Hälsningar till alla hams från sm5azn

nilgus

New Member
Hej på er jag har nyligen skaffat mig ADSL och hittade er när jag sökte efter amtörradiofirman i Skövde. Jag har faktiskt inte hört talas om er tidigare eftersom jag inte har varit så aktiv de senaste åren. När jag lyssnade på CW för c:a 5 år sedan fick jag helt plötsligt en enorm smärta i öronen p.g.a. att det blev för högt ljud i mina hörlurar. Så jag kunde inte lyssna på CW via hörlurar högtalare gick hyggligt. Efter varje försök att lyssna på CW återkom tinitusen o varade flera dagar. Det är anledningen varför jag inte har varit aktiv.
Numera kan jag lyssna på CW utan att tinitus är alltför besvärande.

Jag prenumererar på CQ. I månadens CQ finns en artikel om LDE Long Delated Echoes. Artikeln tycker jag var oerhört intressant att läsa eftersom jag har hållit på med Radar i mer än 40 år. Vad jag minns så har jag inte hört talas om det här fenomenet som tydligen inträffar på 1.8 o 3.5 MHz under den mörka årstiden från oktober till februari. Eftersom det är mycket långa avstånd som det sannolikt rör sig om innan ekot kommer tillbaka blir det en enorm dämpning av signalen fram och tillbaka. Om den verkligen har reflekterats från Kupier Belt på det avstånd som författaren tror och i en del fall reflekterats från astriodbältet. Det kan vara från Mars eller vår egen Jord i atmosfären då måste det ha snurrat runnt åtskilliga varv. Eller min egen fundering om inte vår jord tillsammans med Jonosfären fungerar som reflektor för att kunna åstadkomma den antennvinst som behövs för att vi skall ha en chans att höra den reflekterade signalen som lär vara 559.
Artikeln är kopierad från en Japan och har publicerats i den japanska tidningen Radio Magazine Five-Nine.
Är det någon av er som har upplevt att ni har hört ert eget eko komma tillbaka efter 20 minuter eller flera timmar 34, 48 eller 62 timmar eller mer. Enligt utsago från författaren är det med bestämda tidsintervall som signalen återkommer till jorden! Det lär bara inträffa på kvällen efter 21 tiden lokal tid till fram till kl 06.00.

Hälsningar

Nils SM5AZN
 
Artikeln finns i CQ sidan 24 o är skriven avMac Obara, TZ6JA ex JA8SLU
Är det någon i den här gruppen av Hams som har råkat ut för det här fenomenet.

Hälsningar

Från
Nils Gustavsson

SMAZN
 
Back
Top