Half size G5RV

Marcus

Member
G5RV

Planerar att montera upp en G5RV men har inte 9 meter till mittpunkten utan ung 7 meter. Med hjälp av pythagoras (stavas det så?) satts har jag kommit fram till att även om jag låter den "slutta" mot marken som kommer tomten ta slut innan jag ahr kommit upp i 9 meter.

1. Måste bandkabeln vara 90 grader mot "dipolen"?
2. Kan man ha "böjjar" på bandkabeln. Dvs. ha den sluttande ex. 45 grader mot marken och sedan rakt ner utmed en stolpe där tomten tar slut?
 
Last edited:
Hej
Det finns idealtillstånd där en antenn funkar bäst.
Det betyder inte att den är värdelös i andra lägen och former.
Försök ha matningen så lodrät från antennen som möjligt. så långt det går.
Sedan prövar du dig fram till bästa dragning av nedledningen.

Jag har haft en G5RV där jag inte hade utrymme på längden.
Sista 2-3 meterna på varje ben "hängde" lodrätt. Det gav en hel del QSO:n ändå.
73 de Lars/SM4WGB
 
Det "händer" inget katastrofalt.
Men du får kanske inte ut alla dina 100 wattar ur antennen, du läser inte motstationerna så bra, det kan bli svårare att stämma av antennen på alla banden. Antennen funkar inte så bra som den skulle kunna göra.
Men du kan säkert köra en hel del stationer inom Europa.
Jag hade en nedledning som såg ut som ett J ett tag. Den hängde ner nedanför mitt vindsfönster och vände upp igen och in i fönsterkarmen. Eftersom nedledningen är en aktiv del av antennen på vissa band så var den inte så effektiv som den kunde ha varit. Men visst kunde man köra många stationer.
Jag prövar gärna sådant som inte stämmer till 100% med teoretikernas regler bara för att kolla.
Gör det du med - man lär sig mycket på det.
73 de Lars / SM4WGB
 
Hej Marcus!

Jag får det till att du tänker sätta upp "half-size" G5RV-antennen,
där varje dipolhalva är c:a 7,5 m. En sådan antenn fungerar bara
bra som dipol på 7 MHz och högre band, på 3,5 MHz blir den MYCKET svår att mata.

Vid de antennhöjder som amatörer kan sätta upp horisontella dipoler på har matarledningens orientering väldigt lite inverkan.

Det som händer om matarledningen inte går vinkelrätt mot antenntrådarna är att lite mer ström kommer att flyta i den ena
ledaren jämfört med den andra, på grund av koppling mellan antenntråden och ledningen.

Då börjar matarledningen stråla ut HF, men detta kan man vanligen försumma jämfört med alla andra metallföremål och trådar som finns nära antennen och som också strålar ut HF.

För att kunna märka effekterna av även en ganska stor obalans måste antennen hänga minst en halv våglängd över marken så att strålningsdiagrammet börjar peka mot horisonten i stället för rakt upp.

Om du avser att köra 3,5 MHz skulle jag rekommendera dig att försöka få plats med "full-size" versionen, eftersom den går att mata på normalt sätt Det gör väldigt lite skillnad om man monterar den med mittpunkten högt och trådarna sluttande ner.
Inte heller gör det speciellt mycket om trådarna bildar en trubbig vinkel mot varandra.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nja. Skall sätta upp en "fullsize" men tänkte först fråga om "halfsize". Men då jag hittade svaret ändrade jag frågan. Dock funkar det inte att ändra subject på tråden.

Men tack endå.
 
Hej.

Jag håller som bäst på att bestämma mej hur jag skall montera min G5RV antenn och dra kablaget in i shacket.

Min undran (nybörjarfråga) vilket är bäst, att förlänga bandkabeln med ytterligare 10-15 m bandkabel eller helt enkelt att förlänga med en koax-typ rg58, jag har sen en sgc-239 autotuner inne i shacket

jag har inga problem med att få plats med G5RV:n på min lilla tomt men som sagt kablaget räcker inte in i shacket, sen undrar jag också om det är viktigt att allt hänger fritt hela vägen in till shacket eller om det är OK att fästa kablaget jämns husväggarna?

73 de SM5WZG
 
Min G5RV har stege ner till anslutning av koax så där är det inga problem. Kan nämna att det är MFJ's normalvariant jag har. Vad gäller stegen bör den bara i vinkel mot "tråden". En svajig sned stege ger mer problem med avstämningen på andra band än 20m. G5RV konstruerades ursprungligen på 20m där den går att använda utan ATU. Observera att en 10-varvs-kringla av koaxen innan radion är att rekommendera om man inte vill ha "effekt" i sig.

