Hammarlund SP-600-JX17 projekttråd

Detta får bli en projekttråd för den Hammarlund SP-600-JX17 jag just införskaffat. Säljaren hade haft den stående i 10 år utan att egentligen använda den (men att det kom brus ur högtalaren), men mer än så vet jag inte om ursprunget eller funktionen. Allt ser komplett ut och jag är glad över det fina yttre skicket och att jag fått med en fin låda.

När jag tittar på undersidan ser jag att tack och lov många synligen fräscha (?) keramiska kondensatorer. Dock ser jag många kondensatorer som verkar vara original vilket betyder att jag har en del jobb framför mig att byta ut dem innan jag vill provköra. Högtalarutgången är på 600 ohm så jag behöver (när det väl blir dags att provköra) antingen en äldre högtalare/hörlur eller en impedanstransformator.

Min ambition är att ha detta (som är min första mottagare) som ett elektronikprojekt där jag långsamt och metodiskt rengör den, undersöker att komponenterna fungerar, för att sedan både lära mig och sedan genomföra det tidsödande arbetet att trimma in MF-stegen. Jag är gammal elektroingenjör från Chalmers så jag ser detta projekt som ett sätt att både fräscha upp och utveckla mina gamla kunskaper. Jag har för övrigt planerat att göra provet för certifikat nu i december, vilket även det ger en anledning att plugga på teorin.

Jag tar gärna emot tips på vägen i denna tråd!
 

Attachments

  • IMG_9561.jpg
    IMG_9561.jpg
    658,3 KB · Views: 31
  • IMG_9554.jpg
    IMG_9554.jpg
    296,7 KB · Views: 31
  • IMG_9559.jpg
    IMG_9559.jpg
    715,5 KB · Views: 31
  • IMG_9556.jpg
    IMG_9556.jpg
    636,3 KB · Views: 30
  • IMG_9560.jpg
    IMG_9560.jpg
    626,7 KB · Views: 31
Du har den ganska ovanliga diversitetsvarianten JX-17 av SP-600 som inte köptes av några svenska användare,
men den förekom däremot i våra nordiska grannländer som inslag i NATO-installationer.
Hammarlund SP-600 har numera fått ett "oslagbart pris/prestanda förhållande", men har ett lätt diskutabelt "vikt/prestanda förhållande".

Så länge som man undviker de årgångar vilka innehåller "Black Beauties" är de även
ganska åldringsbeständiga.

Man kan läsa lite om Hammarlunds långlivade Super-Pro serie i "Månadens Mottagare" i ESR Resonans
och min gode vän Stig/SA0ARJ har behandlat den i R&T 1980 (bifogad).
Slutligen ett "guldkorn" ur CQ Magazine

1731838926651.png
Samt en liten varning i all välmening:
"Mottagarsamlande kan lätt bli vanebildande"

1731839029294.png
 

Attachments

Högtalarutgången är på 600 ohm så jag behöver (när det väl blir dags att provköra) antingen en äldre högtalare/hörlur eller en impedanstransformator.
Hammond har en trafo som heter 119DA och den är gjord för 600ohm till 4 och 8 ohm men den är dyr ca $40.
Visaton har en 100V linjetrafo, TR84, med flera lindningar. Om man lägger 4 ohm på 8 ohm tappningen så finns där en primärlindning som ger ca 500 ohm. 188:- från Thomann.
Alternativt kan man till nöds använda en vanlig 24V nättrafo.
 
Tack för flera bra tips och länkar. Artikeln från RadioTelevision från 1980 beskriver att min modell var från början utrustad med keramiska kondensatorer, vilket betyder att jag sannolikt har en radio som är i originalutförande i varje fall vad gäller de passiva komponenterna. Både kul men också med en aktningsvärd resa framför mig med renoveringen.

Och ja, det är svårt att helt sluta titta på fler annonser på renoveringsonjekt som vore roligt att samla på...
 
Har du "otur" så funkar den perfekt, så att du inte kan laga den... ;-)
Sådant kan hända... Jag har nyligen renoverat en HP tongerenator från 50-talet. Signalen var distorderad med tongereratorn i originalskick, men efter utbyte av "black beauties" fungerade den perfekt med en ren och fin utsignal - trots att filterelektrolyterna och även en elektrolyt som satt som kopplingskondensator fortfarande är i original. Men pappers- och elektrolytkondensatorerna i min SP-600 ska jag byta oavsett.
 
