Handla från USA?

SA0BJW

Member
$-kursen ligger just nu på väldigt tilltalande nivåer.. En amatörradio som i Sverige kostar runt 18 loppor kan man få för strax över 8000 från USA.

Det finns ju dock en del risker att köpa prylar utomlands.. På en amerianska websida finns en liten klausul:

* Most items sold in the USA market do not have, and cannot get CE approval. Items without CE approval may confiscated at Customs in your country.

Nån som har erfarenheter att handla elektronik från andra sidan atlanten? Hur funkar det med tull å sånt? Nån som vet?
 
Jag köpte lite saker förra gången dollarn gjorde djupdykning. Det var enkelt, snabbt och smidigt. En fördel var att radion (TMD-700a) större RX/TX intervall till skillnad från om jag hade köpt den här hemma. Mitt intryck är mycket positivt.

Att man riskerar att inte få CE-märkning gör inte mig något.

Moms åker på på, tull utgår inte då apparater med radio sändare och mottagare inte är tull pliktiga. Så var det iaf när jag köpte.
 
Last edited:
Inga problem att köpa från USA! Garantin gäller ju från säljaren, men eventuella returfrakter blir ju dyrare. Moms tillkommer ju, men det gör det ju i Sverige också, fast den är inräknad i priset. Amatör-radioprylar är det ingen importskatt på, men det är viktigt att du ber säljaren skriva "amateur radio parts" på tulldeklarationen. Det kan hända att man vid införseln sätter på skatt i alla fall, därför att man helt enkelt inte vet. Då får du ringa dem och be dem kreditera dig.

Fraktkostnaden från USA är dock fortfarande dyr för tunga saker. Små-paket är OK, (köpte ett Heil-headset, fotpedal och en antennswitch med manöver box från DX-engineeirng i höstas. Det gick på 55 dollar). Men en transceiver eller eller slutsteg kan springa iväg på 200 dollar i frakt. USPS är billigast och skickar till dig på ungefär 4-5 dar. UPS är lite dyrare, men då har du prylarna ofta på 48 timmar.

Personligen köper jag nog dock helst från Tyskland. Priserna är något högre än i USA men i gengäld blir fraktpriserna lägre. Inte ens ett slutsteg på 25 kilo kostar mer än 30-35 Euro att skicka.

Service-graden varierar naturligtvis som i Sverige. När man har lägre priser så betyder det ofta att man säljer större volymer vilket i sin tur betyder att varje säljare måste spendera mindre tid på varje kund. Men så är det ju här också; du får mindre service på El-giganten än från den "lokala TV-handlaren" (om han finns kvar). Men vet man vad man vill ha, så är det inget problem.

Lycka till med dina inköp och hjälp till att pressa de svenska priserna!
 
Tack för svar!

Kollade med tullen, och det stämmer, ingen tullavgift från USA men moms. Från England är det varken tull eller moms, och billigare frakt. Tips på tyska siter mottages tacksamt. Radion jag är intresserad av är en Icom IC-7000.
 
Handlar en hel del på wimo och är super nöjd, har allt på lager och frakten är löjligt billigt.
USA grejer är ju som sagt inte CE märkta vilket kan ge ett lägre beg pris, så där är en fördel att köpa från Tyskland eller nåt annat EU land.
Jag har bara positiva erfarenheter från wimo.
WiMo - Antennen, Amateurfunk und mehr
 
Om du är intresserad av just IC-7000 så säljs den nu i Sverige av flera handlare (ej SRS) för samma pris som WIMO i Tyskland.
 
Last edited:
Tack för alla svar!

Det verkar dock som om engelsmännen har lägre priser än tyskarna. Flera siter i England säljer den för runt 900 pund, dvs ca 10200 spänn. (Welcome to the home of DAB Radio, Internet Radio, Scanners, CB and Amateur Radio - Nevada Radio).

När jag ändå är inne på ämnet.. IC-7000 hade tydligen en del barnsjukdomar då den kom, men de verkar ju vara lösta i senare modeller. Är det en bra nybörjarmaskin, eller är jag ute å cyklar (Nä, cert:et har jag inte ännu, men det är på G efter nyår hoppas jag)
 
Vad menar du med barnsjukdom på IC-7000 thowes?
Mig veterligen ahr den fungerat utmärkt sedan den kom 2005.
Talar du om icke UE versioner bör du nog förklara dig.
Så att inte Svenska radioamatörer blir oroliga.

de
Roy
SM4FPD
 
Tänk på att momsen även läggs på fraktkostnaden om man skickas från USA. Glömde skriva det innan.
 
