(Hårdvara) - Nya planer för att skaffa en fält”maskin”, men vad och vilken?

SM7UZY

Well-Known Member
Idag kör jag med en minidator (dåtidens minidator) vilket fungerar helt OK. Det är den som synes på diverse bilder här och var, men den är gammal och trött, så mina tankar går till att skaffa nått nytt. Men jag är osäker på vad.

Dator eller padda, eller något annat?

Det jag kör idag är Winlink, WSPR, Fldigi, Orbitron är väl de främsta. OS spelar inte så stor roll då den endast skall vara till radion, bara jag kan köra ovanstående på ett eller annat sätt. Sen att man kan använda den till andra radioprogram (vilka jag inte vet idag) är ju en fördel.

Kravet är dock att den skall vara liten och lätt, till bra pris. Funderar på nått runt 10-12”.

Har ni nått tips?

Nu kör jag med Signalink, vilket fungerar perfekt till en dator, men den lär väl inte fungera på en padda så bra (förutom de svindyra winpaddorna).
 
Jag har funderat mycket på en laptop som den. Men de blir ändå ganska stora jämfört med en padda. Har även funderat att byta ut disken i den nuvarande till nått minne. Är ju en 1.8" disk i den, så det är ju inte bara att swapa. Men jag är kluven... liten laptop eller padda. Har ju ingen erfarenhet av paddor, så.. :S
 
Mig veterligen finns inga bra programvaror till plattorna, vare sig Android eller Apple. Jag tror inte heller CPU-kraften räcker till för att koda av de mer avancerade digitala moderna, eller för fldigi's signal browser. Man kan ju köra fldigi på raspberry pi, som har liknande CPU som de flesta sufplattor, men prestandan är minst sagt undermålig...
Sen finns ju Microsofts surfplattor med hyffsad CPU (Intel Atom) och Windows 10, men då är dom dubbelt så tjocka och tunga som en normal platta, och eftersom dom har en hel Windows att dra runt på ändå inte speciellt snabba. Batteritiden är också rätt kass.
Det är helt enkelt rätt dåligt med mindre datorer idag :-(
 
Jag impulsköpte en sån här för något år sedan, då den endast kostade 499 kr: https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/trekstor-wintron-7/225461.8899/

Funkar faktiskt förvånansvärt bra att köra WSJTX på den även om den förstås är väldigt slö och skärmen är i minsta laget. Men tillsammans med ett Wolpilink-interface till min FT-817 fick jag en väldigt lätt och portabel lösning.

En platta med Windows 10 kan med andra ord vara en bra lösning eftersom man då kan köra sina "vanliga" program på den, till skillnad från paddor med Android eller IOS. En fördel med en platta är också att man enkelt ta med sig en vanlig powerbank för längre batteritid, datorer brukar ju vilja ha någon mer udda spänning för laddning. Nackdelen är förstås avsaknad av riktigt tangentbord och att det inte är alltid programmen är anpassade för pekskärm.

Edit: Bild

image uploader
 
Last edited:
Det är svårt när man väl börjar kolla runt. Är inne på en Windows sak. Kommer skippa alla andra med största sannolikhet.
Men det får ju vara en burk som kan köra vanliga program, och då blir det smalare utbud då många är ARM cpuer, andra chipset etc.

Jag funderade också på den för 500 spänn en gång i tiden, men hoppade. Kanske dumt gjort. ;)
 
Lenovo X/Carbon är ju jättefina burkar, men jag är rätt säker på att 12.5" är minsta modellen. Och dom är riktigt dyra :-(
 
köpte en Lenovo S100 14'' för några månader sedan, den kostade strax under 3000 SeK men
tror att den har utgått, ideapad 110 verkar vara en ersättare. min har 4GB minne och det är väl
minsta man vill ha i en laptop.

Det finns flera billiga laptoppar i den här prisklassen. På dessa billiga datorer är minnet lött
direkt på moderkortet så se till att den har tillräckligt med minne från början.
 
Last edited:
(dåtidens minidator)
Orden "minidator" och "dåtidens" får mig att sucka lite tillbakablickande.

PDP-8%20DND%20AKU.jpg

Det där i bakgrunden (hittar ingen bättre bild i hastigheten) är en Straight 8, en Digital PDP-8. Uppbyggd med enbart transistorer/dioder. Inte en enda IC. Terminalen är en Teletype ASR-35 och året c:a 72-74.

Idag undrar man kanske hur ett sådant skåp kunde kallas mini ...
 
Det var tider det.... då tog man vara på "burkarna" och körde dem så länge det gick. Inte som idag med slit och släng.

Satt och kollade runt här under kvällen. Verkar luta mot en "riktig" padda som kör riktiga win (inte RT). Men, de kostar, så jag kommer nog kolla runt mer om det finns nått till vettig peng. Skall ju bara ha den till radion.
 
Back
Top