Grimeton sändning 1 Juli

OK, du blandade upp dig till 10MHz lite drygt.
Jag körde med 4MHz och fick in lite annat skräp.
Kan eventuellt vara 4MHz som går rakt igenom 612:an.

10MHz är nog ett bättre val, lättare att filtrera bort MF-överhörning.
Ska bli kul att optimera konstruktionen.


/Micke

Japp, 10.625 var vad jag hade i "junkboxen"
10Mhz kristall(er) är beställt för det riktiga bygget nu när jag vet att den funkar.
Tänkte också att det lätt kommer in skräpsignaler om man använder för låg frekvens så 10Mhz är nog ett bättre val än 4.

73
 
SAQ mottagning

Lyssnade på SAQ i Ludvika med konverter 4 MHz för att utnyttja IC746pro förträfflighet. Samma signalstyrka 09 och 12 UTC.
Samma erfarenhet som SM4WII/nära Ludvika S 9 till 9+5dB. Brusnivån lägre än S1 eller S0 så ordentlig signalstyrka över bruset och inga signaler från mellanfrekvensen läcker igenom.
Som jämförelse:
Ryska flygnavigationsfyrar på 11,9 12,6 och 14,9 kHz S3
Ryska marinen RDL 18,1 S9 och 21,1 S8
19,6 och 22,1 kHz S9 men vad? GQD??
MSF 60 kHz S3
RBU rysk tidstation 66,6 kHz S3
DCF77 77,5 kHz S7
R. Rossi, Kaliningrad 171 S8
Störningsfritt så ett nöje att lyssna.
73
de
Ulf
 
OK, du blandade upp dig till 10MHz lite drygt.
Jag körde med 4MHz och fick in lite annat skräp.
Kan eventuellt vara 4MHz som går rakt igenom 612:an.

10MHz är nog ett bättre val, lättare att filtrera bort MF-överhörning.
Ska bli kul att optimera konstruktionen.


/Micke

Det var inte ubåtssändaren i Ryssland på 18.1kHz du hörde då?
Den splattrade lite på 17.2kHz hos mig, den är ju så jäkla stark den.
 
Det var inte ubåtssändaren i Ryssland på 18.1kHz du hörde då?
Den splattrade lite på 17.2kHz hos mig, den är ju så jäkla stark den.

Nädå, men jag har mycket lokalt QRM lika som AOM beskriver.

Behöver en bättre antenn och bättre ingångsfilter.

Jag hörde hela sändningen men S/N var kass.

/Micke
 
Jag missade tyvärr dagens SAQ sändning men har ju lyssnat förr. God signal QSA 4-5, QRK 5 i Lund.

Ett annat lyssningstips just nu är Radio Nord Revival sändningar på bl a 5895 kHz. Har lyssnat sedan kl 12 idag och signalstyrkan har varit förbluffande stabil och bra. Vi har fått höra gamla Radio Nord program från början av 60-talet och vid tretiden intervjuades SM7XBI som jobbat på båten som tekniker. Intressant och väl värt att ratta in. Sändningarna är i full gång och man sänder enligt uppgift även på 603 kHz mellanvåg men där hör jag endast en holländare nu. Radio Nord Revival

Nu över till Grimeton Radio igen.

/Bengt
 
Långvågsantenn

Hur ser den optimala långvågsantennen ut för en liten tomt.
Kortvågsantenn med extra L lindad på plasttunna för resonans?
Någon som har svar?
Har provat kommersiell magnetloop ALA 1530 men tycks gå sämre än en vanlig dipol.
73
de
Ulf
 
Hur ser den optimala långvågsantennen ut för en liten tomt.
Kortvågsantenn med extra L lindad på plasttunna för resonans?

tittar man på en NDB-fyr som ligger runt 250-500kHz så har du en mindre "öltunna" som L och en maxkapacitans på kanske 1500-2000pF,
själva antennen är vertikal strålare med en längd på 8-15m,
normalt är antennen försedd med en kapacitanshatt i toppen.

