HAM.se uppgraderat i natt

Om texten är svag och svår att läsa. Tryck ned CTRL-knappen längst ned till vänster på tangentbordet och tryck samtigit ett antal gånger på plus-knappen i mitten längst till höger. Tryck på minus-knappen för det omvända och nollan för att återställa till default inställning.

- Jo, det är ett känt och bra förslag. Vad det gäller länkar mitt inne i en text.

Men hos mig är exv öppningsbilden "Forum" så utformad att texten i första kolumnen "Nyheter & Feedback" har undertext skriven i fonten Verdana eller Arial, med jämntjocka staplar (mittendelar av ett tecken) och något större/fetare?. Lättläst.

I mittenkolumnen verkar "HAM.se uppgraderad i natt" mfl skriven i fonten Courier som har avsmalnande staplar, ibland mager ("Planning" . .) ibland fet. Är den då mager och blå försvinner delar av staplarna.

Den sista kolumnen med datum är svart, ibland mager/fet. Oberoende av om jag läst alla inlägg eller inte.
Om jag då kör Ctrl plus/minus för att det blå, hamnar allt annat utanför skärmen. Ok, det är bara att scrolla sidledes för varje grupp.

Men om det är bara jag som upplever detta, börjar jag tro att det är min dator som feltolkar styrtecken från HAM.se. Jag har inget annat än min egen dator att kolla med. Så om någon känner igen detta, och kan tipsa mig om just "feltolkade styrtecken" etc vore det bra.

Dock; i morse lade jag märke till att om jag loggat in ersätts den blå kulören av svart. Utloggad är den blå åter. Finner inget stöd i Profil/Inställningar för detta.
Så det är kanske bara att släppa ärendet. Men det vore praktiskt att rätta till ev styrteckenfel hos mig.
(Sony Vaio, Win 7 och Expl 10)
 
Last edited:
(Sony Vaio, Win 7 och Expl 10)

Sony Vaio är det en bärbar dator? De brukar ju inte ha särskillt stor skärm eller så många pixlar. Allt anpassas ju allt mer efter att man kör med stora widescreenskärmar. Jag har t.ex. en 27" på 1920 gånger 1080. Det står där man ställer in uppläsningen att om man man inte har minst 1600 gånger 1200 så kanske inte vissa objekt får plats på skärmen. Så då har man problemet att endera så blir allt pyttelitet eller så så hamnar det utanför skärmen. Men tur nog är skärmar billiga. Hade jag en bärbar dator skulle jag använda doclningsstation och en 27" skärm. Många TV-apparater har ingång för datorer också. T.ex. en 32" behöver inte kosta stora slanten och då ska det mycket till om man inte ser.
 
Sony Vaio är det en bärbar dator? De brukar ju inte ha särskillt stor skärm eller så många pixlar. Allt anpassas ju allt mer efter att man kör med stora widescreenskärmar. Jag har t.ex. en 27" på 1920 gånger 1080. Det står där man ställer in uppläsningen att om man man inte har minst 1600 gånger 1200 så kanske inte vissa objekt får plats på skärmen. Så då har man problemet att endera så blir allt pyttelitet eller så så hamnar det utanför skärmen. Men tur nog är skärmar billiga. Hade jag en bärbar dator skulle jag använda doclningsstation och en 27" skärm. Många TV-apparater har ingång för datorer också. T.ex. en 32" behöver inte kosta stora slanten och då ska det mycket till om man inte ser.

- Jodå, ännu ett praktiskt förslag.
Jag har två 32-tummare, PHILIPS och Sony, båda med HDMI-ingång.

Men nu har Kristofer och AndreasL löst mitt problem med de blå, se deras tidigare inlägg.
Och med det låter jag mig nöjas.

Tack till de båda, och även till dig -RNA för din praktiska omtanke.
 
Last edited:
En liten rapport.....
Nu i kväll har jag inga "foton" synliga i min profil.
Vare sig jag trycker på "vänner", "foton" eller "likes recieved" ser jag samma information.

Varför kollar jag nu detta?....jo.
KBW beskrev i en tråd hur man la in bilder och jag ville bara kolla om jag får upp samma fönster som han nämnde men det gjorde jag inte.

Är det nya uppdateringar på gång?

/Micke
 
Vore bra om man införde en tidsbegränsning på möjligheten att redigera sina inlägg på ett par dagar. Jag har kikat tillbaka i ett par äldre trådar och där har man varit inne flera år efteråt och helt sonika raderat sitt inlägg. Vilket innebär att efterföljande inlägg blir av arten "goddag yxskaft".

Har ni funderat något på ovanstående fråga? Jag blir riktigt irriterad när flera personer försöker ändra historien genom att gå in och redigera bort trådstarten. Ett lysande exempel ser ni här: http://www.ham.se/pts-ssa-iaru-nrau/101-hemliga-ssa.html
Som tur är finns trådstarten citerad en bit ner, men det är inte alltid det är så. Jag kan tänka mig att inlägg låses för redigering efter en eller ett par dagar.

Tack på förhand, och tack för ett kanonjobb. HAM.SE har verkligen fått ett stort lyft.
 
En liten rapport.....
Nu i kväll har jag inga "foton" synliga i min profil.
Vare sig jag trycker på "vänner", "foton" eller "likes recieved" ser jag samma information.

Varför kollar jag nu detta?....jo.
KBW beskrev i en tråd hur man la in bilder och jag ville bara kolla om jag får upp samma fönster som han nämnde men det gjorde jag inte.

Är det nya uppdateringar på gång?

/Micke

Jag har "enklare gränsnitt för bifogade filer" förbockat i mina inställningar, kan det vara orsaken?

