Halvvägs ESR-mätare/kristalloscillator

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Så är ESR-mätaren klar, andra halvan av lådan ska husera kristalltestaren som EQL har beskrivit i en annan tråd.

Ett 9V-batteri med en 78L05 får driva ESR-kortet. Eftersom jag inte hade ett 50µA instrument utan ett på 100µA så fick två motstånd byta värden. Nu ska mina elektrolyter i det gamla SB200 mätas upp.

När den andra halvan (kristalltestaren) är klar kan jag enkelt ställa in rätt frekvens i Eddystone AW2 mottagaren.

På bilden rakt ovanifrån sitter batteriet till vänster med ett litet veroboard som håller 78L05-kretsen, panelinstrumentet (tack Leif/MCD) på 100µA passar perfekt i storlek och de flesta andra komponenter är skrot som plockats från kretskort som bla hittas i soprummet.
 

Attachments

  • IMG_1252.jpg
    IMG_1252.jpg
    99,7 KB · Views: 115
  • IMG_1250.jpg
    IMG_1250.jpg
    98,7 KB · Views: 121
Snyggt bygge!

Snart är det andra kretskortet klart, så kanske Du kan få in det på andra sidan och vips har Du en "multimeter" :)

Säg till om Du saknar något.

de SM7UWR
 
En sån där ESR-mätare har jag också byggt. Det är en fantastisk skapelse som jag har haft mycket nytta av. Många dåliga kondensatorer har avslöjats med den. Bör finnas i varje hem.
 
Båda dessa ESR-mätare bygger på samma princip.
Kan man anta att mätnoggrannheten är densamma?

/Micke
 
Nu är kortet monterat och testat, fungerar utmärkt! Nu fattas bara en ny front till lådan då den gamla är full av hål..

p.jpg
 
Så blev EQL´s kristalltestare klar. Det roliga var att jag hade materialet till fronten liggandes hemma sedan minst 10år...:D
bord.jpg
Lite rörigt men det går....

instrument.jpg
Färdigt. Fungerar utmärkt, men jag hade ingen hållare för HC9U-kristaller...
 
Last edited:
Roligt med återanvändning. Instrumentet i kristalltestaren kommer från en Seltron 27 MHz-effektmeter.
Sådana har jag inte sett sedan 70-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, instrumentet kommer från någon loppis jag har varit på, potentiometern kommer från MCD/Leif på ESR´s årsmöte i Hässleholm för något år sedan, banananslutningarna och vippströmbrytaren är plock från bingen på mitt gamla jobb, låda från SK7OL, kristallhållare från SM7NBO/Claus och några av komponeterna från det lokala soprummets elektronikskrot.

Har gått igenom alla FT-243 och HC6U kristaller......det svänger om de
 
Last edited:
Back
Top