Ham Radio de Luxe

SM5GJB

Member
Lyckas inte få igång mitt Ham Radio de Luxe.
Har hämtat hem det och kört installationsprogrammet men sedan när jag klickar på ikonen händer det ingenting. Vad gör jag för fel?

:rolleyes:
 
Något annat fjärrstyrningsprogram?

Ingen respons på mitt Hamradio Deluxe problem tydligen.
Finns det möjligen något annat bra fjärrstyrningsprogram som jag kan testa?
Har en IC-706:a.
Tacksam för svar.

:)
 
Att ingen svarat kan bero på att ingen känner igen dina problem.
Kör själv HRD för psk-31 mot både FT-817 och K2, funkar mycket bra.

Prova först att ladda hem programmet igen. Den fil du ska ha heter:
http://www.ham-radio.ch/kits/HRD_v3.4_b1254/HRDv034b1254_Full.exe

Installera sedan igen.

Funkar det lika dåligt, eller blev det bättre?

Ett tips. Jag har själv blandat ihop installations-ikonen och själva programikonen. De är väldigt lika och om man har båda på skrivbordet så är det lätt hänt.

Ge inte upp HRD. Det är ett bra program.

73 SM0RVV
 
Någon som vet var jag kan få tag i en kabel så jag kan koppla min 706MKIIG till datorn och köra Ham Radio De Luxe?

/Hmilton
 
Menar du kabel för styrning av radion eller kabel för att köra digitala moder (ljud in + ut) ?

Kolla Mobinet, SRS, LSG m fl leverantörer. De har kablar för båda ändamålen.

Annars bygger du själv. Googla på psk-31 interface icom, eller liknande så hittar du massor.

73 SM0RVV
 
Hej,

Det är klart du ska köra Ham Radio Deluxe, det är hur kul som helst. Desto längre man kör det desto mer kul funktioner hittar man. När du säger att "Inget händer" låter det inte sannorlikt. Med en dator händer alltid något, antingen man vill det eller ej :)

Om de högerklickar med musen på din ikon för ham radio deluxe, och väljer properties (egenskaper) säger den något som liknar "C:\Program Files\Amateur Radio\Ham Radio Deluxe\HamRadioDeluxe.exe"

I sådana fall är det rätt och borde funka. Annars instämmer jag med tidigare talare, installera om. Problem kan det alltid bli, men det brukar vara mer med kommunikationen med själva radion, inte att starta programmet.

"Kabel" till att ansluta? Jag byggde min RS232-5volt converter (gränssnitsnivåomvandlare:) själv. Såg för hemskt ut med sladdar på alla håll. Funkade jättebra och var enkelt att bygga, men det lät lite irriterande på 80 meter, frrt frrt i bakgrunden. Jag beställde då ett billigt interface inbyggt i kabeln från

Icom CI-V CAT Interfaces [CT17]

Funkade jättebra, mycket snyggare men låter lika mycket på 80 meter. Har bytt dator, antenn, antennjordning, nätaggregat, galvaniskt skilt radio och dator osv osv men samma frrt frrrt i bakgrunden. Skam den som ger sig, det fungerar bra i alla fall.

Lycka till!
/Lennart
 
Funkar ändå inte

Tack så mycket för alla råd.
Har laddat hem programmet igen enligt bifogad länk ovan men den dumma datorn bara blinkar till och vill inget mera. Ska försöka installera programmet på min gamla dator få se om den går igång.

:(
 
OK, tack.

Så med Icom CI-V / CAT Interface kan jag styra radion och alla funktioner?
Kopplar man sedan mic och högtalare till datorn eller hur fungerar det rent praktiskt.

/Hamilton
 
Du kan i alla fall styra väldig mycket på radion, men kanske inte allt. Det ger en väldigt lätt och överskådlig kontroll av radion på datorskärmen, i stället för en mycket liten frontpanel på radion. Dessutom har ju HRD en inbyggd loggbok bland annat, som läser radions frekvens och mode (SSB/CW osv). Det är en grundläggande finess med datorstyrning. På skärmen kan du ju samtidigt använda andra hjälpmedel som DX cluster via internet, osv.

Nästa steg kan vara att koppla ihop datorns ljudkort med radion för att kunna t ex sända inspelade ljudslingor för CQ, avkoda CW eller RTTY.

Vill man ta ytterligare ett steg kan man fjärrstyra radion via lokalt nätverk eller t o m via internet. Ham Radio Deluxe lämpar sig mycket bra för det, men börja med att styra radion lokalt från datorn och se vad du tycker om det. Koppla ihop ljud in och ut mellan dator och radio är lite mer avancerat så det kan du vänta med tills sjäva datorstyrningen fungerar bra.

Det är bara att fortsätta att exprimentera.

/Lennart
 
Vad kör du för operativsystem.
Har inte haft dom bekymren på min maskin här.
Däremot när jag skulle få igång det på en dator som skulle gå enbart till radio.
Men det vissade sig att det inte fungerade under WIN9x längre.

