Har storleken någon betydelse

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag har en koaxialloop på taket, tyvärr inte vridbar, med en ( Z10040A Norton Amplifier ) från Clifton, som fungera utmärkt!

Omkretsen på loopen är 1 meter, men har omkretsen betydelse, bättre med större omkrets eller saknar det betydelse?
 
Är frågan så dumt ställd så att inte herrar antennexperter ens gitter kommentera!
Det här är kanske kunskap man skall ha som radioamatör, men jag har inte den kunskapen. :(

Vinklar av tråden här .......

Börjar bli mer och mer tveksam att ens utöva hobbyn längre.

Satt och lyssnar på en mycket svag ZL7A på 30 meter på förmiddagen!
Vad händer jo det kommer någon och stämmer av sitt slutsteg, rörsteg förmodligen, efter som man hör hur han tunar upp och ner, och sen sätter orgeln igång med rappakalja på cw, dock så verkar han kunna köra cw. Uppenbarligen en riktig amatör som beter sig så klandervärt. :eek:

Likaså läser jag många trådar här och där, där det ständigt ondgörs över alla dessa amatörer som inte kan sin antennteori, får nog räkna mig till den kategorien, kan det hjälpligt, men tycker det är kul att experimentera!
Bor man i lägenhet går det inte bara att gå ut och leka på gården hur som helst, eller taket som gäller i mitt fall.
Det leder till att man behöver ställa frågor och förhoppningsvis få något svar som kan berika ens kunskap, som man kanske kan omsätta i verkligheten! :rolleyes:

Jag sticker inte under stolen med att jag är en landjagare, ständigt avsökande band och kluster för att finna nästa land som inte finns i loggen. Klarar mig hyggligt i fajten men lär mig ständigt hur jag skall smyga mig fram för att dx:et skall finna mig i den allmänna röran! :D

Försöker även att utveckla min anläggning efter bästa förmåga men min kunskap är inte stor där heller och inte tillåter min kassa att jag frossar i allahanda köp av dyra suveräna apparater.
Är nöjd med att jag lyckades löda ihop min K2, KPA100 och KAT100.
För ovanstående dx-jagande så har jag oxå en R-5000 som mottagare och här har jag lyckats få till en TR-switch som löser mitt problem med 2 rx på samma antenn plus att jag också fått till en koaxialloop som fungera förträffligt över hela kortvågen. :p

Tränar på min cw för att försöka ta emot utan att skriva, det går fortfarande dåligt, men eftersom alla qso mer eller mindre klaras av med standardfraser så funkar det bra och 599 kan även jag ta i direkt med örat! :eek:

Min känsla kan sammanfattas i följande mening
"Fråga inte så slipper du bli utsatt för omgivningen nedlåtande syn på din kunskap"

Nåväl nu har jag fått ventilera min frustration, det må tas för vad det är, känslan av att inte räcka till i dessa sammanhang.

Ursprungsfrågan fick inte något svar, även detta inlägg lämnas därhän!

Slut på avvinklingen & inlägget :cool:
 
Last edited:
Din antenn är väl av typen "magnetisk loop"
För att den så ska förbli ska den vara max 1/10-del av våglängden.
Alltså 1m i diameter är fortfarande en magnetisk loop på 10m-bandet.

På 160m är antennen bra mycket mindre än 1/10-del och det påverkar antennvinsten negativt.

Detta är vad jag har snappat upp ang magnetiska loopar här på Ham.se.

Även jag har byggt en sådan antenn men förstärkaren blev inte riktigt bra så jag får nog uppgradera till en Nortonförstärkare.



/Micke
 
Är frågan så dumt ställd så att inte herrar antennexperter ens gitter kommentera!
Det här är kanske kunskap man skall ha som radioamatör, men jag har inte den kunskapen. :(

Nja, alltså man brukar få svar rätt snabbt. Du startade tråden klockan 22.52 igår och ditt tålamod tryter redan vid lunch dagen efter :confused:

Hur som helst. Det finns en utmärkt sökfunktion i forumet och via den hittade jag följande tråd om just magnetiska loopar. Men det finns fler. Den som söker skolen finna eller vad det va han sa :)
 
Jag antar att det är en aktiv loop antenn för lyssning som du har som du säkert har byggt efter SM0JZT, Tilmans artiklel i qtc, http://radio.thulesius.se/QRP_QTC/Egenbygge_04_2012.pdf

som föregåednde skriver så får du nog ge dig till tåls till ikväll så forumfolket hinner hem o läsa :) annars så skulle jag maila tilman direkt och fråga vad han tror eller har för erfarenheter.
 
Back
Top