Half Square

sm4pel

Active Member
Hej!
Jag letar efter en beskrivning för att bygga en Half Square för 40M
Matar man den med mittledaren till den vertikala delen eller den horizonella?
Olika förslag finns på internet, själv tycker jag det borde vara mittledaren till den vertikala, men jag kan ha fel.
VAd är den exakta längden på antennen och vilken höjd skall den sitta på för att hålla låg strålningvinkel. Jag har god jord i marken, har läst att den skall sitta på ca: 3 meter över marken, andra säger ju högre desto bättre (borde inte stämma)
Vad säger ni?
Mvh/Peter
 
Du hittar ganska mycket information på http://www.cebik.com/scv/scv4.html

Längden borde vara ungefär så här:
De vertikala delarna lika långa som de två resp benen i en dipol. Alltså ca 72/frekvensen i MHz vardera.
Den horisontella delen borde vara en halv våglängd utan kompensaion för ändeffekter. Alltså 150/frekvensen i Mhz. Jag vet inte om det stämmer exakt, men borde vara ganska nära. Sedan påverkas längdera av hur tråden sitter, te.x höjd över marken och närhet till andra objekt.

Tanken med en sådan antenn är ju att de två vertikala delarna ska fungera som två (uppochnervända) kvartsvågsvertikaler, som matas parallellt. Man kan mata lågohmigt uppe i något av hörnen eller mata högohmigt nere vid marken. Att "vertikalerna" är uppochnervända gör att strömmaxima hamnar uppe i hörnen - vilket gör behovet av många jordplanstrådar minskar.

När man matar lågohmigt uppe i hörnen bör det vara viktigt att inte koaxen hänger parallellt med något del av antennen. Sannolikt är detta viktigare än åt vilket håll du vänder koaxen i anslutningspunkten.

Under de flesta förhållanden tror jag nog "ju högre desto bättre" gäller. Men problemet med att dra ut koaxen i nittio graders vinkel från de båda trådarna ökar ju också när man hissar upp antennen högre.

Ytterligare ett alternativ att mata antennen kan vara att använda en koax upp till matningspunkten och låta koaxens yttersida stråla som vertikaldel.

SM5DXV Sture
 
Last edited:
Back
Top