Ham.se utsatt för hackerattack

Hej!

Det verkar som att det är dags igen? Googlesökningar som pekar på ham.se länkas om någon helt annanstans.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Google-sökning på Ham.se göres så här tills vidare

site:ham.se antennavstämningsenhet

Som exempel...

/ Tommy

> Google-analytics / DNS kapning eller....
 
Last edited by a moderator:
Google-sökning på Ham.se göres så här tills vidare

site:ham.se antennavstämningsenhet

Och det är just då jag länkas fel. Ibland, inte alltid. Om jag gör just den sökningen, blir första träffen
Modifiera RA200 antennavstämningsenhet - Ham.se

Men när jag klickar på länken hamnar jag här: MyFilestore.com - Your File Hosting

Inte varje gång, som sagt, men ibland. Oftast blir det rätt på andra försöket. Är det bara jag som råkar ut för det här?

73,
Jonas/SM5PHU
 
"Vakthunden" WOT (Web of Trust) rapporterar f.n. ham.se som "unsafe" (deras källa är ryska Yandex, vad det nu kan vara värt att veta)
73 (Janne SM0AQW
 
Avast "plockar" RedirDL-inf när jag går in på någon sida här på Ham som är infekterad.

HAM_SE_Infekterad.gif
 
Vilka operativsystem kör ni? Har inte märkt av något med Linux + Firefox / Chromium samt OSX med Safari.
 
Vilka operativsystem kör ni? Har inte märkt av något med Linux + Firefox / Chromium samt OSX med Safari.
Jag kör OS X Yosemite och har noterat problem både med Safari och Firefox.
Samma sak med Windows 7 och Firefox.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Samma även nu på iOS och på Android.
Nu har jag provat fyra oberoende plattformar och tre oberoende anslutningar mot internet.
ham.se är definitivt hackat.

Edit: OK, inte "definitivt" kanske, men jag tycker att spåren pekar åt det hållet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Scannat lite. Hittar inget i OSX iaf. Kan hända att Adblock tagit det, förutsatt att det nu funnits några flugor i trumpeten. ;)
 
Kan det vara så att det är domänen som blir ompekad och felet inte alls är att söka på ham.se?
 
Kan det vara så att det är domänen som blir ompekad och felet inte alls är att söka på ham.se?
Var skulle felet i så fall ligga? Jag har som sagt provat via tre olika ISP, var och en med egen DNS...:confused:

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det är väl bara en server som håller bindningen mellan adress (ip-nummer) och domän namnet de andra lämnar bara vidare denna.

Det verkar fungera nu - både direkt att skriva ham.se i adressfältet och att googla på ham.se. Man hamnar rätt i båda fallen.
 
Låter mer som en trojan som fifflar med DNS. Råkade ut för något liknande i Windows för 15 år sen. Fick installera om. :)
 
Det verkar fungera nu [...]
Nej, det gör det inte.

Jag gjorde just den här sökningen:
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=Uw3ZVKK5DeOO8Qef-IGgAQ&gws_rd=ssl#q=site:ham.se+antennavst%C3%A4mningsenhet

Länken överst i resultatlistan ser ut att peka på ham.se, men när jag klickar på den hamnar jag här:
Adult Dating and One Night Stands - AdultFriendFinder

Första gången. Om jag gör om samma sak en gång till blir det rätt. Gång på gång på gång blir det rätt. Tills jag startar om min browser och gör ett nytt "första försök". Då kan jag återigen hamna på någon skum sida.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Brukar kunna testa ta reda på ip:t till webbservern med 'nslookup' och kolla om problemen kvarstår utan att gå via DNS.
 
Låter mer som en trojan som fifflar med DNS. Råkade ut för något liknande i Windows för 15 år sen. Fick installera om. :)
I så fall har jag en trojan i min iMac hemma. Och i min iPad. Och i min Android-telefon. Och i datorn på jobbet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Brukar kunna testa ta reda på ip:t till webbservern med 'nslookup' och kolla om problemen kvarstår utan att gå via DNS.
Problemet visar sig aldrig när man skriver in url direkt till ham.se i browserns adressfönster.
Det är bara när man länkas till ham.se via sökträff på Google som problemet visar sig.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top