HAM.se uppgraderat i natt

Tycker om den nya stilen, det finns några brister men det går att fixa till. Den gamla layouten var i min smak plottrig.

Testade med några olika webbläsare och i IE får jag seriffer och det är fult/svårläst på dator. I Chome, Water/Firefox samt Opera blir det linjära (sans-seriff) fonter.

Håller till viss del med om kolumnbredd i synnerhet den "vänstraste".


Radbrytningen i inlägg fungerar inte eller är satt väldigt bred.
 
Tack för all feedback. Vi tar den till oss och ser vad vi kan göra.




Kan du utveckla lite mer hur du menar?


I ditt gensvar frågade du om punkt 1 och 5 (syns inte i din quote!!):


1. - Klicka på "FORUM".

Du ser tre kolumner.

- Ämne
- Inlägg rubrik
- Datum

Varje kolumn har alldeles för stor bredd. Ex "Sändare och mottagare" med underliggande långa textrad.
För att se hela sidbredden/tre kolumner, tryck ctrl-minus men då blir texten/fonten alldeles för liten/suddig att läsa. Att sid-scrolla är ingen lösning.
Minska därför kolumnbredderna så att radbrytning sker inom kolumnen, då blir texten/fonten stor och läslig/ej suddig.

5. Tidigare skildes inlägg och kolumner åt med tydliga svarta linjer/streck. Så inte nu.
Om man har förstorat texten med ctrl-plus glider man allt för lätt in i annat inlägg då linjer saknas.
Tex fick jag pröva mig fram för att hitta ikonen för replik till dig, och ingen annan.
Det finns ingen linje/streck som visar var ditt inlägg börjar och slutar.

73/ Curt G

PS De tre gula knapparna på startsidan skall inte ha vit text, möjligen svart. Och ta helst bort det gula. Omgärda med ram.
DS
 
Last edited:
I ditt gensvar frågade du om punkt 1 och 5 (syns inte i din quote!!):

Därför jag tog bort de punkter som jag inte hade några frågor om. De är väl just de som syns i quoten? :)

1. - Klicka på "FORUM".

Du ser tre kolumner.

- Ämne
- Inlägg rubrik
- Datum

Varje kolumn har alldeles för stor bredd. Ex "Sändare och mottagare" med underliggande långa textrad.
För att se hela sidbredden/tre kolumner, tryck ctrl-minus men då blir texten/fonten alldeles för liten/suddig att läsa. Att sid-scrolla är ingen lösning.
Minska därför kolumnbredderna så att radbrytning sker inom kolumnen, då blir texten/fonten stor och läslig/ej suddig.

5. Tidigare skildes inlägg och kolumner åt med tydliga svarta linjer/streck. Så inte nu.
Om man har förstorat texten med ctrl-plus glider man allt för lätt in i annat inlägg då linjer saknas.
Tex fick jag pröva mig fram för att hitta ikonen för replik till dig, och ingen annan.
Det finns ingen linje/streck som visar var ditt inlägg börjar och slutar.

73/ Curt G

Tack! Noterar i backloggen.
 
Jag vet hur mycket pyssel det är med att hålla igång datorsystem.

Snyggt jobbat och tack för att forumet finns till.
 
Kristofer:

Det syns inga punkter alls i din quote.
Tekniskt fel eller kanske en språkförvirring?

Ha det så bra, och som -GXV säger: tack för att forumet finns till.
/ Curt G
 
Last edited:
På det stora hela känns den nya layouten bra. Då mitt jobb innehåller en god portion kommunikation och layout, kan jag dock hålla med de som önskar mer tydlighet.

Just tydlighet är något av en nyckel inom all kommunikation. Enhetligt typsnitt, tydligt markerade ramar och tydlig text med färgmarkering för http-länkar (vanligen blå) etc. Att som tidigare lägga en bakgrundsfärg i citeringar, är bra och skapar tydlighet. De nya funktioner jag upptäckt verkar bra och det ska bli intressant att ta del av vidare info beträffande funktionalitet!

Tack för det arbete ni lägger ner på att utveckla och hålla igång forumet!

