Handla från Elecraft, USA

SM7IWG

Well-Known Member
Jag tänker beställa utrustning från Elecraft och undrar om någon har erfarenhet av detta.

Var ni i kontakt med företaget innan beställning eller handlade ni direkt i deras web-shop?

SM7IWG Carl
 
Jag har handlat därifrån. Beställde i webbshopen och betalade på PayPal har jag för mig. De kontaktade mig efter några dagar angående vilket serienummer jag hade på radion då ett tillbehör fanns i varianter beroende på vad man hade för version tidigare. Mycket trevligt bemötande. Efter ytterligare någon dag skickades paketet.

Det var ganska dyr frakt men delarna kom fram bra och hela.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
 
Hej,

Jag har också handlat via deras webshop och betalat med kort. Varor kommer rätt snabbt till Sverige, men räkna med några dagar på tullen och 25% moms.

Smidigt och enkelt.

73' Samir, 7s7v
 
Jag handlade med min kort, inga problem....och vilken service de har, helt outstanding!
 
Jag har också köpt flera gånger från dem (K3, KX3 samt lite tillbehör). Väldigt trevliga och snabb service.
Köpte med kort. Jag är också nyfiken på vad du beställt.
// Åke
 
Upplysningsvis finns det en firma i UK som säljer Elecraft. Man slipper då betala moms och tull, men man bör kolla upp totalpriset. UK-firman är nog ganska medveten om vad priset blir från dem, jämfört med att köpa direkt från USA.

Jag själv köpte dock en SSB-tillsatts till min K2 från dem och det blev något billigare. Dessutom var leveransen snabb (jämfört med USA).

Jag har inte någon adress till UK-firman, men den går att hitta med Goggle.
 
Återkommer beträffande mitt inköp från Elecraft.

Jag kan konstatera följande:

Service och kvalité i absolut toppklass.

Det tog 8 dagar från beställning till leverans.

Betalade via Paypal och leveransen blev förtullad på Arlanda.

SM7IWG Carl
 
Rent generellt så går det utmärkt att handla från USA.

Men paketen blir ALLTID stoppade och tullade, vilket ju är rätt, men är man van att handla med andra länder där paket ofta "slinker igenom" så kan det vara en ny erfarenhet.

Frakten från USA är exemplarisk, man får nästan alltid ett trackingnummer så man i princip kan följa paketet i realtid mellan dom olika sorteringsterminalerna.

Sen kommer paketet till Sverige, stoppas i tullen ett par dagar, förses med ett nytt (hemligt?) nummer istället för det fungerande trackingnummret det hade i USA och sedan bollas det runt hela landets postterminaler innan det eventuellt landar där det ska.

Två dagar senare skickar dom (kanske) ut en avi att du får åka och hämta paketet, bli inte förvånad om paketet inte finns att hämta på ytterligare två dagar, det är fullt normalt.

Det jobbigaste med att handla från utlandet är frakten GENOM SVERIGE.
 
Go'kväll,

Jag kan bara instämma i alla entusiastiska rapporter om hur det är att handla direkt från Elecrafts webshop, i mitt fall en K2:a med en del tillbehör, alltihop f ö grillat ordentligt för första gången just denna helg i CQWW 160.

Jag noterar dock särskilt kommentaren från SM2VJX:

"Det jobbigaste med att handla från utlandet är frakten GENOM SVERIGE."

Och inte bara det. Mitt paket skulle levereras vid dörren efter förtullning etc någon annanstans (förmodligen på Arlanda), och det är här man börjar undra lite. Tull och moms skulle betalas i dörren till killen med paketet, enligt mottagande speditör i Sverige. "Och du måste ha jämna pengar, för han har ingen växel". D v s han skulle ha kontanter, för kort var inte att tänka på, sade personalen både hos speditören och tullen. Det här är naturligtvis inte Elecrafts fel, för den här proceduren har någon uppfunnit här hemma.

Ja, så det gick det nog till när August Strindberg köpte böcker från Amerika, för då fanns det inga plastkort. Dåförtiden skyllde man förmodligen på att det inte fanns plast.

73,
Rolf
SM5MX, SM7MX
 
Har också funderingar på att handla direkt från Elecraft och har nån fråga som säkert Ni har svaren på.

Säg att jag samlat ihop varor för $2300 inkl frakt, då står det på ett ställe så här: "California deliveries subjekt to $175 sales tax". Är detta amerkansk moms som ingår i de $2300 eller är de borträknade från de $2300 och ersätts av svensk 25% moms och summan blir då färdigt i Swe $2875?

73, SA3BZL, Lars
 
"California deliveries subjekt to $175 sales tax". Är detta amerkansk moms som ingår i de $2300 eller är de borträknade från de $2300 och ersätts av svensk 25% moms och summan blir då färdigt i Swe $2875?
I USA betalar man moms vid e-handel om man bor i samma stat som företaget. Eftersom din leveransadress inte är California så kommer du slippa den.

73
Lars
 
Hej
Funderar också på Elecraft, är det endast moms som tillkommer på summan man betalt eller ska man betala tull också?

/Johan
 
De köp jag gjort har det bara blivit moms plus avgiften som speditionsföretaget/PostNord tagit för uppgiften 100 - 150 :-
 
Back
Top