Half square

SM7IWG

Well-Known Member
Jag undersöker möjligheterna att sätta upp en Half Square med två vertikala trådar för 80 meter.
Den kommer att förses med balanserad matning i det övre hörnet.
Kan någon sammanfatta hur strålningsdiagrammet kommer att se ut?

SM7IWG Carl
 
IWG de APQ

Har du möjlighet att rita en enkel skiss hur du har tänkt?

Har viss erfarenhet av Half Square från kommersiella radiostationer i Afrika.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag har använt den antenntypen för 30, 80 och 160m och det är en utmärkt enkel DX-antenn med förhållandevis låg strålingsvinkel och direktivitet i två riktningar och med djupa minima i den horisontella trådens längdriktning. Antennen strålar "broadside", dvs vinkelrät mot den horisontella tråden - som i sig inte bidrar till strålningen utan fungerar som matning mellan de vertikala elementen.

I princip skulle man kunna säga att antennen är jämförbar med två fasade vertikaler som har en halv våglängds inbördes avstånd och som matas med 180 graders fasskillnad. Den stora fördelen är att antenntypen inte har samma krav på jordplan, då strömmax uppstår i toppen av de vertikala delarna av antennen.

Egentligen blir det inte riktigt balanserad matning, då antennen, sett från matningen, blir osymmetrisk. Men du ska absolut ha en RF-choke/strömbalun i matningspunkten för att minimera strömmar på koaxens utsida och även i möjligaste mån undvika att förlägga koaxen nära eller parallellt med de vertikala benen.

/Lasse
 
Last edited:
Intressant tråd!

För 80 meter ....
Är det möjligt att "vinkla" nedre delen på den vertikala delen om det inte är möjligt att få till höjden fullt ut?

För 40 meter ....
Jag har två vertikala 10,65 cm långa aluminiumstänger, är det bättre att använda dessa enligt denna metod istället för att fasa och slippa bygga jordplan?
 
Intressant tråd!

För 80 meter ....
Är det möjligt att "vinkla" nedre delen på den vertikala delen om det inte är möjligt att få till höjden fullt ut?

För 40 meter ....
Jag har två vertikala 10,65 cm långa aluminiumstänger, är det bättre att använda dessa enligt denna metod istället för att fasa och slippa bygga jordplan?

För 80 m:

Ja, det är fullt möjligt och påverkar inte särskilt mycket om det handlar om 2-3 m som är avböjt.

För 40 m:

Det som kan diskuteras är kanske "bättre" i vilket avseende?
Med avseende på enkelhet är det naturligtvis bättre med halfsquare men å andra sidan kan man styra fasningen och på så sätt förändra strålningsdiagrammet med två vanliga vertikaler. Genom att mata dessa i fas vrids strålningsdiagrammet 90 grader, i förhållande till matning i motfas, och man har då möjlighet att täcka in fyra huvudriktningar.

73/Lasse
 
Bra svar från Lasse! Jag vill bara tillägga möjligheten att med två fasade vertikaler med jordplan välja ett annat avstånd mellan antennerna än en halv våglängd. T.ex. kan man med en kvarts våglängd switcha två riktingar, med bra fram/back-förhållande och dessutom mata i fas för att samtidigt täcka de två andra riktningarna.
Sture
 
Intressant tråd!

Är det möjligt att "vinkla" nedre delen på den vertikala delen om det inte är möjligt att få till höjden fullt ut?

Absolut. Det som händer är att strålningsdiagrammets "midja" fylls ut något. Simuleringar visar att man kan dra in dem en hel del dessutom. Så lite som möjligt ger tunnast "midja" såklart, men måste man så måste man (och behöver inte rädas att göra det).
 
Tack alla för era inlägg.

Jag har fått svar på mina funderingar.

APQ, jag hoppas du genom inläggen fått svar på konstruktionen.

Nu skall jag hämta ett Elecraft KPA-500 steg som idag anlänt från Kalifornien.

Jag återkommer i en annan tråd om Elecraft som leverantör och en kommentar om steget.

SM7IWG Carl
 
Last edited:
IWG de APQ

Nu förstår jag vad ni åsyftar beträffande "Half Square". Inbillade mig att det var en slags version av en "fullsize dipole" vinklad i 90 grader som uppifrån kan betraktas som en "halv kvadrat". Denna antenntyp användes flitigt i dom tropiska länderna som horisontell rundstrålare för rundradio på gränsvåg och kortvåg.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top