73/Lasse
 
Då en sådan här sida ser olika ut i olika webbläsare kan det vara bra att tala om vilken läsare och version man använder, även vilken plattform, d.v.s OS man kör den på kan vara av intresse. Det gör jobbet lättare för utvecklarna.
 
Det har du förståss alldeles rätt i KBW! Jag kör oftast Chrome Ver. 27.0.1453.94 m, i Win7 miljö. Har noterat att det blir en del typsnittsförändringar med IE för denna sida...
 
Ett mycket bra förslag!
Det kan ju tänkas att "felet" ligger i min dator, och känns igen av någon annan som kan tipsa om åtgärd.
Jag själv har en Sony Vaio med Win 7 och IEx 10.
/ CurtG
 
Tack för all feedback och snälla kommentarer.

Den främsta anledningen till att vi byggt om HAM.se är naturligtvis dom säkerhetsproblem vi haft med ett "virus" (enkelt förklarat) som varit extremt svårt att radera från sidan. Flera gånger genomförde vi rensningar men problemen återkom ständigt.

Nu har vi bytt server, bytt serverprogramvara (Operativsystem, PHP version och MySQL version), uppdaterat forumprogramvaran (vBulletin 3 tidigare, vBulletin 4 nu), uppdaterat alla plug-ins och även alla templates (utseendet) är nya.

Det verkar också som att säkerhetsproblemen därmed är borta. Pust!

Min kollega Kristofer har tagit emot åsikter angående utseendet och vi kommer göra en justering så att färgerna får högre kontrast. Även andra önskemål kommer uppmärksammas.
 
Tapatalk-stöd ?
Ja eller Nej ?
Kommande, eller förlitar ni er på appen som iaf till Android fortfarande är smått undermålig.?

Missförstå mig rätt, bättre en halvklar app än ingen alls, men med tapatalk-stöd så kan ni dumpa appen. :D
 
Aktivitetsflödet verkar användbart, men det står tex "XXX svarade i tråden forumdisplay.php?f=2". Går det att konfigurera så man ser namnet på tråden kanske?

/Lars
 
En liten bugg är att tidigare inlägg inte söks konsekvent.
Klicka på användare - visa foruminlägg. Då hittas bara inlägg efter 30/5
Går man däremot till Visa profil och där visar inlägg hittas allt gammalt.
 
Last edited:
När man från huvudsidan klickar på ett nytt inlägg så hoppar man till inläggets text.
Det tråkiga är att då ser man inte vem som skrivit detta inlägg och man måste skrolla
upp lite för att se vem som skrivit inlägget.

För egen del skulle jag uppskatta att man hamnar på den rad där författaren nick syns,
dessutom är det samma rad där val för svara, editering med mera finns.

För övrigt så instämmer jag med Fredrik, ser gärna att länkarna får färg, gärna standard blå.

Waterfox 18.0.1 / Win7
 
Last edited:
Jag roade mig med att titta på om det går att optimera siten något. Det finns några småsaker om man titar på YSlow resultatet, men största tiden är för browsern att rendera innehållet så det ser i stort sett bra ut.

Det är en request till en bild som saknas på första sidan som kan tas bort eller fixas.

Intressant att det tar längre tid att ladda sidan när den är cachad än om man tömmer cachen (Ctrl+F5). Vet inte om siten stöder att man bundlar och minifierar script och stylesheets? Det plus expiration på static content så finns det några millisekunder att tjäna...

73
Lars

ham_se_yslow.pngham_se_errors.pngham_se_cached.jpgham_se_nocache.jpg
 
När man från huvudsidan klickar på ett nytt inlägg så hoppar man till inläggets text.
Det tråkiga är att då ser man inte vem som skrivit detta inlägg och man måste skrolla
upp lite för att se vem som skrivit inlägget.
........

Waterfox 18.0.1 / Win7

När man sedan vill backa ut till startsidan eller föregående sida så får man(i alla fall jag) trycka på backspace knappen 2 till 3 gånger innan det händer något.

Kör windows7 Home Premium, Explorer 10.

//Janne
 
Tapatalk finns för Android , Ios (Iphone) och även som plugin till Chrome

Inget hindrar att man fortfarande kör med den halvkassa appen som någon skrivit, men fördelarna med Tapatalk är övervägande i min mening

//Johan - SM0TSC
 
Back
Top