Har stort problem med kortvågsradio

Hej alla.
Kan inte låta bli att kommentera beskrivningen: "HOW TO BUILD A CAROLINA WINDOM 80..."
Specificationen uppger: Gain, as much as 10dBd, alltså 10 dB över en dipol.
Det innebär att vi kan skrota våra log.periodiska antenner som "bara ger" 5,5 dBd och våra Lazy H med "endast" c:a 6 dBd etc.
Hur djupt i "ekonomiträsket" kan fabrikanter och återförsäljare sjunka. Det behövs en Sverker Olofson som slänger dessa fantasiprodukter i sin röda soptunna som på mycket kort tid kommer att bli överfylld av dessa "bondfångar-trådar...

73
Bengt SM6APQ
 
Kanske du tom överstiger nätaggets maxström pga stora missanpassningar
och det är därför det stänger av? Eller är det nåt knas med PSU? Det bör klara 20A en kortare stund. En lämplig längd khantaltråd i en 10liter hink vatten
kan fungera som en resistor på ca 0,7Ohm för ett test. (Finns i el-element, brödrostar etc.) Good Luck!
 
Bilder

Här är bilder, hoppas det fungerade.
SM1OAJ
 

Attachments

  • PICT3447.jpg
    PICT3447.jpg
    85,6 KB · Views: 255
  • PICT3448.jpg
    PICT3448.jpg
    81,9 KB · Views: 250
  • PICT3449.jpg
    PICT3449.jpg
    81,9 KB · Views: 256
  • PICT3451.jpg
    PICT3451.jpg
    89,8 KB · Views: 248
Om det är så att radion slocknar bara för att Du trycker in tangenten men inte pratar i mikken, dvs ingen effekt går ut, så måste det vara nåt konstigt som händer, som inte nödvändigtvis har med antennen att göra.
Har Du provat göra samma sak utan antenn inkopplad? Slår radion ifrån då också?

Tore SM7CBS
 
Hej SM7CBS, jag kollade det nu, jag hade en liten konstantenn som lyser, från förr i tiden, som jag satte som antenn.
Jag provade på olika frekvenser, och det fungerade, lampan lyste inte eller.

Men mellan 2.500 och 4.000 alltså 80 meter, så lyste konstantenn lampan till, och powern slog ifrån, precis som förut. Det är alltså något med radion eller powern?
Att radion ger effekt, när mic/drive är avskruven, är en gåta för mig.
SM1OAJ
 
Last edited:
Jag undrar om det möjligen inte är något fel på ett lågpassfilter i radion.
Om filtret inte är rätt inkopplat, t.ex. genom ett kärvat relä, så ser PA-transistorerna en felaktig last och kan dra stora strömmar som får kraftaggregatet att lösa ut.

Det kan även vara fråga om att PA-steget självsvänger av någon orsak.

Detta måste undersökas och avhjälpas innan man fortsätter med åtgärder som har med antennen att göra. Risken att förstöra radion är överhängande annars.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej SM0AOM, det där låter inte roligt, jag kan inte tänka mig att någon på Gotland kan kolla sådant fel, kanske någon radio amatör som kan det mesta inom radio, men jag vet ingen just nu.
Jag tänker inte kolla felet, det kan bli värre då.
Så det finns 3 alternativ, sälja allt till någon som vill ha allt, eller köpa en annan radio, eftersom det bara är inom det frekvensområdet, eller lägga ner allt med kortvåg, men det skulle vara tråkigt. Jag får se vad ekonomin tillåter till hösten.
 
Men mellan 2.500 och 4.000 alltså 80 meter, så lyste konstantenn lampan till, och powern slog ifrån,
SM1OAJ
Att provsända SÅ långt utanför 80m (3500-3800) (öppnad radio?) är varken antennen eller filtren i radion anpassad för och bör självfallet undvikas.
Jag skall se om jag kan titta in med en riktig konstlast imorgon.
 
Hej!
Kul att du försöker aktivera banden, tråkigt att det inte fungerar.
Den lilla konstlasten är jag misstänksam mot, den är väl inte specad för mer än 5-10 W ?
En felkälla till är kabeln mellan rig och konstlast/tuner.
Bra att -TDX tittar införbi, annars så har jag meckat med många riggar.

73 -HOW
 
Hej SM1TDX, det får du gärna komma, men hör gärna av dig först, lite körigt i morgon, du vet svärmor skall handla, annars blir hon ledsen, jag skall slå på strömmen o vattnet i stugan i Västerhejde i syrrans stuga, kommer hit till helgen, sen skall vi till Fårö på eftermidddagen.
Kanske bättre nästa vecka om du kan? Är bara ledig omkring, 9-10 och 12-14 i morgon.
Ha de gått! SM1OAJ
 
Så bra Donald!
Nu är både TDX och HOW på ön beredd att hjälpa Dig.
Det löser sig ska Du se!
Tore
 
Ikväll skall vi prova att flytta antennen en liten bit, se om det fungerat då. Är det någon som vet hur man ändrar effekten ut på en Yaesu FT-747 GX, enligt den mätaren och konstantennen som jag har fått lånat av SK1TDX, så ger radion ut 140 watt, jag tänkte om man sänker effekten kanske det skulle fungera?
73
SM1OAJ/Donald
 
Det är ratten märkt drive som sänker effekten vid cw (vid avstämning kan man vrida den helt moturs och justera till lägsta swr. Sedan vrida upp den på fullt och justera en gång till).

När du kör ssb så justerar du din uteffekt med ratten micgain.

Men allt det där står i manualen.
 
Det är ratten märkt drive som sänker effekten vid cw (vid avstämning kan man vrida den helt moturs och justera till lägsta swr. Sedan vrida upp den på fullt och justera en gång till).

När du kör ssb så justerar du din uteffekt med ratten micgain.

Men allt det där står i manualen.


Tack för svaret, det trodde jag också man skulle göra, men det händer inget när jag justerar på rattarna, då kör jag med konstantenn och uteffekt mätare.
 
Tack för svaret, det trodde jag också man skulle göra, men det händer inget när jag justerar på rattarna, då kör jag med konstantenn och uteffekt mätare.

Uppför den sig lika dant på alla band?
 
Nu har kollat att ställa in radion med hjälp av tunern, har försökt på många frekvenser, på cw.
Jag får en effekt på 100 watt och SWR som är låg.

Även på den lägsta frekvensen, det är bara mellan 2500-4000 som det inte fungerar.

Jag provade precis i början på 2500, jag höll tuner knappen inne, och tryckte på micken, swr och effekt mätaren går i topp, så jag vågade bara försöka en gång, vill inte förstöra andras saker.
Och klickar jag på micken så slår powern ifrån direkt. Jag har även försökt med en ganska lång jordkabel på radion. Men jag har inte något att jorda den andra änden i.

Om inte radion är "öppnad" ska den inte sända under 3,500 kHz! skriver PB3SM -SM6CPI.
Vad menar han?

Det blir inget med antennen förrän på tisdag eller onsdag, han som klättrar på taket blev upptagen ikväll.
Ha en skön kväll,
SM1OAJ
 
Back
Top