Hammarlund SP-600 JX 21 anpassningstrafo högtalarutgång 600 ohm till 4-8 ohm

SA0BLI

Well-Known Member
Tänkte sätta en anpassningstrafo mellan 600 ohms högtalarutgången på en Hammarlund SP-600 JX-21 och en 4 ohms 2 watts högtalare.
Letade i skrotlådan och hittade ett par små trafos som suttit i omkastarpanelen till försvarets krigstelegrafirack:

- De enda beteckningarna på trafon är "TBU". Den har på ena sidan 5 numrerade lödöron 1-5, och på andra sidan 2 matningstrådar.
- Resistansen på sidan med 5 anslutningar är 118 ohm mellan lödöra 4 och 5,( lödöronen 1-3 är inte förbundna)
- Resistansen på sidan med 2 anslutningstrådar är 4 ohm.

Frågan är:

1. om jag kan använda trafon som anpassning och vad jag då får för utgångsimpedans,
2. om jag i så fall ska lägga 600 ohm ingående 2w audio från Hammarlundaren på lödöra 4 och 5 som mätte 118 ohm
3. och ta ut utgående från de två anslutningssladdarnatill en 2 w högtalare av passande impedans.

73 Fredrik / SA0BLI

Hej!

Genom att bara mäta resistansen så kan du inte veta om den kommer att göra det du önskar.
Så här gör jag...
Jag använder en "vanlig liten" transformator, ca 25 VA avsedd för 230 V till 24 V.
Hammarlund till primärlindning och högtalare till sekundär, detta ger inte perfekt anpassing men tillräckligt bra.
Hiner inte utveckla detta mer just nu, ber att få återkomma.

Tack för svaret OID!

Sådana har jag några stycken :-), då har vi lite alternativ att pröva :-)

73 Fredrik / SA0BLI

Hej!

Genom att bara mäta resistansen så kan du inte veta om den kommer att göra det du önskar.
Så här gör jag...
Jag använder en "vanlig liten" transformator, ca 25 VA avsedd för 230 V till 24 V.
Hammarlund till primärlindning och högtalare till sekundär, detta ger inte perfekt anpassing men tillräckligt bra.
Hiner inte utveckla detta mer just nu, ber att få återkomma.

Det fungerar oftast bra.
Jag har dessutom konstaterat att ringkärnor har bättre frekvensgång än vanliga EI-kärnor.
Kanske beror det på att läckinduktansen är lägre.

/Micke

Det kommer sannolikt att fungera, men med så stora lindningsresistanser är det troligt att
transformatorn kan bli lite varm. För att få klarhet i omsättningsförhållandet så är det enklast att
lägga på, säg, 10 V på primärlindningen och mäta upp hur stor spänningen blir obelastat på sekundärlindningen.

Impedansomsättningen blir då grovt = kvoten mellan spänningarna i kvadrat.

Annars fungerar små nättransformatorer utmärkt som högtalar- och utgångstransformatorer. Man ska bara
se upp med att de saknar luftgap, så om det flyter likström i någon mängd genom primärlindningen riskerar
det att bli distorsion.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

När jag mätt högtalare har jag lagt märke till att resistansen ganska ofta stämmer skapligt överens med impedansen. Åtminstone när det gäller högtalare på 4-8 Ω.

Last edited:
Tack för goda råd OID, AOM & CZR!

Prövade en liten nättrafo ca 20 VA och fick precis den distortion som Karl-Arne förutspådde, pga ett litet luftgap!
Så jag åkte ner på Elfa och hämtade en liten fin 20 VA ringkärnetrafo från Noratel.

Prim. 230V
Sek. 2 x 24V
art.nr AA-98023

Tänkte sitta i lugn och ro senare i kväll och pröva den här lilla juvelen mellan min JX-21 och en 4 Ohm 2 W högtalare.

73 Fredrik /SA0BLI

Tack för goda råd OID, AOM & CZR!

Prövade en liten nättrafo ca 20 VA och fick precis den distortion som Karl-Arne förutspådde, pga ett litet luftgap!
Så jag åkte ner på Elfa och hämtade en liten fin 20 VA ringkärnetrafo från Noratel.

Prim. 230V
Sek. 2 x 24V
art.nr AA-98023

Tänkte sitta i lugn och ro senare i kväll och pröva den här lilla juvelen mellan min JX-21 och en 4 Ohm 2 W högtalare.

73 Fredrik /SA0BLI

Jag vill tro att distorsionen i ditt fall mer berodde på för liten kärnarea
än på avsaknaden av luftgap.
Men med en kärnarea som är tillräcklig för 24 VA vid 50 Hz
så ska det inte vara några problem på audiofrekvenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Philips hade en period (60-tal?) där man körde med 800 ohm på högtalare för att slippa utgångstrafo, en sådan högtalare borde väl funka? De fanns i diverse BC-mottagare och teveapparater.

