Hårda bud i USA efter att ha orsakat störningar.

Att dårarna IT9RYH, IK1JUO, IK0FGL, I0QMN och andra... kan fortsätta som de gör... är ett bevis för att IARU Region 1 är en värdelös organisation med tandlösa representanter som inte kan göra annat än att frottera sig på allsköns konferenser på medlemmarnas bekostnad.

Det som italienarna gör sig skyldiga till på 14195 och 3795 borde utan diskussion rendera i indragning av licenser.

Men så länge SSA och andra slår sig för bröstet och hävdar att det gör ett fantastiskt jobb för "internationella amatörradion", lika länge kommer denna dårskap fortsätta.

73 de RM2D, Mats
 
Att dårarna IT9RYH, IK1JUO, IK0FGL, I0QMN och andra... kan fortsätta som de gör... är ett bevis för att IARU Region 1 är en värdelös organisation med tandlösa representanter som inte kan göra annat än att frottera sig på allsköns konferenser på medlemmarnas bekostnad.

Det som italienarna gör sig skyldiga till på 14195 och 3795 borde utan diskussion rendera i indragning av licenser.

Men så länge SSA och andra slår sig för bröstet och hävdar att det gör ett fantastiskt jobb för "internationella amatörradion", lika länge kommer denna dårskap fortsätta.

73 de RM2D, Mats

Hela problemet bottnar i att administrationerna inte bryr sig längre om hur radioamatörerna uppför sig på banden.

Avregleringarna och de ändrade prioriteringarna har gjort att amatörradio fullständigt hamnat under radarn sett ur makthavarnas perspektiv.
Organisationer som IARU kan inte fylla detta tomrum helt enkelt därför att de varken är några myndigheter eller har några sanktionsmedel.
Dessutom fungerade amatörradions självreglering på den tid som radioamatörerna var gentlemen.

Nu när gentlemannaamatören håller på att försvinna står amatörradions status som "asocialt medium" ganska klar för den
som har ögon att se med. Detta kan inga mångordiga och i bästa fall välformulerade resolutioner och uttalanden från IARU göra någon skillnad i.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo, det må så vara Karl-Arne,

Men faktum kvarstår att IARU är en tandlös byråkratiskt koloss som slukar resurser utan att kunna utöva påtryckningsmedel ens i sådana situationer som med italienska marodörerna på 14195 samt 3795 kHz.

Om en organisation har förlorat sitt inflytande måste man i rimlighetens namn ifrågasätta dess existensberättigande, då konferenserna inte är gratis och de facto inte tillför något praktiskt annat än att vara en diskussionsklubb för eliten, utan (eller med få synbara) resultat.

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
>>>Om en organisation har förlorat sitt inflytande måste man i rimlighetens namn ifrågasätta dess existensberättigande, då konferenserna inte är gratis och de facto inte tillför något praktiskt annat än att vara en diskussionsklubb för eliten, utan (eller med få synbara) resultat.
-----

Vad jag känner till så deltar IARU alltid på ITU världsradiokonferenser (WRC) och har där möjligheten att genom lobbyverksamhet ta tillvara våra intressen som i sak handlar om tillgång till radiospektra i ett stort antal frekvensband. Det står helt klart att IARU har en mycket viktig funktion att fylla där och att WRC faktiskt tar till sig de ståndpunkter som framförs.

Sak samma i CEPT-samarbetet där IARU har ett visst inflytande på hur telemyndigheterna bör se på amatörradio liksom i andra samarbetsgrupperingar inom t ex EMC. Utan IARU och deras arbete hade vi definitivt inte haft det unika undantaget i R&TTE-direktivet som är hela grunden för amatörradions existens som en experimentell verksamhet för radioteknikintresserade.
 
Jo, visst finns det ett värde i att IARU finns med i diverse internationella konferenser, men håll med om att man tvivlar på dess inflytande då Nino & Company kan bete sig på ett totalt förkastligt sätt under många år utan påföljd???