En liten nättrafo med 220 V primär och 24 V sekundär fungerar
alldeles utmärkt som högtalartrafo, i synnerhet när man betänker att apparaten är en trafikmottagare.
Ljudkvaliteten är därmed underordnad.
Audiophools kan ha avvikade uppfattningar, men det "bjuder jag på".

Den som är seriöst intresserad av detta kan ansluta ett motstånd av,
säg, 8 ohm med en voltmeter/oscilloskop över sekundären, och ansluta en audiooscillator till primären. Då får man reda på frekvensgången och ev. vågformsdistorsion som kan orsakas av den magnetiska kretsen.
 
Dagboksanteckning 18 nov:
Jag läste i den utmärkta handledningen på Radio Boulevard (se inlägg #3) att det är en idéparti först få radion att fungera innan restaurering påbörjas.

It might be a good idea to first get the receiver somewhat operational before starting disassembly. This will assure you that you won't encounter any really serious problems after you have gone through all of the work entailing the rebuild. Usually, you'll end up replacing a couple of capacitors and maybe a burned resistor to get the SP-600 running enough that you can check out all of the control functions to make sure the receiver is basically functional. Common sense should guide you in deciding whether or not to get the receiver entirely operational before starting the rework.”

Sagt och gjort, jag kopplade upp radion på min variac och anslöt en vanlig högtalare samt långantenn. Jag lät den vara igång med halva nätspänningen under 30 min innan jag ökade till full nätspänning. Jag kunde bara till nöds få ett svagt skrapljud i högtalaren. Se video.

Jag såg inget uppenbart fel i elektroniken. Jag kände på rören och samtliga utom VFO-röret (6C4/EC90) var varma. Dock kunde jag mäta upp glödspänning till röret (ca 7V) och glödtråden hade en uppmätt resistans på 12 Ohm, vilket gör att jag antar att detta rör helt enkelt inte är tänkt att bli så varmt under drift (?).

Frågan är vilken väg jag går nu. Det ser som sagt ut som om alla kondensatorer är i original, vilket gör att jag ändå lutar åt att göra den ”stora” renoveringen med utbyte av kondensatorer och rengöring innan ytterligare funktionstest på hela apparaten. Alternativt skulle kunna följa felsökningsguiden i manualen och mäta spänningarna på rören och/eller arbeta mig igenom radion med en testsignal från funktionsgenerator. Men jag ska ju ändå renovera den fullständigt, så det är kanske onödigt jobb.

Jag är öppen för att lyssna på era erfarenheter!
 

Attachments

  • IMG_9599.jpeg
    IMG_9599.jpeg
    1,7 MB · Views: 20
Jag såg inget uppenbart fel i elektroniken. Jag kände på rören och samtliga utom VFO-röret (6C4/EC90) var varma. Dock kunde jag mäta upp glödspänning till röret (ca 7V) och glödtråden hade en uppmätt resistans på 12 Ohm, vilket gör att jag antar att detta rör helt enkelt inte är tänkt att bli så varmt under drift (?).
Just SP-600-JX med kristallstyrningsfunktionen har ett subtilt problem,
det finns ett antal omkopplingar som kan bryta bort anodspänningen till
första oscillatorn (6C4). Man behöver ofta "motionera" dem så att 6C4 får anodspänning. Sedan finns också möjligheten att det är oxiderade kontakter i spolrevolvern så att oscillatorn helt enkelt inte svänger.

Det är ganska lätt att felsöka en sådan radio, man börjar med att peta på volymkontrollens mittkontakt med en skruvmejsel och hör om det knäpper och brummar, sedan går man steg för steg framåt i mottagaren och petar på MF-stegens gallerkontakter och sist på blandar- och HF-rörens galler.

När det slutar att "knäppa" har man hittat det felaktiga steget.
Oscillatorer felsöker man genom att ta av rörskärmen och hålla en oscilloskop-prob mitt på glashöljet. Man ska då se en signal med oscillatorfrekvensen. Om denna saknas, prova med att "vicka" på rören och byta band ett par gånger.

Om man inte hör något får man injicera en signal med först audiofrekvens i LF-stegen, och därefter på MF-en (455 resp. 3955 kHz) samt slutligen på mottagarens inställda frekvens.
 
Last edited:
Back
Top