hamradio

Det beror ju på applikationen men.......
de flesta IoT-prylar jobbar ju på UHF och där har vi ju flera ISM-band som är upplåtna för data-comm.

Är de banden reserverade för radioamatörer, eller är de öppna för kommersiell användning?

Vilka band är lämpliga på långa avstånd, tex. för kommunikation inom HF?
 
Är de banden reserverade för radioamatörer, eller är de öppna för kommersiell användning?
Ja alla ISM-band är öppna för alla "onödiga" kommersiella IoT-prylar som vi snart kommer att översvämmas av (nu vet du vad jag står)

Vilka band är lämpliga på långa avstånd, tex. för kommunikation inom HF?
Vad jag vet finns det inga ISM-band på HF där man får köra digital-comm.

Om vi pratar amatörband så kan vilket band som helst på kortvåg lämpa sig för långväga kommunikation.
Låga frekvenser på natten och dom högre på dagen.
 
Ja alla ISM-band är öppna för alla "onödiga" kommersiella IoT-prylar som vi snart kommer att översvämmas av (nu vet du vad jag står)


Vad jag vet finns det inga ISM-band på HF där man får köra digital-comm.

Om vi pratar amatörband så kan vilket band som helst på kortvåg lämpa sig för långväga kommunikation.
Låga frekvenser på natten och dom högre på dagen.

Var just därför jag skulle vilja se vissa band reserverade för digital amatörradiokommunikation, som var fria från kommersiell användning. Precis som det finns en poäng (för att återknyta till TS inlägg) att vissa band är fria från kommersiellt snack.

Kombinera med en amatörradiolicens som är modernare, så tror jag att det finns chans till att locka in fler yngre, och speciellt de som är kreativa skapare av nya experimentella lösningar och teknik.

Är det inte just detta som är grunden och basfilosofin för amatörradio?

Vill bara att man funderar på hur vi kan underlätta för en modernare tappning av detta. :)

Skulle gynna både de hobbbyister som vill experimentera med digital radioteknik, och även HAM generellt som hobby. Vilket skulle behövas (är tyvärr lite på utdöende just nu, på sina håll iaf.).
 
Last edited:
6765-6795 kHz (centre frequency 6780 kHz) och 13553-13567 kHz (centre frequency 13560 kHz) är iofs ISM frekvenser på kortvåg.
( även 26957-27283 kHz (centre frequency 27120 kHz) )

Sedan har jag ingen aning om reglerna för att använda dom, i Storlien har vi i alla fall en stark signal på 13560 året runt så man lär inte höra något "DX" där.
 
13.56MHz används för RFID.
Vi har portöppnare med rfid-tag på 13.56MHz. Den för ett himla oväsen!:confused:
 
i Storlien har vi i alla fall en stark signal på 13560 året runt så man lär inte höra något "DX" där.
13,56 och 27,12 MHz tror jag används för högfrekvenstorkning av trävirke. Effekterna lär inte vara blygsamma.

73,
Jonas SM5PHU
 
För många år sedan då jag jobbade på det stora gruvbolaget i Kiruna hade vi en jättestark störning på låga delen av 20 m. Visade sig vara en HF-ugn som genom åren drivit i frekvens, den användes till att smälta malmprover så det var rejält med effekt! Beställde en keramisk högspänningskonding på nån/några pF och monterade den på svängningskretsen (=induktionsspolen, vattenkylt kopparrör!) så att frekvensen var tillbaka på ISM-bandet 13,56 MHz, sedan blev det bättre på 20 m bandet!
72/73 de p-a, sm4inv
 
Är de banden reserverade för radioamatörer, eller är de öppna för kommersiell användning?
ISM-banden är öppna för alla - och licensfria. De är avsedda för olika användningsområden, såsom fjärrstyrning, telemetri, trådlösa mikrofoner, medicinska implantat mm mm. Dessutom i allmänhet för kortdistanskommunikation med relativt låga effekter. Jag vet inte vilka effekter som gäller på kortvågen, men på UHF är det ofta 100mW. WiFi och Bluetooth är två exempel på licensfria användningar.

En skillnad mot amatörradio är att det krävs att utrustningen är CE-märkt. Det är inte tanken att vilken amatör som helst ;) skall bygga radioutrustningen. Vi radioamatörer har ju en unik lättnad genom att vi får använda vår egenbyggda, eller modifierade kommersiella, utrustning utan krav på CE-märkning. Bara vi håller oss inom banden och angivna effektnivåer.

ISM står för Industrial, Scientific and Medical.

Greger/SM7JKW
 
Äe
13,56 och 27,12 MHz tror jag används för högfrekvenstorkning av trävirke. Effekterna lär inte vara blygsamma.

73,
Jonas SM5PHU
27,12 är väl tågtranspondrar vid station också har jag för mig. (Baliser?)
 
Järnvägens signalbaliser jobbar som transpondrar. De reagerar på en utsänd frekvens från lok/dragfordon som ligger på runt 27 MHz och sänder sina data tillbaks till fordonet på 4 MHz-bandet. Data kommer från det statiska, lokala signalsystemet och är en form av seriell dataöverföring till "lokdatorn", som därefter behandlar det som är intressant för den aktuella rörelsen. När inget fordon är i närheten, sker ingen utsändning. Fordonen, däremot, scannar hela tiden spåret med sin 27 MHz-signal och den är endast för att ge energi till baliserna, den innehåller ingen data. Baliserna har ingen egen energiförsörjning, de har bara en sorts halvstatisk data-input från signalsystemet (vad signalerna visar) eller från fasta kodade kontaktpluggar (hastighetsskyltar) och överför aktuell data till passerande lok/dragfordon när de aktiveras av den inkommande 27 MHz -signalen.
 
Över 13,57 MHz till 14,0 finns ett rundradioband.
Där finns trevliga Kinesiska radiostationer, i en del fall med språkurser, för den som vill lära sig Kinesiska, även musik.
Men även rundradio från andra länder, starka signalstyrkor och det blir bra ljud på såpass höga frekvenser som inte har så kraftig selektiv fading som de låga BC-banden.

SM4FPD
 
Balissystemet utvecklades i samma byggnad som jag höll till och pysslade med Ericssons "MiniLink" på 70/80-talet. Gruppen kallades för "Krockfolket". Vid utvecklingen valde man en 27MHz-kanal som tydligen användes av PR-knuttar som vid något tillfälle lär ha kommit i antal och betett sig "hotfullt".
 
Bor man i närheten av en järnväg så kan man höra signalen på 27,115 MHz (kanal 13) långt innan tåget passerar.
 
Back
Top