Annars är programet helt underbart att köra med.
Speciellt då om man har en Yaesu 8x7 då man kommer åt viktiga menyer från programet.
Loggprogramet funkar med kanonfint likadant den extra "modulen" DM780 för digitala moden.
Lycka till och hoppas att du får igång det.

/Christer
 
HRD senaste versionen

Prova först att ladda hem programmet igen. Den fil du ska ha heter:
http://www.ham-radio.ch/kits/HRD_v3.4_b1254/HRDv034b1254_Full.exe

Senaste publika versionen hämtar man här: http://www.ham-radio.ch/kits/beta/3.5/1628/HRDv035b1628_Full.exe

Mycket buggfix och annat som har tagits hand om sedan 1254 (Den versionen är 1 år gammal). Build 1628 släpptes 11 oktober i år.

Programmet går att köra på en 500 MHz PIII med 256 MB RAM utan problem, fast snabbare är bättre som vanligt.....

Have fun!

Anders
 
Nyaste versionen ledladdad

Jag laddade ner den senaste versionen ovan men samma resultat.
Operativsystem XP så det borde ju gå bra.
Ska prova med gamla datorn senare.
Tack alla för all hjälp ändå! :)
 
det ska ju funka
men min rek. är ta backup på allt du behöver o formatera c:\ sen vet jag inte om du har mer partitioner

för du har nån skit drivrutiner i windows som spökar, och få en ren dator igen
 
Jag förutsätter att du har administratörsrättigheter på det konto du vill installera och starta programmet med, normalt inte nödvändigt men en bra start i felsökningssyfte.
Vidare hoppas jag du har fungerande virusskydd.
Då kan du av-installera HRD och ta bort katalogen där den fanns (om den ligger kvar). Gör sedan en ny-installation och titta i "event viewer" efter eventuella varningar när du har försökt att starta HRD igen. Det är sällan "event Viewer" ger lösningen i klartext, men det kan nästan alltid hjälpa till med nästa steg i felsökningen. Om inget annat hjälper så blir det till att göra som - AQD säger. Det kan alltid saknas någon DLL som försvunnit med tidigare av-installation av annan programvara.

Lycka till
/Lennart
 
trodde jag hade samma fel

Lyckas inte få igång mitt Ham Radio de Luxe.
Har hämtat hem det och kört installationsprogrammet men sedan när jag klickar på ikonen händer det ingenting. Vad gör jag för fel?

:rolleyes:

Jag vart nyfiken på detta program då jag läst inläggen och tänkte testa det själv, när jag installerat programmet och slutfört installationen så fanns en ibockad ruta "starta HRD nu"
men inget hände, så jag provade klicka på skrivbordsikonen för programmet.... inget hände. Kollade i mappen för programmet vilka *.exe filer som fanns och testade starta någon av dom, den enda som kom igång var mapper.exe. sen när jag satt och tittade på det så ploppade HRD upp på skärmen, först en gång sen en gång till, alltså en gång för varje försök att starta programmet och detta FLERA minuter efter att jag klickat på ikonen.

Jag har ingen aning om varför det är en sådan fördröjning på exekveringen av programmet, min dator är en laptop, OS xp, CPU 1,7 GHz, 1 GB Ram så det borde inte bero på den tycker jag. Så 5GJB kanske du har samma "problem" ? Har du provat att starta det och vänta lääääänge, flera minuter.?

// Janne
 
Hur lång tid tar det ANDRA gången då?
Mitt startar "på en gång" med en liten ruta som talar om vad som är på G.
Kommer inte ihåg hur det var första gången.
73 Göran
 
Hur lång tid tar det ANDRA gången då?
Mitt startar "på en gång" med en liten ruta som talar om vad som är på G.
Kommer inte ihåg hur det var första gången.
73 Göran

Det tar cirka 1 minut innan programmet kommer upp på skärmen, ingen ruta som visar vad som är på G. Det enda man kan se något på är att indikatorn för hårddisken blinkar, men eftersom den gör det lite då och då så är det ingen säker indikation på att programmet håller på att starta upp. Nåväl, det funkar ju även om det tar tid :)
// Janne
 
tar altså under en sekund att få fram den där SK engelsmannen.Kör med Pentium M 1.7GHz o 1G minne. Ser du HRD i Task Managern?
 
tar altså under en sekund att få fram den där SK engelsmannen.Kör med Pentium M 1.7GHz o 1G minne. Ser du HRD i Task Managern?

Jo jag ser den i aktivitetshanteraren, när programmet är igång tar det c:a 6,6MB i minne
uppstart av program tar 51 sekunder innan bilden på den där "gubben" kommer fram.

Jag har iofs ingen rigg ansluten till datorn men det borde inte ta så lång tid ändå. Kan det vara nån bugg i senaste versionen? Är det någon annan som har stött på samma / Liknande problem?
// Janne
 
Back
Top