Ham Radio Deluxe vs IC-7200

sm0kfr

Well-Known Member
Hej alla!

Min IC-7200 är kopplad till en bärbar dator (Ham Radio Deluxe) meddelst en USB-kabel.
Jag har inte lyckats få ljudet från radion till datorns högtalare. Jag får inte heller någon kontakt mellan datorns mikrofon (ptt) och radion. Med andra ord det verkar som om när det gäller audion så är det inte kontakt.
Jag kan emellertid använda de andra styrfunktionerna i programmet.
Jag kan inte för mitt liv få någon rätsida på detta.
Jag har laddat ner de rekommenderade drivrutinerna.
Något fel har jag uppenbarligen gjort men vad???
Finns det någon därute med något tips vore jag tacksam.
Jag trodde att jag inte skulle behöva köpa ett 1500 sek interface utan kunna styra radion helt från laptoppen med bara den enkla USB-kabelanslutningen.
Kanske går det inte utan interface, om inte, vill jag veta i varje fall, så att jag inte ligger sömnlös natten i ända.
73 de
SM0KFR
 
ingen orsak att ligga sömnlös, det skall fungera!

Problemet är så gott som alltid att man råkat välja fel ljudenhet (in- och uppspelningsenhet) under ljudinställningar,
det ser olika ut mellan windowsversionerna men du hittar den genom att högerklicka på högtalarsymbolen nere till höger.

Tillse att du har ställt rätt i radions menyer för PTT och så vidare, såvitt jag minns så får du ingen modulation via radions handmick när allt är rätt konfigurerat med datorn som LF-källa.
 
Jag antar att inget annat än data skickas via USB-kabeln, utan att du behöver ansluta audiokablage också?

Edit: Jaha, där fick jag lära mig något nytt, radion har alltså ett inbyggt ljudkort? Då är det nog som SM6XUN säger, en fråga om att välja rätt ljudkort i datorns inställningar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Hej!
Jag har pillat i radions menyer, såväl som alternativen i ljudinställningar men det tycks inte fungera. Jag gör väl ett fundamentalt fel. Vet inte vilket. Jag fortsätter att pula.
73 de
SM0KFR
 
Gör en reset på radion och börja om på nytt, det är alltid enklast ;)

I "quick set" menyn:
Data mode ON

I vanliga "set" menyn:
Modulation input U (ACC är nog default här..)
USB level 50% (eller däromkring)
speech level 50% (eller däromkring)


Nu behöver du inte fundera på att det är radion som är felinställd, då är det "bara" datorn med drivrutiner och ljudenheter kvar att fixa med sen kan du köra PSK31 :p
 
Jag använder IC-7200 och HRD med DM780. Det är endast digitala moder jag använder, och jag kör via USB-kabel. Det funkar utmärkt.

Men, jag gjorde ett fel i början. Trots i mitt tycke riktiga inställningar så kom det inga PSK-signaler till sändaren från datorns ljudkort. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt hög volym på datorns ljudkort. Kolla att du har nästan max volym (c:a 95 - 100%) Då får man bra PSK-signal och nästan inget ALC-utslag på mätaren på IC-7200.

73 Sven/SM6CDN
 
Hej igen och tack för hjälpen.
Jag kan nu mottaga PSK- och CW-signaler. Har inte provat sändning ännu, men det funkar nog. Problemet som jag ser det nu är att jag inte får någon audio till datorn med enbart USB-kabelanslutningen, utan jag måste ansluta en separat kabel från radions externa högtalaruttag (som då mutar radion) till datorns linjeingång. Då får jag audio in till datorn. I min enfald trodde jag att man inte skulle behöva denna extrakabel. Sen vill jag också kunna köra SSB från datorn. Det har jag inte lyckats med. Vi får se.
73
Ulf
 
Back
Top