Hallicrafters S-36A

SM0UAN

Well-Known Member
Finns det någon som har, eller kan peka på, information om mottagare enligt rubriken? Jag hittade ett schema och det har relation till verkligheten vad jag kan se, så det är nog rätt, men jag tänkte mer som allmäninformation eller en manual. Apparaten är häpnadsväckande tung (35 kg) och skiljer sig avsevärt från några andra Hallicraftersmodeller jag hittat, mycket mer robust, närmast skottsäker, så den är lite intressant, faktiskt. Funkar bra att ta in P4 Sthlm... man ställer in frekvensen på 103,3 på skalan och då hamnar man rätt. Ser närmast orörd ut inuti.
 
Manualen finns nedan.

S-36A är en första generationens VHF-mottagare från Hallicrafters, och kom strax efter S-27 som är väldigt lik denna. De användes i ganska stora mängder som signalspaningsmottagare, bl.a. av RAF där den bidrog till att kartlägga de tyska radionavigeringssystemen "Knickebein" och "Wotan" som nattbombflyget använde 1940/41. Historien finns berättad av projektledaren R.V. Jones i sin memoarbok "Most Secret War".

Sedan kom de också att användas i den spaningsstation som RAF byggde på Öland 1944 för att följa V1 och V2-proven över Östersjön.


Den jag hade var i "AR-88 klass" både viktmässigt och avseende pansarskydd för användarna...

Tyska funktionsmotsvarigheter var Rohde&Schwarz „Fu MB 4 Samos" eller ESD samt ESM efter kriget. Samtliga i "Formschönes Stahlblechgehäuse" med vikt därefter.
 

Attachments

  • s36a.pdf
    4,3 MB · Views: 20
Last edited:
Tack! Manualen kommer att vara till nytta och länken om signalspaning får bli läsning vid lämpligt tillfälle.
 
Back
Top