H-100 från Kjell & Co

SM5KNV

Well-Known Member
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av koaxialkabeln H-100 från Kjell & Co ? På bilden i deras katalog ser mittledaren alldeles för tunn ut. En H-100 ska väl vara dubbelskärmad vilket inte riktigt framgår av bilden. Dessutom ska väl skärmen vara av koppar. Det kan ju visserligen vara förtent koppar, men är det så på en H-100? Tycker att kabeln ser "billig" ut på bilden i deras katalog.

Är det någon som har något tips på en annan lågförlust-koax till vettigt pris? Kjell & Co tar 24:- per meter för deras "H-100". Det är ju snart antennväder, hi!

73 Leif SM5KNV
 
Jag skulle tro att man slarvar lite med bilderna.
Om du kan besöka någon av deras butiker så är det lättare att bedöma kabelns utseende.

/Ingvar
 
Hejsan

H-100 kabelen dom sålde på Kjell är helt OK.. Tyvärr har den utgått så en och annan butik har kortare stumpar liggandes.. Das ist alles :mad:

Köpte de två längsta längderna dom hade kvar för 2 veckor sedan.. 20+26 meter..

Passa på att köpa RG-213-kabelen dom har kvar om du klarar dig med denna, den har också utgått..

Sedan är det CFD-400 eller liknande från bl.a. mobinet som gäller. H-1000 från Elfa är också ett bra alternativ.

Tyvärr verkar det inte bättre än att kjell bara ska behålla skitet framöver då dom bara kommer hålla RG-58 och RG-59 i fortsättningen. Det är väl lygnt om man vill stacka Yagis på bilen :D
 
Undvik RG213 från Kjell & Co.
Skärmen är såpass gles, att ni kan få problem med att montera kontakter.

Köp för övrigt inte heller PL-kontakter för lödmontage från Kjell & Co.
De tål inte värme...

73!
Jonas/SM5PHU
 
Tyvärr verkar det inte bättre än att kjell bara ska behålla skitet framöver då dom bara kommer hålla RG-58 och RG-59 i fortsättningen. Det är väl lygnt om man vill stacka Yagis på bilen :D

Köpte lite H-100 av dom och den hade dom knölat ihop i ett nystan i lådan, man kan nog inte räkna med att pack-personalen vet vad det är för något dom packar.

Köpte även en trumma Rg-58 på 100m från dom. Tyvärr var det ganska gles skärm och kabeln hade en tunn enkelledare, inget vidare alltså. Men som vanligt... man får vad man betalar för.
 
Jo, Krister!
Så enkelt är det.
Marknaden är global.
Skit kan även säljas till oss som förväntas vara garvade.
Tänk dig ett sälja något till alla i hela världen bara en enda gång.

Själv orkade jag inte bry mig att konfronteras med någon acne-säljare och försöka förklara skitprodukten: 25 meter RG-58(?) med påkrimpta bnc-hanar i bägge ändar. Speciellt med tanke på att jag blev av med kvittot.
Jag har varken rullat ut kabeln ur förpackningen eller gjort en RF-mässig mätning med en analyzer eller dyligt. Det räckte att DC-mässigt mäta upp produkten. Nu är det mer än ett år sedan, men jag har för mig att jag mätte mer än 20 ohm mellan stiften eller om det var mellan höljena.

Det gäller att besinna sig i sådana situationer och inte klippa i kabeländarna, sprätta upp sina vakumförpackade Suhner-kontakter och försöka rätta till det. Det kan ju lika gärna vara kabeln. Förmodligen även den tillverkad av tuggat papp.

Hur har det då kunnat bli så här?
Jo, så länge konsumenten inte är mer betalningsvillig, kommer det att fortsätta komma den här typen av produktkvalitet.

Köpte en leksaksbil nyligen till min fru`s systerbarn. Den höll i 2 minuter. Om det vore en tysk plåtbil från 30-talet, hade Raymond kunnat slänga den i väggen. Bara tapeten hade förmodligen blivit skadad.
 
Last edited:
Det verkar minst sagt variera kvalitetsmässigt från gång till gång man handlar på Kjell..

Jag är helt övertygad om att Kjell & Co köper sina produkter från den för tillfället billigaste leverantören..

Köpte 15m RG-213 för nåt år sedan där och det var den riktiga sorten med en bastant jordfläta och en grov spunnen kopparwire som mittledare... Det gick som en dans att crimpa mobinets PL-crimpare på denna...

Samma köpte jag också en rulle (100m) RG-58, detta var också den riktiga modellen utan folie men med en kraftig jordfläta och en flerkardelig bastant mittledare.. Även här har det aldrig varit problem med crimpning av FME-nipplar, vilket jag använder överallt i mobilinstallationer.

Kan dock tilläggas att jag efter detta köpt en kortare bit RG-58 på kjell av just den skitkvaliteten som WII vittnar om.

Ett annat gissel är F-kontakter för vanlig TV-coax, ca 40% av kontakterna vi köpt på Kjell har vi haft med tillbaka för reklamation.... Det är när man tar den pluttiga skiftnyckeln i nyckelknippan för att spänna dom med fingertoppkänsla så dom inte skruvar upp sig av vibrationer från väder och vind som den pressade kragen på skruvhylsan ger med sig, eller som kragen på muttern spricker för att det bara är någon tiondel materialtjocklek i skitet... Eller så är det helt enkelt inga gängor där man ska skruva i kabelen... :mad:

Det tråkiga är att vi letat med ljus och lykta hos de flesta radio/tv-handlare i Kristianstad men det är samma skit... dom bara kostar något litet mer...

Samma fel på en fabrikstillverkad kabel med pressade och gjutna F-kontakter vi köpte......
 
Back
Top