Grrrr...!! Ny störning från grann-apparat..

Jag la upp några spectrumbilder från excalibur i samma katalog där man kan se
hur spectrat ser ut med och utan störningen obs dom är mycket stora typ
32882x2031 pixels och funkar bäst i bildvisare som kan hantera stora filer.
Dessutom finns det flera mindre bilder som är tagna från en annan sdr mottagare.
 
Last edited:
Jaha, ja... inte länge var det tyst. Nu har nästa LED-lampa dykt upp, fast i en annan riktning. Ganska säker på att det är LED, eftersom den låter exakt likadant som den förra

Tydligen köper folk LED som galningar nu... jag har själv några spottar, men bara från Osram.

Denna kan vara av och på, för ibland är den borta. Men för det mesta är den på. Jag hade inte märkt den förut eftersom den är svagare. MFJ-1026:an gör ett hyggligt jobb med att nulla ut den, men ett sus blir kvar. Det blir att ge sig ut med BC-mottagaren igen!

Bifogar en ljudfil igen. Denna är först AM, sedan SSB, sedan med MFJ inkopplad. Sekvensen upprepas sen.
Återkommer när jag varit ute och pejlat!
 

Attachments

  • Evernote 20120411.zip
    88,6 KB · Views: 59
Om det nu är en LED-lampa som stör så låter den som ett gammalt lysrör kunde låta på mellanvåg.
Där finns väl skillnaden.
Lycka till med pejlingen!
 
Last edited:
Jag la upp några spectrumbilder från excalibur i samma katalog där man kan se
hur spectrat ser ut med och utan störningen obs dom är mycket stora typ
32882x2031 pixels och funkar bäst i bildvisare som kan hantera stora filer.
Dessutom finns det flera mindre bilder som är tagna från en annan sdr mottagare.

Ser ut som mycket starka störningar.
Jag får en känsla av att det rör sig om någon sorts motor eftersom den varvar upp och ner.
Vilka indrustrier finns i din närhet?

/Micke
 
Fin bild Ybex Clipboard - Shared Object

Först en liten test snurr på motorn vid 22:54:30 och sedan kabom vid 22:54:50

Det är troligen en frekvensstyrd cirkulationspump till värmen eller liknande, radiatorna
lever upp till sitt namn här då signalen använder värmesystemet som transportnät. Och vad jag har förstått så kör man cirkpumpen då och då även under varmperioden numera för att spola runt vattnet.

Tyvärr är det ingen på Stockholmshem som öht förstår eller bryr sig om sånt här.
Dom behöver anlita en EMC konsult för att rensa upp i den smutsiga elen, det finns troligen en till störning (kanske fläktarna i det underjordiska garaget) som ger mera typ brus matta.
Åtminstone en av faserna har ett kraftig brus ifall man lyssnar nära den.

Jag har lyssnat kring dom andra uppgångarna och jag har inte hört några liknande störningar där men det kan ju eventuellt vara så att det var tyst även hemma då.

Ja just det jag hör Miele tvättmaskinerna/torktumlaren också men det är mera sporadiska störningar.

Jag kör bla. ALA-1530 loop på balkongen så jag kan inte flytta bort antennen mera än så.
 
Tillsammans med en elgubbe som Stockholmshem anlitade så har vi identifierat den värsta
störningen som visade sig komma från motorstyrningen av fläktarna i garaget.

Får hoppas att någon kan göra något åt det, ett krux är tydligen att det är Stockholms Stads Parkerings AB som står för garaget.

Händer det inget under sommaren så får jag anmäla till elsäkerhetsverket.

Jag har dock införskaffat en Wimo "QRM-eliminator" som med en del rattande och lite tur nästan helt kan nolla bort störningen och ge mig en brusnivå på S2-3 på 80m istället för S9+ med störningar.
 
Back
Top