HAB - High Air Ballooning

sm3ulc

Active Member
Någon som pysslar med HAB i Sverige? Dök av en slump på gänget kring UKHAS som bygger och skickar iväg olika typer av sonder. En del har inriktat sig på att bygga sk floaters som "flyter" på en jämn höjd och kan komma ritkigt långt bort. En del av dessa från England blåser då över Sverige och de går att följa dem då i princip alla har någon radio-beacon ombord. Än så länge har de mest använt sig av 70cm-bandet, men även vissa experiment på kv. UKHAS har utlyst tävling om att komma först över polcirkeln från en ballong släppt i England så nu ser det ut som ännu fler ballonger kan komma farande. Titta in på trackersidan där planerade starter brukar finnas. Än så länge har jag varit själv att spåra dem å skicka data till trackersystemet, men det vore kul om vi var fler. Senaste ballongen fick jag in lite drygt 300 km bort med enkel dipol och en RTL-pinne så så mycket prylar behövs inte.

Spacenear.Us : Tracker

start [UKHAS Wiki]

mvh

// David - 3ULC
 
Hej!


Det har varit några killar i SM0 området som har fotograferat lite. Det var även ett reportage från SM7 i ett nummer av ESR resonans där man skickade upp en höghöjdsballong.

Det verkar bli mer och mer populärt med lite APRS ballonger och transpondrar via ballong och vi hoppas vi får se något liknande i SM.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Naturligtvis blir man sugen på att ta emot telemetri! En 70cm-mottagare och -antenn och en "vanlig" dator med Internetuppkoppling - kan det bli enklare?

m.v.h.
//SM5OCI Per
 
Undrar hur dom beräknar lyftkraft för att bli en floater,,, kommer man upp på rätt höjd så går det vansinnigt fort att förflytta sig.
 
Leo Bodnar har sammanställt sina försök här: Balloon flights / Leo Bodnar
6 st av hans ballonger har passerat SM sen i somras. Han kör med solpaneler för att få uthållighet.
De brukar bygga sina floaters för en 5000-9000 m. Fortfarande svårt hitta bra lösningar som tål kylan högre upp.
 
Jag tror att förkortningen står för High Altitude Balloon, men det är en petitess, jag vet att det finns ett ytterst ambitiöst svenskt projekt, men här är det svårigheter att få tillstånd att släppa såna.

Det kan man ju iofs föstå då det knappast är nyttigt för SAS morgonflyg att käka upp en sån tingest med motorn

En möjlighet är tydligen att ge en klart begränsad flygtid, en ruta inom vilket den får flyta omkring eller ställa krav på att så fort markstationen tappar kontakten så ska ballongen punkteras.

Jag tror att projektet jag tänker på har en kombination av alla tre begränsningat.
 
Hej!

Var hittar jag "släppmeddelande", d.v.s. när någon släppt en ballong? det vore kul at lyssna om de passerar mig.

//SM5OCI Per
 
Nu ser det ut som det kommer en eller kanske två ballonger förbi södra delen av Sverige de närmaste dagarna så ni som är intresserade se till att ni håller koll på http://spacenear.us/tracker/ sätt radion på 434.500 usb, ladda ner http://habhub.org/files/dl-fldigi/dl-fldigi-DL3.1-windows-2abd6a7.exe och installera, när det är gjort starta programmet "Dl-Fldigi (HAB mode)" OBS finns också "Dl-Fldigi" som kommer med samma installation, men som sagt det är HAB mode som ska startas, fyll i Era uppgifter enl. denna wiki guides:tracking_guide [UKHAS Wiki] observera att det är koordinater- longitude/latitude som måste in i programmet, här kan du skriva in sweden och din stad så får du snabbt koordinaterna Latitude & Longitude, Find your latitude & longitude coordinates - Worldatlas.com

i dl-fldigi gå under DL client ladda ner senaste "refresh flight docs" välj B-30 som är den som ser ut att komma förbi under morgondagen och tryck på auto configure, frekvens och sånt behöver man inte slå in om man inte har riggen kopplad till datorn för styrning.
Se till att den lilla rutan online är ibockad under DL-client.

Fråga på om ni undrar något :)
 
Last edited:
Kommer förmodligen en ballong upp från Polen mot Malmö regionen under EM idag, innan den vänder söderut igen.

Har reggat mig på alla olika maillistor och forum men det kommer aldrig några mail när det släpps upp ballonger så enda sättet att hålla koll är att gå in på SP3OSJ : Tracker eller SP3OSJ : Tracker dagligen eller iallafall fram mot veckosluten då många ballonger släpps iväg.
 
Back
Top