Hackspetten i Tjernobyl

SM4FPD

Well-Known Member
Vi som var med förr, minns med förskräckelse hackspetten,
Idag kommer ett progam på Kunskapskanaler om dennna "företeelse".
För en företeelse kan man nog kalla den, bilder kommer att visa dess enorma antennsytem, med dipolstackar omfattande åtskilliga hundra kortvågsdipoler.

Ikväll Fredag 2021-10-15 kl 21.50 till 22.35 Programserien "övergivna byggnader"
Info: SVTEXT sidan 659.


Anläggningen var, vad man senare kom fram till, en överhorisontradar, som då gick på kortvåg.
Pulserna var extremt starka och bredbandiga. Pulsformning var nog ett okänt begrepp....
Man kunde ha S9+40 - 60 dB över hel 14 MHz bandet, timvis ja hela dagar höll den på.

Tillverkare av radioutrustning försökte utveckla noise baönkern för att ta hackspeten, med varierande resultat då.
Hembyggen ja allt testades.

Effekten lär ha varit astronomisk, att få reflektioner från så långt avstånd på kortvåg, och mot små stridsflygplan var nog en utmaning.
Den höll på i många år, minns att den närmast var öändlig, 10 år kanske....
Vissa rykten säger att kärnkraftverkt, i nämnda stad, byggdes för att strömförsörja sändaren.

Just rykten var och är något som verkligen utmärker den här tiden.

Nå vi som njuter av att se vackra kortvågsantenner skll se filmen, den kommer i repris minst 4 ggr framöver.


SM4FPD
 
Jo det är ett bra system att TV-program kan ses den vägen!
Filmen sänds i TV, i repris flera gången kommande vecka.

Ä r det någon här som kommer ihåg hackspetten?
Den kunde höras 10 - 22 MHz, ja någon enstaka gång ända upp till 28 MHz.
Men starkast på 14 MHz amatörband.

Bilderna från TV filmen visar vad som företsäller bredbndig dipoler, eller burdipoler, och master så att ett stort antal i vertikalled ryms, hur många i horisontalled minns jag inte.
Med några MW från sändaren och en massa dB i antennen lär det ha blit lite ERP...
Kanske kallas det dipolmattor?

Det hände väl även LF-dtetktering så hackandet hördes i TV, Steroeanlägg, musikinstrument....

SM4FPD
 
Minns hur det lät när den brakade igång. Gick in överallt och dränkte det mesta.
 
Den gick även in i ultraljudsmaskiner, de har ju bredbandig mottagare för kortvåg. Jag putsade kontaktfingrar, drog åt skruvar och provade med en ny ultraljudsgivare med förhoppningsvis intakt skärmstrumpa utan förbättring. Pulserna blev vita prickar längst ner i bilden där mottagarens förstärkning är högst för att få jämn bild. Prickarna störde egentligen inte diagnos men när någon blivande förälder frågade vad det var sa hon att det var ryssar.
/Jan
 
Jag var aktiv på 14 MHz varje dag från sommarstugan och minns den dag när hackspetten startade, jag trodde inte att så starka signaler kunde förekomma att S-mätaren på HW-100 gick i topp. Hemma blev jag tvungen att linda nätsladden till Yamaha-elorgeln på ferritstav.

Lennart
 
Filmen visade bilder på antennsystemet, men annars var det mest prat, tomt prat och avsaknad av fakta.
För visst är det en radiosändare, och ine en eleketrisk installation.....
Men antennsystemet är imponerande.

Under den tiden hackspetten var i farten förekom väl minst ett solfläcksmaximum, vågutbredningen var på den tiden något helt annat än idag.

Tydligen har de i alla fall inte direkt kunna få någon riktig nytta av anläggningen, och det lades ner.

SM4FPD
 
Tack för tipset, Roy, som jag blev så entusiastisk över att jag såg det direkt via URPlay innan det sändes i TV. Men jag konstaterade också snabbt att det var mest tomt prat utan något intresse för oss radioamatörer. Jag vill minnas att man inte ens förklarade varför installationen fick det välförtjänta namnet Hackspetten.

