Hålmonterat & ytkomponenter

SM6FPG

Fritidskonsulent
För första gången skall jag försöka mig på ytmonterade komponenter!

Är det lämpligast att löda ytkomponenter på undersidan innan man sätter dit de hålmonterade på ovansidan eller gör ni tvärtom?
 
För första gången skall jag försöka mig på ytmonterade komponenter!

Är det lämpligast att löda ytkomponenter på undersidan innan man sätter dit de hålmonterade på ovansidan eller gör ni tvärtom?

Den gyllene regeln är att alltid börja med de lägsta och minsta kompoenterna, sist tar man de höga, stor och tyngsta komponenterna.
Ett undantag kan till exempel vara oerhört dyra och känsliga komponenter så som mycket känsliga FET-transistorer, idag är känsliga komponenter skyddade i högre utsträckning så det är sällan något problem.

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för roligt bygge du har på gång? :)
 
Det går utmärkt att bygga ytmonterat med trådmonterade komponenter oxo.
Så kan man ha folien på ovansidan och löda dit ev motstånd IC etc ytmonterat bland riktiga ytmonteringskomponeter.
Även det kan bli snyggt, och många ggr HF-mässigt bra. Man kan då ha hela andra sidan av kortet som jordplan.
Bara borr några hål för att förbinda jordplanet med jordpunkter på ovansidan.

de
FPD
 
Det går utmärkt att bygga ytmonterat med trådmonterade komponenter oxo.
Absolut, det har vänt att jag använt en vanligt 1/4 resistor ståendes på 0805-paddar, det går riktigt fint att löda de så men är det flera blir det fort besvärligt.
En snygg lösning på lågprofilkort där man behöver ett pulståligt effektmotstånd är att slitsa kortet för kroppen på resistorn men det går inte att maskinmontera då så det är en ovanlig lösning i produktionssammanhang.

Ett lustigt mellanting mellan ytmonterat och hålmonterat är MELF (Jaja, det finns en liknande benämning på något som också har två ben)

MELF används mycket sällan eller aldrig nu för tiden och besitter inga större fördelar över dagens SMD-resistorer så därför har den mer eller mindre dött ut,
ibland kan man dock se dioder som 1N4148/4448 och 400x-serien i MELF i små nätdelar tillverkade i modern tid,
men det är klart, någonstans skall väl all surplus användas...
 
Back
Top