HAM.SE's framtid?

SA5BYS

Well-Known Member
Vad tycker vi att ham.se skall stå för i framtiden?
- Ett ställe att primärt "kasta skit på" SSA's styrelse?
- Ett ställe för att oavsett trådrubrik kunna tala om att allt blir bra bara vi går tillbaka till hur det var på "den gamla goda tiden"?

Eller

- Ett ställe där vi håller oss till tråden!
- Ett ställe där nybörjare kan få hjälp med att slussas in i amatörgemenskap!
- Ett ställe som kan inspirera nyfikna att fortsätta ta vidare kontakter för att på sikt ta certifikat!

Tyvärr är nog inte detta en retorisk fråga!
 
Att debatten kring SSAs lek som hobbymyndighet sker här är en effekt av att SSA inte tillåter debatten ske på sitt egna forum utan att ändra i skribenternas inlägg.

Skriver -MCD som i detta inlägg har fåfängenamnet Carl
 
Vad tycker vi att ham.se skall stå för i framtiden?
- Ett ställe att primärt "kasta skit på" SSA's styrelse?
- Ett ställe för att oavsett trådrubrik kunna tala om att allt blir bra bara vi går tillbaka till hur det var på "den gamla goda tiden"?

Eller

- Ett ställe där vi håller oss till tråden!
- Ett ställe där nybörjare kan få hjälp med att slussas in i amatörgemenskap!
- Ett ställe som kan inspirera nyfikna att fortsätta ta vidare kontakter för att på sikt ta certifikat!

Tyvärr är nog inte detta en retorisk fråga!

Vad tycker DU?
 
Att debatten kring SSAs lek som hobbymyndighet sker här är en effekt av att SSA inte tillåter debatten ske på sitt egna forum utan att ändra i skribenternas inlägg.

Skriver -MCD som i detta inlägg har fåfängenamnet Carl

Frånsett att det var väldigt mycket bättre förr,
så är den primära poängen med ham.se att ingen skribent
riskerar att inlägg censureras eller ändras av några andra än de
som skrivit dem.

På det av kontrollfreaks dominerade SSA-forum är det lite si och så med detta vilket några skribenter här har fått erfara.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
OID från BYS
Dom 3 sista "-Ett satserna" speglar väl hur jag tycker det borde vara. Man kanske skulle kunna ordna ett eget reservat för "de gamle" och alla andra "Messerschmittar".
 
SA5BYS. Intressant att du ställt in dig i ledet tillsammans med -AND som förespråkar att man ska införa restriktioner för åsikter som ni inte klarar av att hantera. Jag föreslår att du öppnar ett eget form där bara du är medlem. Då kan du diskutera med dig själv utan att riskera få läsa något du stör dig på.

Här är däremot alla välkomna. Men det krävs förstås att man vågar ställa frågor, uttrycka vad man tycker samt klara av både positiv och negativ respons. Om någon bemöter tyckandet med fakta så borde väl det vara önskvärt?
 
OID från BYS
Dom 3 sista "-Ett satserna" speglar väl hur jag tycker det borde vara. Man kanske skulle kunna ordna ett eget reservat för "de gamle" och alla andra "Messerschmittar".

Bara ett problem, det att runt 80% av kunskapsbasen i forumet går förlorad då :)

Förövrigt så är väl just ham.se det reservatet - du kanske skulle skapa ett eget reservat/forum
för dessa känsliga individer som absolut inte kan umgås - dela forum med "de gamle" och alla
andra "Messerschmittar"
 
Last edited:
SA5BYS. Intressant att du ställt in dig i ledet tillsammans med -AND som förespråkar att man ska införa restriktioner för åsikter som ni inte klarar av att hantera. Jag föreslår att du öppnar ett eget form där bara du är medlem. Då kan du diskutera med dig själv utan att riskera få läsa något du stör dig på.

Vill bara påtala att, o så trumpne gamle man, då kallas det för en blogg utan kommentars möjlighet :)
 
Benny

Det är egentligen mycket enkelt. ham.se är och kommer alltid att vara ett öppet forum för alla oss som sysslar med amatörradio.

Här finns massor av kunskap att ta del av och hjälp att få. Så länge man uppträder hyfsat och har nåt vettigt att komma med, eller har frågor så är man hjärtligt välkommen i gemenskapen, och som det är sagt otaliga gånger förr, så finns det inga frågor som är obra. Det är dock önskvärt att frågorna rör amatörradio.

Man ser gärna att de som bara är ute efter att "trolla", påpeka andras brister, eller framhäva sin egen förtäfflighet, hittar något annat forum där de passar bättre in. Här ställer de bara till onödig irritation, oavsett om de är gamla eller nya i hobbyn.

Framtiden är glimrande och det var inte nödvändigtvis sämre förr, möjligen då, att då fanns inte ham.se .

