Har någon provat DXSR "Magnetic transformer"

SM7HWD

Skåning
Har någon provat DXSR "Magnetic transformer"
och hur gick det i så fall. Funderar på att sätt upp en "longwire" och mata den via denna typen av "balun". Är det houkus pokus eller inte?:confused:
 
Har någon provat DXSR "Magnetic transformer"
och hur gick det i så fall. Funderar på att sätt upp en "longwire" och mata den via denna typen av "balun". Är det houkus pokus eller inte?:confused:

Den är inte mer hokuspokus än någon annan 9:1 UNUN balun. Som tex jag & andra säljer, det fungerar mao mer eller mindre bra på olika band beroende på wirelängd. Själv kör jag med 13.5m som verkar vara mest optimalt för att få den att fungera på så många amatörband som möjligt
 
Last edited:
Den är inte mer hokuspokus än någon annan 9:1 UNUN balun. Som tex jag & andra säljer, det fungerar mao mer eller mindre bra på olika band beroende på wirelängd. Själv kör jag med 13.5m som verkar vara mest optimalt för att få den att fungera på så många amatörband som möjligt

Tack för tipset. Jag har kollat här på ham.se och hittat massor av tips ang 9:1 UNUN balunen. Jag har rotat i min junkbox och hittat en toiridkärna som passar för ändamålet.
Jag får prova och linda ihop en testbalun. 73´s SM7HWD
 
Den är inte mer hokuspokus än någon annan 9:1 UNUN balun. Som tex jag & andra säljer, det fungerar mao mer eller mindre bra på olika band beroende på wirelängd. Själv kör jag med 13.5m som verkar vara mest optimalt för att få den att fungera på så många amatörband som möjligt

Det skulle vara intressant att veta hur det fungerar om man att kopplar in fler än en wire med olika längder.
Någon som provat?
 
Har någon provat DXSR "Magnetic transformer"
och hur gick det i så fall. Funderar på att sätt upp en "longwire" och mata den via denna typen av "balun". Är det houkus pokus eller inte?:confused:

Jag kör den nu, på taket till den bostadsrättsfastighet där jag bor. 39 meter tråd. Den funkar överlag bättre än den Diamond CP-6 jag hade innan, och kräver oftast ingen avstämning. Jag har rätt lång matarkabel, så det inverkar förstås. Jag har inte jordat den, vilket troligen är en brist, men det blir väl ett projekt till sommaren antar jag.
 
Back
Top