RM2D, Mats
 
Rent konkret så är det så att Nino & co inte gör något olagligt, det enda man kan beskylla dom för dålig ham spirit och att vara väldigt osmidiga, att dom parkerar i DX fönstret på 20/80 är inte optimalt men med alla online dx cluster så ser jag inte problemet.
 
Det olagliga ligger definitivt i storleken på de slutsteg som används av dessa juveler, men tyvärr finns det andra som bryter mot nationella regelverk och använder mega-PA, så argumentet faller ganska platt.

Jo, det är nog mer en fråga om Ham Spirit och hänsynstagande till andra amatörer som det handlar om. Efter 10 minuters tystnad på 3795 beslutade jag mig för att fråga om frekvensen var upptagen. Tystnad trots två frågor inom loppet av 10 sekunder. Frekvensen fri... trodde jag... Efter mitt CQ DX kom IK0FGL in och sa att han visst körde japaner på frekvensen.

Jag var inte på mitt mest stridbara humör just den kvällen, varvid jag flyttade ner 10 kHz och körde ett par JA,,, Andra VFO:n låg dock kvar på 3795 och det dröjde inte en minut innan spagettilirarna var igång och splattrade med sina dåligt avstämda steg och micgain i bottenläget...

Om vi enbart ska se till vad som formellt är legalt eller illegalt enligt urvattnade nationella amatörradioregler, då har vi resignerat och gett upp totalt.

Nino och hans likar är symboler för den anarki som utvecklat sig på amatörradiobanden de senaste 20 åren... och det finns inget hopp om förbättring om alla gömmer sig bakom vad som formellt är legalt eller inte.

73 de RM2D, Mats
 
>>>Om en organisation har förlorat sitt inflytande måste man i rimlighetens namn ifrågasätta dess existensberättigande, då konferenserna inte är gratis och de facto inte tillför något praktiskt annat än att vara en diskussionsklubb för eliten, utan (eller med få synbara) resultat.
-----

Vad jag känner till så deltar IARU alltid på ITU världsradiokonferenser (WRC) och har där möjligheten att genom lobbyverksamhet ta tillvara våra intressen som i sak handlar om tillgång till radiospektra i ett stort antal frekvensband. Det står helt klart att IARU har en mycket viktig funktion att fylla där och att WRC faktiskt tar till sig de ståndpunkter som framförs.

Sak samma i CEPT-samarbetet där IARU har ett visst inflytande på hur telemyndigheterna bör se på amatörradio liksom i andra samarbetsgrupperingar inom t ex EMC. Utan IARU och deras arbete hade vi definitivt inte haft det unika undantaget i R&TTE-direktivet som är hela grunden för amatörradions existens som en experimentell verksamhet för radioteknikintresserade.

IARU är sektormedlem i ITU-R och ITU-D, IARU har alltså observatörsstatus utan rösträtt.
Det verkliga värdet av IARU inom ITU-arbetet ligger i att man i bästa fall kan påverka de ordinarie ledamöterna i konferenserna vilka har rösträtt.

Förr, när det fortfarande var en merit att vara radioamatör, var amatörradion representerad inom ITU och CEPT/ERO genom ganska tunga namn i de ordinarie nationella delegationerna. Det förekom t.o.m. att IARU-funktionärer hade framträdande roller i dessa.

Idag har detta vattnats ur ganska påtagligt p.g.a. att rekryteringsbasen till ledande poster i teleadministrationerna har förändrats.

Man kan därför se det som en överlevnadsfråga att behålla åtminstone en liten rest av direkt inflytande i de nationella delegationerna, för om detta inte kan upprätthållas blir IARU reducerat till en av många lobbyorganisationer i gärdsgårdsserien.

Genom sin icke-kommersiella natur har IARU inte de ekonomiska möjligheterna som lobbyorganisation att utöva direkt eller indirekt inflytande till skillnad från de lobbyister som industrin engagerar.

Slutligen vore det kontraproduktivt att försöka göra IARU till någon form av hobbymyndighet. Vi har ett varnande exempel på hur det kan gå i Sverige där SSA agerade som en sådan. Ingen tjänar att detta debacle upprepas i regional eller global skala.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top