Vad menar du med barnsjukdom på IC-7000 thowes?
Mig veterligen ahr den fungerat utmärkt sedan den kom 2005.
Talar du om icke UE versioner bör du nog förklara dig.
Så att inte Svenska radioamatörer blir oroliga.

de
Roy
SM4FPD

Ja, då behöver jag inte vara orolig. Jag såg att någon i något forum klagat på dålig ljudkvalitét, och något annat tekniskt problem på en tidig version. Det kan ju ha varit ett måndagsexemplar, jag vet att ICOM:s produkter generellt håller exemplariskt hög kvalitet. De ICOM produkter jag tidigare haft kontakt med har fungerat ypperligt, ville bara försäkra mig om att så även är fallet med IC-7000.
 
Talar du om icke UE versioner bör du nog förklara dig.
Så att inte Svenska radioamatörer blir oroliga.

de
Roy
SM4FPD[/QUOTE]

Roy vad är "ICOM IC7000 UE version" för modell?

mvh peo
 
Har väl varit lite tveksam modulation från en del ic-7000, har för mig SRS har moddat en del mikrofoner, eller om det var när icom bytte från japan till kina tillverkade mickar ?
Här är en lösning i alla fall: IC-7000 Mic Upgrade - Problem
 
Talar du om icke UE versioner bör du nog förklara dig.
Så att inte Svenska radioamatörer blir oroliga.

de
Roy
SM4FPD

Roy vad är "ICOM IC7000 UE version" för modell?

mvh peo[/QUOTE]

Han menade nog EU dvs det blev omkastat när han skrev
 
Givetvis skall det stå EU, Beklagar felstavningen.
EU har krav på importerad utrustning. Liksom FCC har krav på importerad utrustning till USA.
Den skall vara CE märkt och uppfyller då de krav som ställs i stora omfattande direktiv.
EU har fler krav exvis R&TTY Radio & Tele Terminal Equippement. där finns en rad krav på radioutrustning,
CE märket känner de flesta igen, R&TTE märket är ett utropstecken i en cirkel, samt ett långt nummer.
EU kräver oxo E-mark på de radiostationer som får monteras och installeras i bilar.
Ett krav i samarbete med bilbranchen.
Vidare finns RoHS där kravet är att elektronik importerat till EU måste vara byggd med blyfritt lödtenn. detta bland massor av krav som finns under RoHS.
RoHS märket är stjärnor på förpackningen.
När allt detta är uppfyllt måste radion (i detta fall) notifieras hos PTS för att få säjlas i SM.
Likande krav finns i USA, men där är det FCC som ställer alla krav.
Det finns således olikheter mellan versioner av exvis radiostationer mellan olika marknader.

Det är således en ganska omfattande skillnad på EU och USA versioner. Av produkter.
För exvis ASIEN versioner av produkter finns väldigt få krav på kvalitet, radioprestanda etc.

Den som köper en Radio i USA eller ASIEN är ansvarig för skillanden och måste ta ett ansvar för det som kan hända om kraven i EU inte uppfylls.

Exvis har han fullt ansvar för skador på människor, elsäkerhet, brand, gifter, bly, radiostörningar, bilhaverier etc.

Det här med mikrofonerna har inget med IC-7000 att göra.
ICOM:s handmikrofon IC-HM36 är sedan ett par år tillvekad i Kina, den har fått några andra kondingar och låter mörkare. Med byta ev dessa blir den som den gamla HM-36:an.

Helt otroligt hur rykten kan förvanskas till oigenkännlighet.

Man förstår företag där allt skall vara slutet och hemligt. Minsta rykte kan skada en hel marknad när ljuget, ryktena, missförstånden träder i kraft.

Varför har inte sanningen starkast spridningskraft?

Att amatörradio skulle vara tullbefriat är något jag misstänker är ett missförstånd hos tullen. De tolkar det som begagnat skulle jag tro. Däremot har tullen skyldighet att konmtrollera om det finns CE märken på impoterade saker. Det är helt enkelt därför det finns CE R&TTE och RoHS märken utanpå kartongerna.

de
Roy SM4FPD
 
Att amatörradio skulle vara tullbefriat är något jag misstänker är ett missförstånd hos tullen. De tolkar det som begagnat skulle jag tro.

Det är ingen missuppfattning från tullens sida. Transceivrar är, faktiskt i likhet med många andra produkter, befriade från tull. Det kan man se om man tittar i Tullverkets söksystem Taric.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Moms ingår i priserna och man kan alltid ringa eller meila, dem pratar engelska och svenska bästa fall när affären i ligger österbotten.

//TL
 
Hej !

Kan någon med säkerhet avgöra hur mycket tull det blir på en radiomottagare av typen "kommunikationsmottagare" / "båtankare".
 
Back
Top