En sådan antenn är självklart inte effektiv men nyckelordet är väl "tillräckligt bra" :D

För 17,2kHz och 15m antennhöjd så behöver du nog en sån där vattentunna och en vridkonding stor som ditt köksbord :p
 
SM6XUN
Tack för tipset. Jo jag har sett NDB antenner. Har faktiskt en plasttunna utplacerad för att samla regnvatten. Ej avjoniserat så får nog prova på höstkanten. Det finns ju även loopantenner typ K9AY som man kanske kan tänka sig men även den loopen måste säkert vara stor för att bli effektiv.
73
de Ulf/ANQ
 
Last edited:
Hur ser den optimala långvågsantennen ut för en liten tomt.
Kortvågsantenn med extra L lindad på plasttunna för resonans?
Någon som har svar?
Har provat kommersiell magnetloop ALA 1530 men tycks gå sämre än en vanlig dipol.
73
de
Ulf

Jag lyssnade med en ramantenn när jag bodde nere i lägenhet i stan.
Dock berodde det mycket på vad grannarna sysslade med om man hörde något. Sommarhalvåret var bäst så folk var ute mycket :)

Annars kanske du kan sätta en jätte-loop av kopparrör på taknocken med en ferrit med några varv på till mottagaren. Har för mig att jag hört om någon som gjorde så. Loopen var 1,5x6m eller liknade och gjord av vattenledningsrör som var hårdlödda.
 

Attachments

  • DSCN1543.JPG
    DSCN1543.JPG
    99,3 KB · Views: 141
NDB-fyrar sänder, nu var det väl fråga om mottagning? Vid sändning är verkningsgraden viktig, vid mottagning är signal/brus viktigt. Överröstar man mottagarbruset med bruset från antennen så räcker det.

Mina egna erfarenheter av långvåg är små, och jag har endast använt datorns ljudkort med E-fältsprobe, dvs en trådstump med motvikt kopplad till jord. Jag är förvånad över hur bra det fungerat, jämfört med vad andra hört med dedicerade mottagare och loopantenner som känner av H-fältet.

/Jan
 
Håller på och labbar med pa0rdt-Mini-Whip som funkar förvånansvärt bra, även på de lägre banden, är specad för 20Khz-20Mhz men den funkar enl. utsago bra ännu längre ner på bandet om man ökar värdena på kondensatorer och induktans, se andra länken.

Använder denna antennen när jag är ute och reser och vill lyssna, funkar bra som störkälle letar antenn också.

http://yu1lm.qrpradio.com/pa0rdt whip.pdf

https://sites.google.com/site/sub9khz/antennas

http://dl1dbc.net/SAQ/miniwhip.html#_How_Active_Antennas
 
Last edited:
jisses, alla komponenter till min uppkonverter ligger fortfarande i en påse...nu är goda råd dyra, skitbråttom på ren svenska! :)
 
EXTRA

GRIMETON RADIO/SAQ TRANSMISSION





There will be a transmission with the Alexanderson alternator on 17.2 kHz on "United Nations Day" October 24, 2012 at 10:30 UTC.



Start up and tuning from about 10:00 UTC.



We do not require any QSL-reports this time and will not verify.





Regards.





SM6NM/Lars







P.S. We still intend to continue with our annual transmissions on Christmas Eve (morning), Dec 24, at 08:00 UTC with tuning up from 07:30 UTC. D.S.
 
jisses, alla komponenter till min uppkonverter ligger fortfarande i en påse...nu är goda råd dyra, skitbråttom på ren svenska! :)

Jasså! jag som trodde att jag var unik i det sammanhanget.
Alla prylar till min labbuppkoppling ligger kvar på skrivbordet sedan förra gången.

.....suck!!

/Micke
 
Jag petade in all i en låda strax efter senaste sändningen men blev inte klart fören jag la sista handen på det förra veckan, inte så vacker men det funkar :)
 

Attachments

  • vlf.jpg
    vlf.jpg
    69,9 KB · Views: 171
Back
Top