Hej,
Det är klart du ska köra Ham Radio Deluxe, det är hur kul som helst. Desto längre man kör det desto mer kul funktioner hittar man. När du säger att "Inget händer" låter det inte sannorlikt. Med en dator händer alltid något, antingen man vill det eller ej
Om de högerklickar med musen på din ikon för ham radio deluxe, och väljer properties (egenskaper) säger den något som liknar "C:\Program Files\Amateur Radio\Ham Radio Deluxe\HamRadioDeluxe.exe"
I sådana fall är det rätt och borde funka. Annars instämmer jag med tidigare talare, installera om. Problem kan det alltid bli, men det brukar vara mer med kommunikationen med själva radion, inte att starta programmet.
"Kabel" till att ansluta? Jag byggde min RS232-5volt converter (gränssnitsnivåomvandlare

själv. Såg för hemskt ut med sladdar på alla håll. Funkade jättebra och var enkelt att bygga, men det lät lite irriterande på 80 meter, frrt frrt i bakgrunden. Jag beställde då ett billigt interface inbyggt i kabeln från
Icom CI-V CAT Interfaces [CT17]
Funkade jättebra, mycket snyggare men låter lika mycket på 80 meter. Har bytt dator, antenn, antennjordning, nätaggregat, galvaniskt skilt radio och dator osv osv men samma frrt frrrt i bakgrunden. Skam den som ger sig, det fungerar bra i alla fall.
Lycka till!
/Lennart