Ham.se utsatt för hackerattack

i Firefox :inställningar / Sekretess / Ta bort enskilda kakor / och ta bort alla kakor ifrån Ham.se
Brukar fungera efter det.
Alternativ ta bort alla kakor.

Blev lite nyfiken om vad en del rapporterade här? Startade WMware och WIN7 som är installerat där, och med Firefox inga problem men med Internet explorer och Ham.se så upptäcker jag ganska snabbt att "infinityads.com" finns på sidan, och detta är ett företag som ser till att man mer eller mindre blir tvungen att klicka på popupsidan som dyker upp.
Den som har det kontot får sedan betalt efter hur många som klickat där.

Men F-Secure startade aldrig igång och jag kan inte upptäcka något annat.
I Linux och Firefox märker jag ingenting tror ADblock plus tar det?
 
Last edited:
Nu försöktes det köras ett script när jag kollade över de nya inläggen trots att jag gått till denna sida direkt och inte via Google. Tror den hette crome.js. Klickade tyvärr bort den lite fort..
 
Det skumma är ju att man bara blir omdirigerad när man kommer från google. Går jag direkt in på ham.se har det aldrig skett någon omdirigering. Detta oavsett om jag klickar på länken i de mail som kommer om att tråden uppdaterats eller skriver in adressen manuellt alternativt via bokmärke.

Är det någon som blivit omdirigerad när man gått direkt mot adressen www.ham.se?

Här finns det information om vad det handlar om:

https://www.vbulletin.com/forum/archive/index.php/t-381140.html?

Särskilt: Admin Zone Forums - View Single Post - vBulletin Redirect Exploit
 
Vi har tömt Datastore och kört verktygen. Men det verkar vara många sajter drabbade och jag har en känsla av att vi kommer diskutera detta vidare igen.
 
Verkar fortfarande vara problem, jag har inte haft tid att sätta mig in i detta men det verkar som det går att göra sql injection via forumet ifall man inte säkrat upp sqlservern.
 
Hoppas ingen har samma lösenord här som på annat håll. I så fall, byt på alla, med en gång!

Eric
 
Det skumma är ju att man bara blir omdirigerad när man kommer från google. Går jag direkt in på ham.se har det aldrig skett någon omdirigering. Detta oavsett om jag klickar på länken i de mail som kommer om att tråden uppdaterats eller skriver in adressen manuellt alternativt via bokmärke.

Är det någon som blivit omdirigerad när man gått direkt mot adressen www.ham.se?

Ja, faktiskt. Under ett par veckors tid har jag sporadiskt blivit omdirigerad TILL Google när jag knappat in www.ham.se !!
Har dock aldrig fallit för frestelsen att där (i Google) klicka på någon länk till något över huvud taget (inte ens www.ham.se).
Jag kör IE ver 9.0.8112.16421 med Win7 pro.
Vad jag gjort är att stänga IE, öppnat den igen och via "säkerhet-ta bort webbhistorik" rensat historiken. Därefter åter stängt IE och kört CCleaner. Åtskilliga MB har då ytterligare rensats bort.
Sen försökt att igen att direkt-öppna www.ham.se och då lyckats komma fram utan omdirigeringar.
Detta med omdirigering TILL (obs TILL) Google har jag aldrig upplevt med någon annan webbadress, såvida det inte rört sig om en ren felstavning från mig vid inskrivningen av adressen i adressfältet.
Någon förklaring ??

Sparky
 
Det är en javascript kod som ligger på www.ham.se och som triggar ifall du klickar på en ham.se länk från google.

Det enda som fungerar är ifall man ordnar till problemet på källan dvs www.ham.se
 
Det är en javascript kod som ligger på www.ham.se och som triggar ifall du klickar på en ham.se länk från google.

Det enda som fungerar är ifall man ordnar till problemet på källan dvs www.ham.se

Jag upprepar:
Klickade inte på någon länk i/från Google. Jag belv omdirigerad TILL
Google när jag angav adressen www.ham.se i adressfältet !
Frågan om en förklaring återstår....
:confused:

Sparky
 
Sorry, var nog lite dimmig efter att ha sovit på soffan några timmar.

Har du Google som search provider och har "search in the address bar" så kan det kanske hända att browsern ibland inte lyckats slå upp www.ham.se och då i stället
provar en google sökning på det inskrivna.

Eller om man skriver fel, tex. www,ham,se

Man kan stänga av "search in the address bar" men jag vet inte hur Microsoft har tänkt sig man skall söka då, Firefox har både en "address bar" och ett sökfält och båda går att söka via.
 
Sorry, var nog lite dimmig efter att ha sovit på soffan några timmar.

Har du Google som search provider och har "search in the address bar" så kan det kanske hända att browsern ibland inte lyckats slå upp www.ham.se och då i stället
provar en google sökning på det inskrivna.

Eller om man skriver fel, tex. www,ham,se

Man kan stänga av "search in the address bar" men jag vet inte hur Microsoft har tänkt sig man skall söka då, Firefox har både en "address bar" och ett sökfält och båda går att söka via.

Ja, där kan du ha en poäng !
Men man behöver ju inte ha ngn prioriterad "search provider" som default. Det går ju att knappa in Google i adressfältet (eller vilken annan sökmotor som helst), så kanske problemet löser sig om det nu är så som du säger, att browsern inte lyckas hitta adressen alla gåmger !
Tack för en användbar förklaring !
Någon mer som har upplevt samma sak ?
 
Ja det vore bra. Det är irriterande när man googlat på något radiorelaterat och sedan i resultatet råkar klicka på en länk till ham.se. Man hamnar då på file2store och måste stänga av javascript i webbläsaren för att "komma loss".
 
Back
Top