Möjligen var det en och annan som fick upp ögonen för den klassiska striden mellan Tesla och Edison, d v s AC vs. DC, men det jag fann mest intressant var "The Shukhov Tower", som jag inte kände till. Se mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Shukhov_Tower, alltså ett mycket intelligent konstruerat, högt och fristående torn för distribution av radio och el. Ett sånt skulle man ha!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
 
Jag tror det finns åtskillig kompetens på området i det stora landet. Jag bifogar en bild av RZ3AH, en av Moscow's Strongmen som jag övat mina språkkunskaper med på 40 m SSB. Samtalen underlättades av att jag inte besvärades av några som helst störningar.

Här är en länk till ett av hans fotoalbum med diverse slutsteg som han tränat på därhemma http://rz3ah.narod.ru/photoalbum2.html. Jag tror de flesta kan räkna ut vad effekten blir om om man multiplicerar t ex 9 kV med 3 A.

73,
Rolf
SM5MX

RZ3AH.JPG
 
Last edited:
Jag undrar hur själva sändaren var konstruerad.
Vore spännande att se "slutsteget"
Enligt den beskrivning jag fick för länge sedan av SM5DFW, som hade sett "systeranläggningen" till Duga 3
innan den demonterades, bestod sändarna av ett antal 250 kW (medeleffekt) slutsteg vilka vart och ett matade sin sektion av den fasade antennen.

Slutstegen matades i sin tur från en central styrsändare där pulserna formades med rätt fas och amplitud. Tyvärr har jag slarvat bort de bilder som tillhörde presentationen.
 
Rykten talar ju om liknande system i väst, USA, någon som vet om det existerat?

Senare tiden med hackspetten lät den lite klenare, kanske mer snälla pulser och inte så stark, men då kanske det var somfläckminimum.
Den lät olika så det experimenterades en del verkar det som.

Men tänk er LF detektering från en sädnare så lånt bort.
Något som vanligen kunde ske hos grannen till en radioamatör.


Med många 250 kW steg, så blir det några MW till slut.
Med 8 våningar antennner och kanske 20 st i sidled så lär det bli en del förstärkning, eller rättare sagt, riktverkan.
(Antalen en uppskattning bara från min sida)

Minns en artikel i QTC om HCJ:s antenn, som bestod av en bredbandig burdipol som gick på räls, i en cirkl runt omkring fokus på en parabol.
Parabolen var beskuren och den ena halvan under jord fanns ju inte, eller kanske kapades med ett jordplan.
Den var väl för 21 - 26 MHz?
De var väldigt stark på 25 MHz rundradioband, som förr gav goda signaler vid solflacksmax.

HCJB var Katolska kyrkans kortvågstation i Ekvador, och sände mest på 21 MHz rundradioand.
Tidvis på svenska.

SM4FPD
 
Gick in i våran stereo receiver ibland.
Om det var LF detektering eller om den gick in via 10,7 MHz MF kommer jag dock inte ihåg.

Kommer ihåg att Lennart SM3AFT (sk) berättade en del om hackspetten på SK3AH , Lennart var radar ingenjör inom flygvapnet så han var nog ganska insatt.
 
Last edited:
Jag tror det finns åtskillig kompetens på området i det stora landet. Jag bifogar en bild av RZ3AH, en av Moscow's Strongmen som jag övat mina språkkunskaper med på 40 m SSB. Samtalen underlättades av att jag inte besvärades av några som helst störningar.

Här är en länk till ett av hans fotoalbum med diverse slutsteg som han tränat på därhemma http://rz3ah.narod.ru/photoalbum2.html. Jag tror de flesta kan räkna ut vad effekten blir om om man multiplicerar t ex 9 kV med 3 A.

73,
Rolf
SM5MX

View attachment 7408
 
Back
Top