensk Kassaservice i Falköping vet varken vad IRC eller "Internationell svarskupong" är för något.
Ej heller personalen på Q8/OK där det är meningen att jag ska lämna/hämta paket vet något.

Tror ändå det var bättre när posten var posten.

73 Magnus
 
Det går alldeles utmärkt att köpa IRC från Post Danmark, http://www.stamps.postdanmark.dk/, välj Shop- Collector - Philatelic accessories. IRC säljs för DKK 11,50, artikelnr SV22. Ingen portokostnad utgår och du kan betala till svenskt postgirokonto, bland andra betalningssätt.

73
Torsten
 
IRC har upphört i Sverige att säljas. Utan det är import som gäller. Tex Danmark som Torsten skriver.
När dom nya IRC kom som är dubbelt stora som dom gamla och när posten upphörde att vara post då försvann dom.

Var i världen som pengar inte får skickas det vet jag inte. Men en gammal välkänd QSL manager F6FNU som var manager för många stationer sade att pengar var olagligt att skicka utan endast IRC gäller. Detta var på 80-talet. Men öppnar man inte kuveret så vet man inte vad som finns i och då har man inte ont av det.

Var i världen som det är ohövligt det har jag ingen aning om.
 
Tack för tipsen!
Konstigt att vi inte ha IRC i Sverige längre, det är väl något som är framtagit av ITU och posten måste välja jobba enligt ITUs regler?
SKit samma, posten är ju inte posten längre.

73 Magnus
 
ITU bekymrar sig bara om elektronisk kommunikation, medan UPU (internationella postunionen)
har hand om den kommunikation som består av atomer...

Mer om IRC kan man läsa på http://www.upu.int/irc/en/ där man bl.a. får reda på att medlemsländerna inte är skyldiga att tillhandahålla IRC, men däremot att lösa in dem.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har passat på att köpa utomlands de senaste åren.
I Finland och Norge har jag kunnat köpa för motsvarande 15 kr/st.
Nu i sommar för några veckor sedan köpte jag i England
och fick betala motsvarande 6 kr/st.
Har du någon bekant i England så kanske det lönar sig be dem köpa hem lite?

När det gäller pengar så har väl någon amatör i Indien(?) meddelat att det är olagligt där,
inte olämpligt, med pengar i brev.
Lars SM4WGB
 
SASE innebär ju självadresserat och frankerat kuvert!
Inte kan jag väl frankera ett kuvert med svenska frimärken och skicka, som i mitt specifika fall till Finland .......... eller
 
Nej, men kanske kan du frankera svarskuvertet med finska frimärken. Dessa går nog att köpa på finska postens filateliavd, finns säkert på "nätet".
Annars får det väl bli SAE + IRC, kupongen köps lämpligen på danska postens filateliavd!
 
IRC's i all ära men man får betala dubbelt upp för varje. Egentligen är det inte så väldigt många QSL-managers - de stora är några italienare, amerikaner och EA7FTR. Det blir faktiskt billigare att beställa frimärken från dessa länders filateliservice så man kan skicka ett riktigt SASE. Det blir billigare än IRC. Alternativt kan man utveckla vänskapen med någon amatör i respektive land och be vederbörande sända över några frimärken för det vanliga utlandsportot.

Personligen bojkottar jag QSL-managers som inte vill använda sig av den vanliga QSL-byrån eller LoTW (Logbook of The World). Min erfarenhet är att de italienska mgrs är värst och riktiga "gold diggers". Trots att jag sänt SASE med riktiga italienska 0.85€ frimärken (EU portot) så har svarsprocenten bara blivt 50%

Är man intresserad av DXCC så duger LoTW utmärkt, är gratis och inte lika utrymmeskrävande som pappers-QSL. Det kan vara lite bökigt att bli registrerad som användare av LoTW men det är gratis och verifikationer den vägen kan användas för både DXCC och WAS. Rätt många av de stora DX-expeditionerna verifierar via LoTW även om det kan ta sin lilla tid.

Slutligen ett varnande exempel om pengar i kuvert. Bengt Halldén, YN4SU, är ganska aktiv på CW och som en utlandssvensk till en annan har vi haft åtskilliga QSO på 40 - 15 meter. Jag sände ett QSL till hans adress i Costa Rica, som trots allt är ett ganska välutvecklat land bland de andra banan-republikerna. I kuvertet fanns också 2 US $ men när Bengt fick brevet var dollarsedlarna borta. Problemet är att postfolket lär sig snart vilka brev det lönar sig att öppna. Man kan naturligtvis sända brevet rekommenderat men REK-portot är högt. Framför allt skall man undvika att ange anropssignalen på kuvertet och det är också idé att få en franko-etikett istället för frimärken. Om det inte går, se till att skada frimärket så mycket att det är ointressant för ev samlare.

Själv har jag samlat på mig flera hundra dollar från ivriga USA amatörer trots att jag informerar på QRZ.com att bureau is fine och att jag föredrar LoTW. Tur att man besöker USA lite då och då...
 
Min LoTW är klart och loggen är uppdaterad

Av de 444 qso som jag skicka upp blev 57 direkt qsl:ade och rapporterad ner till min dagliga datalogg!

Supergrej!!

73 de SM6FPG / Bosse
 
Grattis Bosse ! Då kan du jobba på ditt WAS och DXCC i lugn och ro. LoTW, trots allt stök och krångel att komma med, blir mer och mer utbrett. Varför gynna postverken - dom har tjänat tillräckligt på oss radioamatörer. Vilka andra köper t.ex. internationella svarskuponger ?
 
Back
Top