/Janne
 
Hej,

Hoppas att ham.se kommer att vara som det är d.v.s. ett öppet forum för alla svenska radioamatörer!
Det behövs och jag uppskattar det.

73 de ULF/SM0LCB
 
Frånsett att det var väldigt mycket bättre förr,
så är den primära poängen med ham.se att ingen skribent
riskerar att inlägg censureras eller ändras av några andra än de
som skrivit dem.

På det av kontrollfreaks dominerade SSA-forum är det lite si och så med detta vilket några skribenter här har fått erfara.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja, inte bara ändras i... jag fick hela inlägget bortplockat nyligen.

Jag skrev en fråga till till -AND på hans uttalande om att sådana som Bengt EQL skulle "rensas ut" från SSA.
Undrade bara hur han menade med rensa ut, om det var som tyskarna gjorde för länge sedan.
Det inlägget fanns inte kvar länge...

Åtminstone jag tyckte det var en berättigad fråga som var viktig att reda ut. Det kan ju annars tolkas på flera sätt.

73

K
 
Vad tycker vi att ham.se skall stå för i framtiden?
- Ett ställe att primärt "kasta skit på" SSA's styrelse?
- Ett ställe för att oavsett trådrubrik kunna tala om att allt blir bra bara vi går tillbaka till hur det var på "den gamla goda tiden"?

Eller

- Ett ställe där vi håller oss till tråden!
- Ett ställe där nybörjare kan få hjälp med att slussas in i amatörgemenskap!
- Ett ställe som kan inspirera nyfikna att fortsätta ta vidare kontakter för att på sikt ta certifikat!

Tyvärr är nog inte detta en retorisk fråga!


Varför skulle det ena utesluta det andra ?
 
Vad tycker vi att ham.se skall stå för i framtiden?
- Ett ställe att primärt "kasta skit på" SSA's styrelse?
- Ett ställe för att oavsett trådrubrik kunna tala om att allt blir bra bara vi går tillbaka till hur det var på "den gamla goda tiden"?

Eller

- Ett ställe där vi håller oss till tråden!
- Ett ställe där nybörjare kan få hjälp med att slussas in i amatörgemenskap!
- Ett ställe som kan inspirera nyfikna att fortsätta ta vidare kontakter för att på sikt ta certifikat!

Tyvärr är nog inte detta en retorisk fråga!

HAM.SE är dom två översta punkterna men skulle vara betydligt bättre om det vore dom tre understa.

HAM:SE är grinollarnas hemvist nummer ett, här ska det bara klagas på allting, främst på SSA, då grinollarnas egen förening ESR är välrepresenterade här

Om man sållar väldigt hårt så finns det trevliga trådar att läsa här också, men då det alltid ska styras om till att smutskasta SSA oavsett om en tråd i början handlar om att bygga någonting kul (då slutar det i att SSA bara vill ha stickproppsamatörer som inte kan något) så orkar jag oftast inte följa dom heller.

Jag betvivlar inte för en sekund att det här finns en enorm teknisk kompetens inom en mängd områden, men den totala avsaknaden av social-kompetens och vanligt hyfs gör att jag hellre söker hjälp och information på andra ställen.

Tyvärr är det ett fåtal individer som drar ner intrycket mest, men det gör att hela forumet blir trist och negativt.
 
Last edited:
Hmm - i min värld brukar de som talar om att andra har låg socialkompetens inte
besitta så värst mycket av den varan själva. Faktum är att ett sådant uttalande
just visar på att man i mycket är utan den kompetensen.
 
Last edited:
Hmm - i min värld brukar de som talar om att andra har låg socialkompetens inte
besitta så värst mycket av den varan själva. Faktum är att ett sådant uttalande
just visar på att man i mycket är utan den kompetensen.

Ja det är din erfarenhet, min erfarenhet är annorlunda.
 
Tyvärr är socialkompetens ett ganska väldefinierat begrepp och tolerans mot
andra som inte delar din egen åsikt, uppfattning, betraktelsesätt e.t.c är central.

Så att uttrycka att andra saknar socialkompetens är i sig ett bevis att man har svårt
att acceptera andra och saknar det jag nyss radade upp!
 
Tyvärr är socialkompetens ett ganska väldefinierat begrepp och tolerans mot
andra som inte delar din egen åsikt, uppfattning, betraktelsesätt e.t.c är central.

Så att uttrycka att andra saknar socialkompetens är i sig ett bevis att man har svårt
att acceptera andra och saknar det jag nyss radade upp!

Så en människa med god social kompetens kan aldrig påstå att någon annan lider brist av det för då diskvalifierar man sig själv?

Jag anser mig ha en väldigt hög tolerans mot andras åsikter, även om jag inte delar dom.
Men om jag påpekar att andra har svårt att tolerera andras åsikter så saknar jag social kompetens?
 
Back
Top