Hammarlund SP600

SA0BLI

Well-Known Member
Funderar på om det finns någon SSB mod för Hammarlund SP600?
Någon som vet?

73 de Fredrik / sa0bli

Varför inte höra med tillverkaren, kanske han har en ny uppgraderingsprogrammvara, att ladda hem gratis.

de
Roy

Funderar på om det finns någon SSB mod för Hammarlund SP600?
Någon som vet?

73 de Fredrik / sa0bli

Det finns flera sammanställningar av modifikationer;

t.ex. HAMMARLUND Service Page
och
http://www.hammarlund.info/data/SP 600_ Anthology Part 1.pdf

http://www.hammarlund.info/data/SP 600_ Anthology Part 2.pdf

Allmänt sett så behöver man ordna till en produktdetektor samt en förbättring av AGC-egenskaperna för att SP-600 ska vara användbar på SSB.

Den bekväme använder MF-utgången och sköter det hela utanför mottagaren,
men den låter sig annars modifieras internt med en produktdetektor med t.ex. 6BE6 samt en modifiering med "häng-AGC".

Hittar man en "sideband slicer" som t.ex. Hammarlund HC-10 eller TMC GSB-1
kan man få till det hela utan ingrepp i radion.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack Karl-Arne,
Givet den suveräna kvaliteten på min SP600 JX21 , funderar jag allvarligt på detta. Min 600 har dessutom en trumma i nyskick, alla kondensatorer bytta, samt har tydligen körts på den uppsättning kristaller som sitter i. Så SSB känns som något att satsa på.
Håller på att ställa samman dokumentation, som en start på det hela.

73/
Fredrik
SA0BLI

Har man en bra mottagare för 455 kHz t.ex. en SRT CR302 "över" kan man realisera en lätt extravagant "sideband slicer" för sin rörmottagare genom att koppla in den på MF-utgången.
Till min R-390A ordnade jag till ISB på detta sätt, innan jag gjorde en separat halvledarbestyckad enhet med 200 kHz MF och mekaniska filter.

Såg lite egendomligt ut bara...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag hoppas alla inser att jg busade lite. Men jag kunde inte låta bli då jag ständigt får sådana frågor om 70 talets amatörradisotationer, dvs frågor om uppgraderingar att ladda hem.
Men nog finns det massor av appar för detta.
Men hur man åstadkommer bättre selektivitet i MF:en är kanske knäckfråga.
Det lär inte duga långt med de filter som finns.

KA:s förslag om att opdna detta utanför mottagaren, på MF-utgången torde vara vad jag skulle göra om apparaten är fin och omoddad i övrigt.
Dock hör det ändå till nostalgin att kämpa med SSB-mottagningen i oriiginal ändå.

de
Roy

Har man en bra mottagare för 455 kHz t.ex. en SRT CR302 "över" kan man realisera en lätt extravagant "sideband slicer" för sin rörmottagare genom att koppla in den på MF-utgången.
Till min R-390A ordnade jag till ISB på detta sätt, innan jag gjorde en separat halvledarbestyckad enhet med 200 kHz MF och mekaniska filter.

Såg lite egendomligt ut bara...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
En annan idé kan vara att använda sig av en SDR-mottagare som MF.
WU2X.com - PowerSDR/IF Stage

Man kan göra på flera sätt. Ett av dem är beskrivet här:
R-390A / SoftRock SDR

I mitt fall ville jag även ha ISB, vilket är inte alldeles enkelt att åstadkomma i en "vanlig" SDR. Snart kommer det dock nog också sådana och då kommer saken i ett annat läge.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tackar för tipsen K-A m.fl!

Det finns ju en Mod för SSB produktdetektor beskriven på Hammarlundsiten, borde väl vara snarlik uppbyggnad som den SP600, JX21A som senare kom med SSB, men har inte jämfört uppbyggnaden från resp schemorna, så vet ej säkert.

73 /Fredrik
SA0BLI

Produktdetektorn och BFO:n i SP-600-JX21-A är helt annorlunda jämfört med den som beskrevs på Hammarlund-siten. JX-21-A använder kristallstyrda BFO:er och en katodkopplad produktdetektor med 12AU7.

Jag har moddat en av mina SP-600 med en sådan koppling i en liten gjuten låda,samt ett 3,1 kHz Collins mekaniskt filter i MF-kedjan.
Ett problem är dock att hitta BFO-kristallerna utan att bli ruinerad.
Med detta filter samt produktdetektorn blir SP-600 riktigt passabel som SSB-mottagare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej!

