Grenfördelare

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Inte radio precis men borde inte denna grenfördelare gå att använda tvärtom, 2 UHF antenner (Köpenhamn/Helsingborg) till en TV? I min värld går det, har någon här en annan uppfattning
 
GRENFÖRDELARE

När jag var teknisk konsult för kustradiostationen på Mauritius uppstod behovet att kunna mata två mottagare från EN "långvågsantenn". Meningen var att telegrafioperatören skulle kunna "hålla ett öra" på 500-kHz samtidigt som han tog emot ett telegram från ett fartyg på 425-kHz..

Jag hittade i ARRLs handbok i kapitlet "Test Equipment" ett schema på vad ARRL kallade en Hybrid Combiner. Denna var avsedd att mata en mottagare från två signalgeneratorer med output från två frekvenser.

Jag resonerade då att den borde också fungera som "passiv fördelare" d v s EN antenn till två mottagare.
Enligt ARRL blir isolationen mellan utgångarna (mottagarna) mellan 40 - 50 dB och dämpningen mellan ingången (antenn) till bägge mottagarna c:a 6 dB.

Med ungefär 7 - 9 bifilära varv på ferritkärnan fungerar kopplingen på mellanvåg och hela kortvågsområdet.
Komponentvalet har jag upplevt som synnerligen okritiskt.

Jag har byggt flera sådana här passva splitter åt framförallt DX-lyssnare

73
Bengt
SM6APQ

bild kommer
 
Last edited:
Ungefär samma teknik som när man använder en hybridkopplare till 4 antenner i en four square. Hybridkopplaren har då en in-port och två ut-portar som matar två antenner vardera.

/Lasse
 
TV-antennfördelaren är lite enklare än den APQ hittat, den innehåller en Wilkinsson powerdivider (går säkert att Googla) och kan givetvis användas åt båda håll.
Den innehåller ett motstånd och en trafo, genom att byta motståndet till 100 Ohm eller om det är 50 Ohm så blir det bra anpassning till 50 Ohm system.
3 dB förlorar man. Och man kan förstås inte ända genom den. När man stackar antenner exvis två 10 el Yagi på 144 MHz gör man det för att vinna effekt och parallellkopplar dem, och anpassar sedan impedansen med exvis en kvartsvågstrafo, då vinner man 3 dB.
En effektdelare med bara motstånd dämpar 6 dB för tre portar, och är bredbandig och lätt att bygga.

de
SM4FPD
 
Jag lade märke till att om man Googlar på Wilkinson Powerdivider så kommer mest appar med avstämda system upp.
TV-grejen innehåller i alla fall en med bredbandstransformator, kanske heter den något annat?

Gör man en treport med motstånd räknar man ut med denna formel: R ? n-1 / n+1 x 50 där då n är antal portar och 50 är använd impedans.
Vill man således ha tre portar, en in och två ut och tål 6 dB blir det 3-1 / 3+1 x 50 dvs R = 25 Ohm, en liten box med korta trådar mellan portarna ger god bandbredd och bra anpassning.
Vill man ha tre mottagare och en antenn blir det 4-1 / 4+1 x 50 dvs 4 st 30 Ohms motstånd i stjärna.

De
FPD
 
Då var monteringen klar. Efter att ha gjort en paus för att få liv i fingrarna igen så sitter nu grenfördelaren på plats med ett par lager vulktejp och eltejp utanpå. högra antennen mot Sverige och vänstra mot Danmark. Bra mottagning på båda länders program. Närbild på grenfördelaren med vulk/eltejp. Case closed.
 

Attachments

  • DSC01706.jpg
    DSC01706.jpg
    88,4 KB · Views: 56
  • DSC01707.jpg
    DSC01707.jpg
    85,3 KB · Views: 69
Back
Top