Jan
 
Stegen/Bandkabeln är väll en del an antennen och skall väll därför inte var längre än dom beräknade metrarna... Eller?
 
Hej på er,

G5RV-antennen är som så mycket annat här i världen en kompromiss.

Den ursprungliga konstruktionen gav möjlighet
att "köra" på 80 - 10 m med "anständig" anpassning på alla band,
men koax-matat SWR ligger bara inom 2:1 cirkeln på 20 m, där antennen blir en 3/2-vågs dipol.

På 20 m är "stegdelen" av matarledningen 1/2 våglängd lång, och då repeteras antennimpedansen på c:a 75 - 100 ohm i koaxens anslutningspunkt.

Om man har en antennanpassare och inte har något emot att
använda den även på 20 m så kan man använda vilken längd som helst på "stegen", men om man vill köra med en ursprungliga
lösningen så bör "stegen" vara c:a 10 m lång.

Som SM7VVG var inne på är det en mycket bra ide att linda en "drossel", gärna på en rejäl ferritkärna, av koaxen direkt efter "stegen". Denna gör mycket för att hindra att riggen blir
"het" med HF.

Den som tänker köra hög effekt bör tänka på
att SWR före antennanpassaren på t.ex. 80 och 40m ligger runt
5:1, och det finns risk för att överbelasta klen koax som RG-58
vid effekter uppåt 1 kW.

Slutligen, att sätta fast "stegen" på en husvägg kan öka förlusterna något, beroende på materialet i väggen.
Dessutom kan avstämningen bli något väderberoende.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla bra synpunkter: Den G5RV jag har är alltså
*G5RV FULL SIZE
*1.5mm lackad koppartråd,
*9 meter 300 ohms stege
*Längd 30.6 meter
*Frekvensområde 10-80m
Jag avser endast att sända med max 100w (bär egentligen emot efterssom jag gillar QRP...)
Efter att ha läst svaren här i forat och även en mycket bra artikel skriven av Roy på Karlstadsföretaget med rubriken "Varför går radiogrejorna sönder? Eller gör dom verkligen det?" så tror jag mycket kan undvikas med hjälp av en juste 1:1 balun, vad jag egentligen inte förstår(nybörjare) varför det skulle räcka med att göra en kringla på koaxkabeln (10 varv över en ferritkärna) uppnår man samma sak som balunen 1:1 gör då eller är detta bara ett trick för att slippa få HF i tranceiverchassiet?

73 de SM5WZG
 
Hej igen,

Det som man gör med att linda en "kringla" av koax är i själva verket en 1:1 strömbalun.

Genom att linda koaxen får man en induktans i serie med utsidan av kabelns ytterledare, och då hindras obalansströmmar på utsidan av kabelns skärm att flyta in i radion. Däremot hindras inte strömmarna på kabelns insida och mittledare att flyta, eftersom dessa inte åstadkommer något magnetiskt fält utanför kabeln.

Detta resonemang gäller bara om man har radion någorlunda HF-jordad, om radion "flyter" hjälper inte balunen speciellt mycket mot HF i chassiet.

Poängen med att göra balunen av kabeln är att den får samma effekttålighet som resten av systemet, många andra baluner är tyvärr sådana att man riskerar överslag i lindningarna ifall man kör hög effekt vid högt SWR.

Inget hindrar att sätta en eller flera ytterligare kabelbaluner efter varandra utefter kabelns väg till radion.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack SM0AOM.
(Inser att jag har mycket kvar att lära...) Ska försöka lära mej ändå mer innan jag kommer ut på banden (när nu PTS väljer att säga OK för dagens CEPT-2:eek:r) Idag är jag QRV på 50Mhz men där är livet enkelt då jag köra på en 3 elements Vårgårda Yagi, avstämd och klar, ingen ATU bara att plugga in i tranceivern.

på lördag skall jag gå på Västerås Radioklubs "VRK" operatörsträning för CEPT-2:eek:r, hoppas lära mej ändå mer där om antenner/baluner/avstämning/faror "strömmar"

En sak som var bra med Roys dokument var att det fanns mycket tips för hur man kunde avgöra om man hade HF i chassiet (t.ex hålla i ATU, SWR meter (som då inte skall ändra värde)

73 de SM5WZG "hoppas snart bli QRV på 10m"
 
Back
Top