Hårdare krav på standbylagen

Ha-ha!
Någon kommentator på DN irriterar sig på alla lysdioderna på sina apparater :) :D

Nåja, EU-parlamentarerna får väl hitta på något at göra så att det ser ut som att de gör skäl för sin feta lön!
Tänk om de kunde uträtta något vettigt för en gångs skull!
 
Om man sätter strömbrytaren på sladden (före alla nätdelar) brukar standbyförbrukningen bli behagligt låg...

Jag har inget behov av ännu en digitalklocka i mitt hem så det finns ingen anledning att strömförsörja mikrovågsugnen 24/7.
 
Det enklaste är att se till att produkterna inte har något dokumenterat "stand by" läge.
ALLT SKA VARA PÅ FÖR JÄMNAN, då får apparaterna dra det dom drar:D

/Micke
 
Det enklaste är att se till att produkterna inte har något dokumenterat "stand by" läge.
ALLT SKA VARA PÅ FÖR JÄMNAN, då får apparaterna dra det dom drar:D

/Micke
Jag tänker tvärs om, det som inte används skall vara urkopplat, särskilt datorn.
Modemet är bara på när jag har behov av kommunikation.
 
Jag tänker tvärs om, det som inte används skall vara urkopplat, särskilt datorn.
Modemet är bara på när jag har behov av kommunikation.

Många strömbrytare blir det:D

2st skrivare.
4st datorer.
Router.
2st TV.
DVD-spelare med klocka.
2st hubbar med nätdel.
Nätdel till datorhögtalare på alla datorerna.
Köksradio med klocka.
Micro-ugn med klocka.
Spis med klocka.
2st trådlösa telefoner.

....vet inte om jag har fått med allt.

Hur ska man kunna springa runt och stänga av det som inte används.
Tänk på alla klockorna som man måste ställa om:)

Det är nog bara huvudströmbrytare som gäller.

/Micke
 
GLD "ALLT SKA VARA PÅ FÖR JÄMNAN" och "Hur skall man kunna ..."

Du förväntar dig väl kommentarer till listan din? I all vänlighet alltså:

Inte svårt alls. Om man slår av respektive mojäng när man använt den färdigt så blir det ingen extra "släckvända" att kuta runt.

Två skrivare står knappast på för jämnan om man inte kör olika slags utskrifter med täta intervall eller är så stressad att man inte accepterar vänta på eventuell boot/uppvärmning.

Fyra datorer behöver knappast vara igång samtidigt om man inte har mycket speciella behov eller är flera användare, och är man fler så bör var och en klara av att fimpa sin maskin när det är dax.

Osv.

Nä, tror inte du fick med allt. Din lista saknar ju det viktigaste: riggen!

/Janne
 
Nä, tror inte du fick med allt. Din lista saknar ju det viktigaste: riggen!

/Janne

Var det bara du som insåg att något viktigt fattades:)
Den stänger jag faktiskt av eftersom endast jag förfogar över den.
Ibland har jag passning på någon frekvens men det är inte ofta.

Resten av utrustningen delas av familjen.
De flesta apparater har inte någon strömbrytare så det är inte meningen att man ska stänga av dom.

.......och det var väl där tråden började, STAND-BY FÖRBRUKNING!

Det blir alltför opraktiskt att stänga av alla prylar så "stand by" förbrukningen är nog trots allt en viktig fråga.

Men faktum är att man måste inte konstruera en apparat så att den har en "stand by" funktion. Men om den har det så ska effektförbrukningen hållas mycket låg. Bättre vore det kanske att förse vissa apparater med en strömbrytare.

En reläfunktion som automatiskt slår igång all periferiutrustning så snart man startar datorn vore en bra produkt.


Standbyguiden. Stäng av på riktigt - E.ON

/Micke
 
Var det bara du som insåg att något viktigt fattades:)
Den stänger jag faktiskt av eftersom endast jag förfogar över den.
Ibland har jag passning på någon frekvens men det är inte ofta.

Resten av utrustningen delas av familjen.
De flesta apparater har inte någon strömbrytare så det är inte meningen att man ska stänga av dom.

.......och det var väl där tråden började, STAND-BY FÖRBRUKNING!

Det blir alltför opraktiskt att stänga av alla prylar så "stand by" förbrukningen är nog trots allt en viktig fråga.

Men faktum är att man måste inte konstruera en apparat så att den har en "stand by" funktion. Men om den har det så ska effektförbrukningen hållas mycket låg. Bättre vore det kanske att förse vissa apparater med en strömbrytare.

En reläfunktion som automatiskt slår igång all periferiutrustning så snart man startar datorn vore en bra produkt.


Standbyguiden. Stäng av på riktigt - E.ON

/Micke

Det finns redan en bra produkt hos Klas i sjön :)
Artikelnummer 36-3388

Pris 129:-
En master och flera slavar. När du startar mastern så slår den till slavarna, mycket bra att ha till datorn, printern, modemet m.m.
 
Det finns redan en bra produkt hos Klas i sjön :)
Artikelnummer 36-3388

Pris 129:-
En master och flera slavar. När du startar mastern så slår den till slavarna, mycket bra att ha till datorn, printern, modemet m.m.

Jättebra! en sån måste jag ha.
Det står att egenförbrukningen är 2W. Hoppas det inte är samma som 2W i stand by för då är det kört.

Man borde kunna använda en USB-utgång för att dra ett relä för att sedan få igång rubbet.

/Micke
 
Många strömbrytare blir det:D
......
Hur ska man kunna springa runt och stänga av det som inte används.
Tänk på alla klockorna som man måste ställa om:)

Det är nog bara huvudströmbrytare som gäller.

/Micke
För dator med tillbehör har jag en strömbrytare, förutom den till modemet.
TV:n stänger jag av manuellt med dess strömbrytare.
Mikrovågsugn, kaffebryggare, vattenkokare och brödrost drar jag ur kontakten på när de inte används. Klockan på mikrovågsugnen är jag inte beroende av. Jag har en köksklocka med visare.
Att stänga av huvudströmbrytaren är inte att rekommendera, då går de frysta livsmedlen åt h-e.
 
Jag kör med Nexa fjärrströmbrytare (som kan störa på 70cm bandet och har okänd standbyförbrukning).

Då kan jag med ett tryck stänga av ALLT i multimediabänken, alla smålampor och allt annat bjäfs som inte behöver vara på.

Datorerna är väl sorgebarnet i sammanhanget, dom får stå på, men åas har jag inga tillbehör runt datorerna som har egna nätdelar, inga skrivare, inga aktiva högtalare osv.

Mobilladdaren sitter bara i uttaget när telefonen laddas eftersom den stör radion.

Mikrovågsugnen valdes medveter en med mekaniskt tidur för att slippa digitalur :D

Men visst skulle jag säkert kunna jaga standby-förbrukare ännu hårdare, men jag är inte fanatiker, jag tycker bara det är praktiskt att ha det som jag har det.
 
Back
Top