Grundig rörradio: hjälp & tips sökes!

SA5CDB

Member
Hej

Möjligen är detta off topic men då får ni ge mig en skopa och radera tråden...

Jag har en rörradio, Grundig 1088, som varit i min ägo sedan åttiotalet. Den fungerade fint då men har sedan dess mestadels stått förvarad.
Nu vill jag ha igång den. Tyvärr startade jag upp den för några år sedan vilket ju kan vara vanskligt om kondensatorerna blivit gamla. Jag har nu bytt ut samtliga kondensatorer (dessa var i mkt dåligt skick) förutom styroflex och keramiska men den fungerar ändå inte. Då jag inte är så bevandrad i rör men elektronik i övrigt ber jag om lite hjälp och tips. Det skulle vara roligt att lära sig lite mer om rörkonstruktioner över lag.
Tunerkretsen verkar ok då jag kan få in stationer på både FM och AM. Förstärkarsteget verkar inte fungera då det bara hörs extremt svagt i piezodiskanten. Ibland kan jag få det att spraka till lite i huvudhögtalaren och även komma svagt ljud ur den men volymkontrollen och tonkontrollerna fungerar inte. Jag misstänker att kontaktytorna i omkopplarna är kraftigt oxiderade och har försökt motionera dem och spraya lätt med elektronikspray utan resultat.
I helgen tänkte jag försöka få tag på andra rör att testa med. Dock glöder det i samtliga vad jag kan se.
Vad har ni för felsökningstips? Jag har oscilloskop mm, tyvärr ingen signalgenerator men det kan ju konstrueras...
 
Last edited:
Omkopplarsystemet är starkt misstänkt i detta fall. Använd elektronikspray och motionera ihärdigt
under tiden radion är igång, så hör du när det börjar hända något. Om det inte hjälper med ihärdig motionering
mellan AM/UKW-lägena så kan man misstänka att någon kanske bytt ut en massa komponenter i en följd utan
att prova radion mellan varje komponentbyte. Då ingen är felfri är det lätt att göra en felkoppling (sen blir det problem).
Sedan kan man göra en systematisk felsökning genom att följa signalens väg genom de olika stegen. Men det kräver lite erfarenhet.
Men som sagt, oxidering i omkopplarsystemet är mycket vanligt om radion stått oanvänd länge.
Rörfel tror jag inte på i detta fallet.
 
Last edited:
Att någon skulle bytt komponenter och missat något är ingen risk för det skulle isåfall vara jag. ;) Jag fotade alla kondingar innan byte.
Jag ska börja undersöka slutsteget ikväll och därefter ge mig på omkopplarna.
 
Så där ja!
Hittade ett dolt brott i ena ledaren till högtalaren vid lite allmän ohm-mätning av diverse anslutngar och omkopplarbryggan.
Svängde sen ihop en enkel signalgenerator. Matade den via 10nF till punkten efter kopplingskondingen efter EABC80. Ljud i högtalaren = kretsen kring EL84 funkar! Fortfarande dött i övrigt förutom extremt svagt ljud från HF-delen. Började misstänka EABC80. Tog ur röret igen, inspekterade och rengjorde sockeln igen. I med strömmen igen och jajamän, ljud från apparaten! Samtliga band, den externa ljudingången och kattögat.
Tack för engagemanget, nu återstår rengöring, återmontering och polering av chassiet. Härligt ljud i dessa gamla prylar. Helt klart värt nya kondingar för några hundralappar. Nu ska den kompletteras med en Chromecast kopplat till externingången för att bli lite modern.
 
Då får man gratulera till en snygg radio av tysk kvalité. ;)
Jag måste säga att avbrott i ena högtalarledningen inte precis tillhör "vanliga fel". :D
Logisk felsökning som du gjorde är den bästa metoden.
 
Last edited:
Det hör till felsökningsrutinen att skrapa bort oxid från rörben, ibland behövs även en dusch med oxidlösare i rörhållaren. "Tysk kvalitet" omfattar inte papperskondensatorer av märket ERO 100 som ofta finns i Grundig, alla sådana ska bytas till plasttyper och även de lång-smala ELKO-elektrolyterna brukar ha gett upp.

Lennart
 
Ja, den är ganska kraftigt oxiderad efter att ha stått nerpackad länge. Visserligen i bra miljö, men ändå. Ska gå igenom och rengöra allt nu när jag vet att den fungerar.
Brottet kan ju kommit när jag tog isär den men det var inuti isoleringen!
 
Back
Top