Ett annat alternativ som kan funka är transformatorer som omvandlar mellan 4/8 ohm och 25/50/75/100 V linjenivå för högtalare som används i större system där massor av högtalare matas från en förstärkare över lite avstånd. Dessa brukar ha ett antal tappningar för
att kunna ställa in lite lagom ljud för varje enskild högtalare.

Philips hade en period (60-tal?) där man körde med 800 ohm på högtalare för att slippa utgångstrafo, en sådan högtalare borde väl funka? De fanns i diverse BC-mottagare och teveapparater.

Ett annat alternativ som kan funka är transformatorer som omvandlar mellan 4/8 ohm och 25/50/75/100 V linjenivå för högtalare som används i större system där massor av högtalare matas från en förstärkare över lite avstånd. Dessa brukar ha ett antal tappningar för
att kunna ställa in lite lagom ljud för varje enskild högtalare.
Det alternativet funkar alldeles utmärkt på min SP600.

Sen har vi alternativet att gör en matchande dämpsats.
Här finns en online calculator: Matching Pi Attenuator Calculator
för 8 till 600 Ohm blir dock minsta dämpning rätt hög, 25 dB så det är inte lika kul som en trafo.
Själv har jag använt små japanska transformatorer av typ ST-32, 8 Ohm till 1200 Ohm CT. Dessa såldes av ELFA och Clas Olsson förr. Stora, eller små som en sockerbit och funkade utmärkt för en 2 - 5 Watt. Så storleken har liten betydelse. Det skall mycket till för att höra den distorsion som blir av en mättad LF trafo.
Trafos från äldre transistorradio och deras LF PA med två Ge transistorer ger lämplig verkan om man har sådan skrot.
Online dämpsatsberäknaren är smart om man vill göra 75 Ohm till 50 Ohm etc.
Eller för LF göra 8 Ohm till 32 Ohm, för att mata moderna hörtelefoner. Då är ju oxo dämpningen välkommen.
Ofta duger det utan anpassning, men man kan i vissa fall ändå vinna lite med god anpassning.

Bäst ljud får man dock från Plåtradion med ett nytt PA, ex en TA2002 5 W LF PA för 12 Volt, lättbyggt, och transformatorlöst.

De
Roy SM4FPD

Jag har provat många olika LF-transformatorer och kommit fram till slutsatsen att de flesta inte tillför någon nämvärd distortion. I alla fall inte tillsammans med typiska kommunikationsmottagare som SP-600 JX som jag själv har. Den omedelbara skillnaden ligger i ljudstyrkan som högtalaren kan ge. I viss mån kan man kompensera för låg ljudstyrka genom att skruva upp volymkontrollen ett snäpp. Särskilt SP-600 mottagarna har ju en rejält tilltagen LF-förstärkare.

Viktigare är nog att se till att transformatorn hänger med i det låga frekvensområdet under några hundra Hz. Min erfarenhet är den att de flesta små billiga LF-transformatorer har ganska stor roll off i basen. Det ger ett platt och klent ljud särskilt om man vill lyssna på rundradiostationer och uppskattar den fina ljudkvalitet som faktiskt en hel del rundradiosändare presterar.

Den inbyggda LF-transformatorn har även den lite roll off liksom frekvensgången i LF-steget i SP-600 är dimensionerat för att undertrycka de allra lägsta tonfrekvenserna. Andra liknande mottagare kan vara ännu mer basfattiga av samma anledningar. Om man då kopplar in ytterligare en transformator i systemet så blir inte frekvensgången bättre även om ljudkvaliteten i sig nog kan vara utmärkt bra. Något att tänka på.

Roys förslag om TDA2002 eller modernare motsvarande LF-steg som kan driva en högtalare direkt är utmärkt. Jag använder själv en extern 100 W förstärkare med rak frekvensgång (billig byggsats från Elektrokit) till flera av mina radioapparater och den matas med linjespänning direkt ifrån detektorn. Har man provat att lyssna så och med litet större Hi-Fi högtalare är det svårt att återgå till de inbyggda förstärkarna även i en så pass bra mottagare som SP-600JX m fl faktiskt är.

Jag menar att LF-förstärkare för en kommunikationsmottagare bör klara av minst 10 W med låg distortion för att ha det head room som behövs vid SSB och CW där korta transienter annars orsakar klippning och distortion. Man skall kunna dra upp volymen ordentligt utan att förstärkaren distorderar eller högtalaren blir mättad. Når man dit så får man en underbart fin lyssningskomfort även med de gamla radioapparaterna.

100 W är för klent Bengt.
Jag har en på 125 W vid 16 Ohm och två 18 tums högtalare i 120 liters lådor, först då låter HF som de skall.

de
FPD

Back