Rejält sammansatt system ham.se ligger på, kanske för krångligt för användarna?


Jaja, ni vet det där med länkar och färg :)
 
Jag har "enklare gränsnitt för bifogade filer" förbockat i mina inställningar, kan det vara orsaken?

Rejält sammansatt system ham.se ligger på, kanske för krångligt för användarna?


Jaja, ni vet det där med länkar och färg :)


Ska prova att ändra inställningarna, få se om det påverkar något.
Jag har dock tidigare sett det du beskriver men nu har det ändrat sig utan att jag gjort något.

gld_aktivitet.jpg
Det är knapparna i nedre raden som inte fungerar som avsett, alla visa "likes"
På bilden har jag tryckt på "Foton"

/Micke
 
En sak jag saknar från gamla versionen, är att kunna se vem som skrivit det senaste inlägget redan på första sidan!
Varför har det ändrats?

/Lasse
 
Efter det att Ham.se bytt skepnad så har det blivit, för mig, helt oregerligt att använda. Det tar en evighet att navigera mellan trådar samt att bläddra bland sidorna. Och, varför kommer man inte till "senaste" inlägget först, efter sitt trådval. - Behöver jag göra någon inställning i min browser, eller något annat, fler som upplever symptomet!?? - Istället för att markera "svara" borde det heta "gör inlägg"..

/Sven.
 
Last edited:
Håller helt med HXOs kommentarer.

Förutom detta frågar jag varför, på följande:

Idag (2013-07-08) läser jag:

Allmänt om amatörradio 2013-07-06 at 0922 med fetstil!

Antenner och master idag at 1706 (ingen fetstil)

Borde inte dagens inlägg vara med fetstil?

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ de GCU

Nja, tycker nog att man kan avläsa aktuellt datum och klockslag för att se om inlägget är färskt eller inte.
I övrigt tycks fet/mager stil ställa till oreda.
 
Blir det någon mer uppdatering, eller kommer sidan att se ut så här i fortsättningen?
Jag har provat flera webläsare, men ingen som gör HAM.SE lättläst.
Använder Foxfire för att slippa reklamen mitt i inläggen men texten är tunn och blek.
 
Last edited:
Jag tycker att det vore trevligt om det gick att söka i äldre trådar. Som det är nu så hittar inte sökfunktionen dessa utan endast nyskrivna trådar kommer upp i sökresultatet. Jag ser forum som en slags "knowledge base", men kan man inte söka fram information tappar forumet den funktionen.
 
Ett tips vad det gäller sökning kan vara att låta Google göra jobbet. Genom att ange vart Google ska söka så får man bara träffar på HAM.SE.

Se detta exempel:
Code:
balanserad antenn site:http://www.ham.se

Detta skrivs in där du normalt skriver in sökord när du googlar. D.v.s. t.ex. på Googles sida eller i en toolbar eller hur du nu gör. Som vanligt kan man använda " (fnuttar) för att söka på ordföljder och använda + och - för att ange ord som måste vara med eller som inte får vara med. Men det är ju grundkunskaper i att söka på nätet.
 
Tack för det!

Det verkar fungera bra. Har just testat och även de allra äldsta trådarna (från 2003) i ham.se kommer med i sökresultatet. Hoppas att inte google tar bort den här sökmöjligheten.
 
Så här kan det se ut med en webläsare som man inte kan lita på.
Att den tidigare versionen av HAM.SE var skulden till allt spam var alltså fel.
Detta händer även efter uppdateringen och här är beviset (färsk skärmdump).
Nackdelarna med den nya versionen är större än fördelarna trots allt jobb som lagts ner, enligt min mening.

skärmdump.jpg
 
Lyckan är total. Tapatalk-stödet kom som ett brev på posten. TACK!

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
 
Så här kan det se ut med en webläsare som man inte kan lita på.
Att den tidigare versionen av HAM.SE var skulden till allt spam var alltså fel.
Detta händer även efter uppdateringen och här är beviset (färsk skärmdump).
Nackdelarna med den nya versionen är större än fördelarna trots allt jobb som lagts ner, enligt min mening.

View attachment 2695
Helt obegripligt faktiskt! Har 3 olika webbläsare installerade på 3 olika datorer här hemma och som är uppkopplade i ett nätverk. Operativsystem är 2 olika Windows versioner, läsarna är Internet Explorer, Mozzila Firefox och Google Chrome. Allt uppdaterat och upp patchat kontinuerligt. Skyddat av en Dovado router med NAT aktiverat, Win inbyggda brandvägg och övriga säkerhetsskydd, samt gratisversionen av Avast Antivirus/Anti Spam.

Har ALDRIG någonsin fått ett enda sådant här spam eller pop-up fönster, eller något skit överhuvudtaget, från Ham.se. Ledsen, men kan inte tro annat än att det någonstans hos dig har gått snett.

Var lite ovant i början, men varefter man "filat lite" på sajten så känns den helt OK och framförallt mycket modernare. Finns saker som kunde bli ännu bättre, visst är det så, men det är definitivt ett lyft och jag tycker i alla fall att det jobb som lagts ner är väl mödan värt.

73 /Johan
 
Du missförstår mig antagligen, Johan.
Jag använder naturligtvis inte den webläsaren (I Explorer) som ger mej detta spam, utan jag använder Firefox, men den är inte min favorit då den ger mig en alldeles för otydlig text.
Vad jag ville säga var att då det klagades på den förra versionen av HAM.SE var det tydligen inte hemsidans fel, utan osäkra webläsare hos dem som fick spam.
 
Back
Top