Ett alternativ kan kanske vara att införskaffa en Sherwood SE-3 detektor.
Mycket trevlig att ha när man lyssnar på AM så väl som på SSB.
R-390A + SE-3 är en kombination hemma hos mig.

SP-600 är en mycket trevlig bandcruiser, jag har ibland använt mig av en CR-302 för att lyssna av SP-600ans MF. För den som tycker att det verkar knäppt att ha en "modern" mottagare tillsammans med ett båtankare, så betänk att frekvensen ställs in med ett antal dekadrattar på CR-302, inte jättesmidigt när man skall svepa över banden...

SP-600 är en mycket trevlig bandcruiser

En mycket smaklig kombination som förenar det bästa hos "bandcruisers" och sådana som är mer lämpade för punktinsatser är att ansluta dessa 4 olika sorters mottagare till en bra multikopplare och en bredbandsantenn:

Collins R-390A
Collins HF-2050
Hammarlund SP-600
SRT CR91

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Kört SSB "barfota" på SP-600:an. Går alldeles utmärkt, även om det är lite mer omständigt.
CW-läge, AVC på Manuell, BFO:n på 3 kc, AF gain på 6-7, limiter på, vrider upp RF-gain tills strax under den nivå där bruset blir störande (4-5).
Går dessutom enkelt att trimma spänningen på BFO injekteringen direkt på baksidan. Gjorde några jämförande lyssningar på svaga signaler på 80 meter mellan min Yaesu FT-950 som är en suverän SSB mottagare, och 600:an, och faktum är att min 600 klarade sig lika bra på samtliga stationer.
Inte illa för en 20-rörs mottagare byggd 1957!, och ger en extra dimension åt det fina hantverket.
Läste i systemdokumentationen att 600:an är anpassad för 96 ohm på antennsidan, så jag funderar på att testa med en liten Ra200 matchbox och se om det gör någon skillnad. Någon som gjort detta tidigare?

73 /Fredrik sa0bli

Såvida man inte har elektriskt extremt små antenner gör det ingen skillnad med att anpassa till avvikande impedanser vid en så känslig mottagare som SP-600, som kan ha en brusfaktor understigande 5 dB.

Skillnaden mellan effektanpassning till 100 ohm eller 50 ohm rör sig om mindre än 0,5 dB,
och mottagarens inimpedans är endast "nominell" och kan variera stort.

För alla praktiska användningsfall är det meningslöst att försöka anpassa antenner för 1:1 SWR till mottagaringången. Det är dessutom ofta så att ett ingångssteg erbjuder bästa brusfaktor vid ett ganska påtaglig missanpassning av ingången. Röringångssteg med trioder brukar ha den egenskapen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Tack Karl-Arne,
och 600:an får sin signal direkt från en Carolina Windom 160, via en 60 meters nedgrävd kabelförläggning i skyddsrör, så vinsten är väl som du säger obefintlig/minimal.
Har ställt upp 600:an som bedside receiver tillsammans med en Rohde & Schwarz ESM 180. Deutchlandfunk och SR P1/P2 mm låter så trevligt i nattens timmar.
Jag uppmanar alla att ta en titt på DFs programtablå över en vecka, där finner man radio med kvalitet! Det ger ju lite perspektiv till debatten vi haft här i Sverige. Det finns länder som satsar...

73 / Fredrik sa0bli

Hej!

BLI, några kommantarer, baserade på hur jag kör mina SP600 vid SSB.
BFO ställer jag kring 1 kHz vid sidan av, AF-gain i bott, eller nära fullt.
Filter efter smak, men 3 kHz är ofta ett bra val, jag slår aldrig av AGC men drar givetvis ned manuellt för att få lagom ljudstyrka. Jag har dragit på BFO inj något för att göra det enklare att lyssna på SSB.

Hej OID,
Tack för info.
Är det JX-21 du har?
Betr. trimpoten på baksidan för att justera spänningen på BFO injekteringen, vred du den medsols och hur mycket?

73 de Fredrik / sa0bli

Hej!

Jag har två stycken JX-21, de enda SP-600 jag har. Båda han höga serienummer, så inga black beauty of sudden death här inte! :)
Kommer inte med säkerhet ihåg åt vilket håll jag drog BFO inj potten, gissar att det var medsols för att få kraftigare injektering. Men, ökar man på injekteringen så blir det avsevärt enklare att sköta RF-gainen.

Back